صادرات میوه و سبزیجات به کشورهای منطقه ازجمله کشورهای شمال خزر و جنوب خلیج فارس فرصت ارزآوری و اشتغال مناسبی برای ایران ایجاد کرده است.

تاریخ مصرف میوه ها، پشت دیوار موانع صادراتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،این فرصت البته با تهدیدهایی چون مشکلات حمل و نقل و ترانزیت کالاهای صادراتی (که محدودیت زمانی برای عرضه دارند)، پیمان‌های ارزی غیرقابل اجرا، تشریفات گمرکی زمانبر و... مواجه است که اگر تدبیری برای حل آن اندیشیده نشود، می‌سوزد.

صادرکنندگان میوه در البرز که با وجود همجوار بودن با فرودگاه بین‌المللی پیام و میدان بزرگ میوه و تره بار کرج، هیچ بهره‌ای از بزرگترین مرکز مبادله میوه و سبزیجات البرز یا خدمات هوایی نمی‌برند، از چالش‌های کار خود می‌گویند که موجب شده تا اعضای این اتحادیه که بیش از 45 نفر بوده‌اند، به 5 نفر کاهش یابد و تاجران معروف البرزی در این رسته شغلی، با محدودیت صادرات و ممنوعیت معاملات مواجه شوند.

تمدید کارت بازرگانی این تاجران در حالی به بازگرداندن ارزهای صادراتی میوه و تره‌بار گره خورده است که فسادپذیری و عمر کوتاه محموله‌های صادر شده، ناگزیر راه‌های دیگری برای گریز از قانون پیش روی صادرکنندگان می‌گذارد.


ترانزیت هوایی دیگر به صرفه نیست
کاظم میرجلیلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه استان البرز در تشریح شرایط صادرکنندگان میوه، به مشکلات مبتلابه که خود درگیرشان است می پردازد و می‌گوید: بیش از 250 کارگر به طور مستقیم یا غیرمستقیم در سردخانه 10 هزار تنی‌ام کار می‌کنند. در فصل بهار نیروی کار کمتری جذب می‌شوند اما سر درختی‌ها که به بازار می‌آید، اوایل تیر تا دی ماه کارگران فصلی مشغول می‌شوند.

میوه‌ها و سبزیجات را از صدها هکتار باغات میوه و مزارع در ساوجبلاغ، دشت قزوین و محمدشهر و باغات استان‌های غربی کشور تأمین می‌کنم. 80 درصد کارگرانم از زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست هستند که یک روز کار نباشد، غم به چهره شان می‌نشیند. اینها عضو خانواده‌ام هستند و کار را برای خودشان می‌دانند.


وی با اشاره به مشکلات توسعه سردخانه افزود: سال ۹۷ درخواست ساخت سه هزار متر انبار سورتینگ و بسته‌بندی کردم. پس از 4 سال، امسال پرونده‌ام از کمیسیون استانداری به شهرداری رسیده است. دستگاه‌هایم زیر باران و برف نابود شد. حالا مجوزهایم به شهرداری آمده و باید برای ساخت سالن، عوارض سنگینی بدهم. ساختمان تجاری نساختم یا ویلاسازی نکرده‌ام، اشتغال ایجاد کرده‌ام، در حالی که بیش از ۸۰ تا ۹۰ کارگرم سرویس بهداشتی، نمازخانه و رختکن ندارند، برای توسعه اینجا کمکم نمی‌کنند. با شکایت شبکه بهداشت، دو بار به دادگاه رفته‌ام. اگر یک بار دیگر بهداشت بیاید، جریمه باید بدهم.


میرجلیلی با اشاره به اینکه صادرکنندگان میوه حمل و نقل ترانزیت‌شان را تأمین کرده‌اند، ادامه داد: روند صادرات میوه و تره‌بار سخت است اما بیش از ۳۵ سال عمرمان را برای صادرات میوه گذاشته‌ایم. به خاطر اینکه یک شرکت حمل و نقل صاحبنام در رابطه با صادرات نداریم، امکان حمل و نقل را نیز در کنار تولید توسعه دادیم. دهه 70 تا 84 فرودگاه پیام فعال بود و حجم صادرات میوه البرز بالا بود.

اما سوخت و هزینه حمل هوایی گران شد و چون هواپیمایی خدمات باربری منظم برای محصولات کشاورزی ندارد، هر صادرکننده در بخش حمل و نقل برای خودش سرمایه‌گذاری کرد و کار صادرات خودش را انجام می‌دهد. در حال حاضر ۵۰ تا ۱۰۰ یخچال خریداری کرده‌ام و به عمان، قطر، امارات و کویت صادر می‌کنیم. محموله‌های میوه را با کانتینرهای یخچال‌دار به بندرعباس و بندر لنگه می‌فرستم و در آنجا با حمل دریایی بار کشتی می‌شود.


وی در توضــــیح مشکــــــــــــــــلات صادرکنندگان میوه در البرز گفت: بیش از ۴۵ نفر عضو فعال اتحادیه بودند و کارت بازرگانی داشتیم. اما از سال ۹۷ که دولت تصمیم گرفت صادرکنندگان، ارز محصولات کشاورزی را برگردانند، اعضای اتحادیه که دارای کارت بازرگانی بودند و به صورت ریالی بارشان را می‌فروختند، نتوانستند کارت‌هایشان را تمدید کنند و الان فقط 5 نفر مانده‌اند که تعلیق نشده‌اند.


میرجلیلی افزود: سه دوره صادرکننده نمونه کشوری شده‌ام. از صفر تا صد تولید، بسته‌بندی، صادرات و بازار خارج از کشور را در دست دارم و حتی در بازارهای خارج توزیع‌کننده و صادرکننده‌ام. دو شرکت در عمان و دو شرکت قدیمی بزرگ در امارات دارم. از تجار خوشنام بودم اما امسال کارت من هم مسدود شد و در حال حاضر چندبار به سازمان توسعه تجارت مراجعه کردم که دو ماه مهلت بدهند یا تعهد محضری بدهم تا کارتم از تعلیق دربیاید اما کسی پاسخگو نیست.
وی به سنگ‌اندازی در مسیر صادرات و خارج شدن تک تک صادرکنندگان قدیمی از دور رقابت اشاره کرد و گفت: میوه ضایعات دارد و خسارت‌پذیر است. می‌گویند صادرات کرده‌اید و باید ارز را برگردانید. سبزی و تره‌بار در بازار خارج از کشور 24 ساعت اعتبار دارد و پژمرده می‌شود. هفته پیش به خاطر ایراد فنی قایق، ۱۷ کانتینر بار در بندر لنگه زیر آب رفت. استرس این کار بسیار زیاد است.

صادرکنندگان البرز با توجه به اینکه کارت‌هایشان تعلیق شده و از آنجا که بیش از 500 کانتینر خریده‌اند، نمی‌توانند کارشان را متوقف کنند. امیدواریم در پیمان‌های ارزی در مورد صادرات محصولات کشاورزی تجدیدنظر کنند. در حال حاضر ناچارم واردات و پیمان‌های ارزی‌ام را به نام تاجر دیگری صلح کنم که بتوانم تعهدات ارزی‌ام را انجام بدهم.

سازمان توسعه تجارت(گمرک) می‌گوید باید از تمام گمرکات ایران استعلام کنیم واردات انجام نداده باشیم. این کار یک فرجه 2 تا 3 ماهه را از من می‌گیرد و تمام اظهارنامه وارداتی و صادراتی‌ام در سامانه گمرکی خودبه خود باطل می‌شود.میرجلیلی با اشاره به اینکه استان البرز یکی از استان‌های صاحبنام در تولید و صادرات محصولات کشاورزی در ایران است، افزود: روزانه بیش از 150 کانتینر میوه از البرز به پاکستان و کشورهای عربی صادر می‌شود و هر روز 25 کانتینر یخچال‌دار کاهو به روسیه می‌رود.

تعدادی از صادرکنندگان میوه به دلیل اینکه اتحادیه نمی‌تواند به آنها خدمت مطلوبی بدهد، عضو اتحادیه نشده‌اند و نمی‌شوند، حتی اتحادیه نمی‌تواند کارت‌های بازرگانی‌شان را تمدید کند. من امسال بیش از 100 دستگاه (بیش از 18 هزار تن) صادرات میوه داشتم و از کارت‌های متفرقه استفاده کردم. متأسفانه این گردش کار برای ما که در استان معروف و خوشنام هستیم، جایی ثبت نمی‌شود.


صادرات میوه بدون برگشت ارز
معاون امور بازرگانی سازمان صمت البرز در پاسخ به مسائل مطرح شده اظهار کرد: تمدید کارت بازرگانی، شرایطی دارد که هر فعال اقتصادی می‌تواند به سامانه جامع تجارت مراجعه و اطلاعات خواسته شده را ارائه دهد. مشکل صادرکنندگان میوه و تره‌بار، این است که آنها در سنوات گذشته براساس فهرستی که سازمان توسعه صادرات دارد، صادرات کرده‌اند اما برگشت ارز را که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است، انجام نداده‌اند.

بنابراین سازمان توسعه تجارت ایران به برخی از آنها ابلاغ کرده و لیستی به استان‌ها ارائه شده است تا رفع تعهدات ارزی کنند. براساس این فهرست که در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز قرار گرفته است، کارت بازرگانی برخی از صادرکنندگانی که مشمول تعهد ارزی هستند، تعلیق شده است و برخی از آنان در حال مذاکره و انجام کارهای اداری هستند و شیوه‌هایی را انتخاب کرده‌اند.


محسن بوستانی‌فر با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت راهکارهایی را ارائه کرده است، افزود: فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود و دیگران، بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی از شبکه بانکی یا صندوق توسعه ملی یا حساب ارزی، فروش ارز به‌صورت اسکناس از صرافی‌های مجاز برای بازگشت ارز صادرکنندگان ازجمله راه های پیش‌بینی شده است.


وی با اشاره به اینکه در البرز 16 صادرکننده میوه دارای کارت بازرگانی فعالیت هستند، گفت: مشکل فسادپذیری میوه یک مشکل کشوری است. محاسبه ارزها در سازمان توسعه تجارت انجام می‌شود و درخصوص بازگشت ارز، تصمیم‌گیرنده استان البرز نیست. به مسئولان وزارتخانه مکتوب اعلام کرده‌ایم و امیدواریم این موضوع در بازنگری قوانین دیده شود.


بوستانی‌فر در مورد مسأله بازگشت ارزهای صادراتی که مشکلات زیادی را تحت عنوان عدم رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان حوزه کشاورزی به همراه آورده است، گفت: کارت بازرگانی این تجار در چهار سال گذشته تمدید شده اما امسال تا پایان آذر به آنان برای بازگشت ارز مهلت داده‌اند و تمدید نمی‌شود. بنابراین اگر بدهکاری تعهدش را انجام و در سامانه بارگزاری کند، رفع تعلیقش انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha