بر اساس تحقیقات جدید، تجمع غیرطبیعی چربی در کبد که از طریق الکل ایجاد نشده باشد، ممکن است خطر نارسایی قلبی را تا حد زیادی افزایش دهد.

کبدچرب ریسک نارسایی قلبی را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان از قبل می‌دانستند که کبدچرب غیرالکلی می‌تواند منجر به آسیب دائمی کبد و افزایش خطر ابتلاء به تصلب شرایین، تشکیل پلاک در شریان‌ها، شود.

اما تحقیقات کمتری در مورد رابطه کبدچرب غیرالکلی با نارسایی قلبی انجام شده است، نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب به خوبی پمپاژ نمی‌کند. نارسایی قلبی با تغییر سبک زندگی، داروها و روش‌های جراحی قابل درمان است.

بیشتر بدانید: نارسایی قلبی چه علائم و مراحلی دارد؟

محققان داده‌های نظرسنجی ملی سلامت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ و بیش از ۳.۸ میلیون بزرگسال مبتلا به کبدچرب غیرالکلی، از جمله حدود ۴۰۰,۰۰۰ نفر که نارسایی قلبی نیز داشتند، را بررسی کردند. افراد مبتلا به کبدچرب غیرالکلی که مسن‌تر و مرد بودند یا مبتلا به دیابت یا بیماری عروق کرونر قلب بودند، به ویژه در معرض خطر بیشتر نارسایی قلبی قرار داشتند.

محققان دریافتند بزرگسالان مبتلا به کبدچرب غیرالکلی ۳.۵ برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری در معرض نارسایی قلبی هستند.

دکتر «واردمان جین»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه اموری در آتلانتا، گفت: «ما انتظار خطر را داشتیم، اما نه اینقدر بالا.»

جین گفت: «پزشکان باید عملکرد قلبی و همچنین نشانگرهای زیستی کبد را زیر نظر داشته باشند و مطمئن شوند که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به بیماری کبد چرب مبتلا نمی‌شوند و بالعکس.»

وی در ادامه افزود: «چاقی، دیابت و کلسترول بالا اغلب نقش مهمی در بیماری کبدچرب غیرالکلی دارند.» وی برای بهبود و حفظ سلامت قلب و عروق، حفظ وزن مناسب، سیگار نکشیدن، فعالیت بدنی، داشتن رژیم غذایی سالم، خواب کافی و کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون را توصیه کرد.

جین تاکید می‌کند: «نتایج این مطالعه واقعاً پیامی را در مورد اهمیت جدی گرفتن سلامتی در اوایل زندگی و حفظ یک سبک زندگی سالم برای طولانی مدت نشان می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha