تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در برابر مرگ محافظت کند.

تاثیر واکسن آنفلوآنزا بر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، بررسی‌ها نشان میدهد واکسن آنفلوآنزا میتواند با کاهش عوارض قلبی و همچنین پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا جان افراد مبتلا به بیماری قلبی-عروقی را نجات دهد.

نتایج یک مطالعه بین المللی که به سرپرستی محققان دانشگاه مک مستر انجام گرفت، نشان داد: واکسن آنفلوآنزا به میزان قابل توجهی خطر ذات الریه و عوارض قلبی-عروقی را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی کاهش می دهد.

یکی از محققان این مطالعه گفت: در صورت ابتلا به نارسایی قلبی تزریق واکسن آنفلوآنزا ضروری است زیرا میتواند زندگی بیمار را نجات دهد. این موضوع نادیده گرفته شده که این واکسن میتواند بیمار را از مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی نجات دهد.

نتایج این مطالعه نشان داد: در مدت یک سال، تزریق واکسن آنفلوآنزا خطر ابتلا به ذات الریه را تا ۴۰ درصد و بستری شدن در بیمارستان را تا ۱۵ درصد در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کاهش داد. همچنین در طول فصل شیوع آنفلوآنزا یعنی در فصل پاییز و زمستان، تزریق این واکسن خطر مرگ و میر در این بیماران را ۲۰ درصد کاهش داد.

همچنین داده‌های جمع‌آوری ‌شده در طول فصل شیوع آنفلوانزا نشان داد این واکسن به محافظت از بیمار در برابر عوارض قلبی-عروقی مانند حمله قلبی و سکته کمک می‌کند.

در این بررسی وضعیت بیش از ۵۰۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در ۱۰ کشور در سراسر آفریقا، آسیا و خاورمیانه مورد مطالعه قرار گرفت که تعداد کمی از مردم این مناطق به طور معمول واکسن آنفلوآنزا تزریق می کنند. آنها در فاصله ژوئن ۲۰۱۵ و نوامبر ۲۰۲۱ سالانه واکسن آنفلوآنزا یا دارونما دریافت کردند.

در حالیکه آنفلوآنزا از مدت‌ها قبل با افزایش خطر بروز مشکلات قلبی-عروقی مرتبط دانسته شده، افراد مبتلا به نارسایی قلبی نیز در برابر پیامدهای وضعیت جسمی ضعیف، آسیب پذیر هستند. بیماران مبتلا به این عارضه ۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد در مدت پنج سال جان خود را از دست بدهند همچنین سالانه ۲۰ درصد از آنان به دلیل عوارض قلبی-عروقی در بیمارستان بستری می شوند.

محققان این مطالعه اظهار داشتند: مهمتر از همه، کشورهای کم درآمد و متوسط را بررسی کردیم که ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی-عروقی در این مناطق رخ می دهد و نرخ واکسیناسیون آنفلوآنزا در آنها پایین است.

محققان تاکید کردند: واکسن آنفلوآنزا باید بخشی از برنامه استاندارد در افراد مبتلا به نارسایی قلبی باشد. تاثیر آن در جلوگیری از یک ششم مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان، این واکسن را بسیار مقرون به صرفه می‌کند که می‌تواند تاثیر مهمی بر سلامت عمومی و بالینی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha