چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 347294

یک فوق تخصص غدد با اعلام اینکه دیابت شایعترین علت نارسایی کلیه ، قطع عضو و نابینایی در جهان است، گفت: طی ۲۰ سال گذشته تعداد افراد دیابتی ۲ برابر شده و متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد اما راه‌های پیشگیری آن کاهش وزن، استفاده از غذاهای سالم، زندگی فعال و انجام مناسب ورزش است.

فوق تخصص غدد: دیابت شایعترین علت نارسایی کلیه است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «مهرنوش شمشادی» افزود: در بیماری دیابت بدن توانایی تولید انسولین و یا استفاده از آن جهت نیازهای بدن را ندارد و زمانیکه انسولین کافی در بدن تولید نشود و یا سلول‌ها به انسولین پاسخ مناسب ندهند قندخون در بدن بالا می‌رود و در طی زمان این قند خون موجب مشکلاتی در بدن مثل بیماری‌های قلبی، اختلالات بینایی و مشکلات کلیوی می‌شود.

وی اضافه کرد: دیابت نوع یک، پنج تا ۱۰ درصد کل انواع دیابت را شامل می‌شود و با مکانیسم خودایمنی باعث ایجاد بیماری شده و سبب از بین رفتن سلول‌های انسولین ساز بدن می‌گردد.

این فوق تخصص غدد اظهار داشت: علائم در سن کودکی یا نوجوانی دیده می شود و به سرعت پیشرفت می کند و چون تولید انسولین از بین می رود نیاز به تزریق انسولین مادام العمر خواهند داشت.

وی عنوان کرد: دیابت نوع ۲ که شایعترین نوع دیابت است و بالای ۹۰ درصد دیابت را شامل می شود و در این نوع دیابت بدن نمی تواند به خوبی به انسولین پاسخ دهد و قند خون را نرمال نگه دارد.

دکتر شمشادی گفت: البته درجاتی از کاهش میزان انسولین نیز در این بیماران وجود دارد این بیماری در طول عمر پیشرفت می کند و در بزرگسالی بروز می نماید.

وی تاکید کرد: دیابت نوع ۲ ممکن است علائمی در ابتدا نداشته باشد بنابراین حتما بیماریابی یا آزمایش قندخون در افراد ضروری می باشد و برخلاف دیابت نوع یک در دیابت نوع ۲ می توان از بروز آن با کاهش وزن، غذاهای سالم و ورزش های منظم‌ جلوگیری کرد.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: در مادر بارداری که سابقه افزایش قندخون قبل از بارداری نداشته است و در سه ماهه دوم به بعد افزایش قندخون داشته باشد تشخیص دیابت بارداری است که معمولا بعد از تولد نوزاد به حالت عادی برمی گردد البته این مادران نیاز به بررسی مادام العمر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha