در سال‌های گذشته تغییرات اجتماعی و جمعیتی وسیعی در جامعه ایران به‌وجود آمده است. زنانه شدن سالمندی و به دنبال آن زنانه شدن سرپرستی خانوار در میان جمعیت سالمندی و نیز گسترش سرپرستی خانوار در میان زنانی که هرگز ازدواج نکرده یا طلاق گرفته‌اند توجه جدی به ضرورت توانمندسازی چنین زنانی را می‌طلبد که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه زنان بوده است.

از مستمری تا اشتغالزایی برای زنان نیازمند حمایت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، بنا به گفته مسئولان سازمان بهزیستی از مجموع ۲۶۰ هزار ۵۰۰ خانوار با سرپرستی زنان تحت پوشش این سازمان همه تحت پوشش دریافت مستمری ماهانه هستند که طی سال ۱۴۰۱، تمام زنان سرپرست خانوار واجد شرایط پشت نوبت، پذیرش شده‌اند و در حال حاضر زمان انتظار برای متقاضیان به صفر رسیده است همچنین به منظور تأمین هزینه‌های اولیه زندگی افراد و خانواده‌های تحت پوشش، ماهیانه مبلغ ثابتی که بر اساس بعد خانوار (4.5، 2.3، ۱ نفره و بیشتر) تعیین شده است که به خانواده‌های تحت پوشش به عنوان مستمری پرداخت می‌شود.

حداقل مبلغ این مستمری ۴۲۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است و همه تعداد افراد تحت پوشش مستمری ماهانه را دریافت می‌کنند.نرجس اسعدی مدیر کل دفتر توانمندسازی زنان در پاسخ به این سؤال که آیا به صفر رسیدن زمان انتظار به معنای این است که همه زنان پشت نوبت هم مستمری دریافت می‌کنند، گفت: به صفر رسیدن زمان انتظار یعنی اقدامات لازم برای این زنان انجام شده و پرونده‌هایشان تکمیل و تأیید شده است و مقداری زمان لازم است تا مستمری آنها برقرار شود البته اعتبارات لازم اختصاص داده شده است و حتی به استان‌ها هم ابلاغ کرده‌ایم، برای همین ادعا می‌کنیم که زمان انتظار به صفر رسیده و ان‌اشاءالله بعد از انجام روند اداری کارها، مستمری نیز به همه زنان سرپرست خانواری که پرونده‌هایشان تکمیل شده است، اختصاص خواهد یافت.


اسعدی به میانگین سنی زنان سرپرست خانوار کشورمان اشاره کرد و گفت: حدود ۵۵ درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این دفتر در رده سنی ۲۰ تا ۵۰ سال هستند که از این تعداد ۴۸ هزار نفر بین ۲۰ تا ۳۵ سال، ۹۶ هزار نفر بین ۳۶ تا ۵۰ سال، ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر از ۵۱ تا ۶۰ سال و ۶۹ هزار نفر هم بالای ۶۰ سال سن دارند.

زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در ۱۸۲ هزار و ۱۸۰ خانوار شهری، ۷۸ هزار و ۲۰۰ خانوار روستایی و ۱۲۰ خانوار عشایر زندگی می‌کنند همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد آمار زنان سرپرست خانوار در مناطق شهری بیشتر از خانوارهای روستایی و عشایر است اما با این همه برای زنان روستایی و عشایر هم اقداماتی در نظر گرفته‌ایم که بیمه اجتماعی زنان و دختران روستایی و عشایری ازجمله آنها است.

تاکنون ۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر از مزایای این بیمه استفاده کرده‌اند. این زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها که ساکن روستا هستند تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به‌صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند و حق بیمه آنها با مشارکت سازمان هدفمندی یارانه و سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود. در این راستا حق بیمه توسط سازمان بهزیستی کشور به مبلغ ۳۳۰ هزار تومان سالیانه و دو برابر آن توسط دولت پرداخت می‌گردد.


در خصوص بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری ۴۹ هزار و ۶۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها که ساکن شهرها هستند در راستای اجرای بند «ب» ماده ۷ قانون «هدفمندسازی یارانه‌ها» از محل منابع حاصل از هدفمندسازی، نسبت به پذیرش و بیمه‌پردازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهری ۱۸ تا ۵۰ سال، اقدامات لازم صورت گرفته است. از ۱۸ درصد حق بیمه، ۸ درصد را سازمان بهزیستی (سالیانه مبلغ ۰۰۰/۷۶۹/۱ تومان) و ۱۰ درصد توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.


توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اولویت


مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در ادامه، توانمندسازی زنان را فرایندی معنی کرد که از طریق آن، زنان به دانش، مهارت‌ها و منابع دسترسی پیدا کرده و آنها را قادر می‌سازد تا کنترل مثبتی بر زندگی خویش داشته و بتوانند کیفیت و سبک زندگی خود را بهبود بخشند و در خصوص مهم‌ترین چالش‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ایران گفت: نتایج مطالعات مختلف در خصوص وضعیت زنان سرپرست خانوار در ایران نشان می‌دهد که فقر و تنگدستی مالی ازجمله دامنه‌دارترین مشکلات آنها به‌شمار می‌رود به نحوی که عموم مردم اساساً زن سرپرست خانوار را با معضل فقر اقتصادی می‌شناسند.

دلایل بسیاری در تأیید محرومیت آنان به دلیل جنسیت و در پی آن محرومیت از منابع وجود دارد. به بیان ساده، خانوارهای با سرپرست زن در مقایسه با خانوارهای دارای دو سرپرست (زن و مرد) از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند. این گونه خانواده‌ها با از دست دادن مرد خانواده، نان‌آور خود را از دست می‌دهند و گاه مجبور می‌شوند از دیگر بستگان نیز سرپرستی کنند.

وی افزود: بجز موضوع فقر، موضوعات دیگری مثل سواد، اشتغال و سطح درآمد نیز در ذیل مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار دیده می‌شود. به تبع اشتغال پایین این قشر از زنان، وضعیت درآمدی آنان نیز مناسب نیست. با استناد به آمارهای مرکز آمار ایران، نتایج سرشماری سال۱۳۹۰ نشان می‌دهد که ۸۲ درصد جمعیت ۵/۲ میلیون نفری زنان سرپرست خانوار، بیکار هستند.

این در حالی است که بخش زیادی از زنان سرپرست خانوار شاغل نیز به‌طور میانگین در یک سال، درآمد پایینی دارند برای همین دفتر توانمندسازی خانواده و زنان معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با رویکردی جامع و علمی، به تمامی ابعاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توجه کردند و برنامه‌ها و اقدامات مؤثری را طراحی و به مورد اجرا گذاشتند که در واقع توانمندسازی را در عرصه‌های گوناکون اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و حتی سلامت جسمی این زنان در نظر داشت و مهم‌ترین هدف این برنامه‌ها نیز کاهش وابستگی افراد به سیستم حمایت دولتی، جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایت و توانمندسازی، افزایش سطح درآمد افراد و ارتقای کیفیت زندگی خانواده‌های آنان، فراهم کردن بستر مناسب برای رشد استعدادها و قابلیت‌های جامعه هدف، ارتقای سطح آموزش، توانایی‌ها و مهارت‌های زنان سرپرست خانوار و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق ایجاد اشتغال پایدار بوده که پرداخت مستمری ماهانه به ۲۶۰ هزار و ۵۰۰ خانوار تنها یکی از این اقدامات بوده است.


اعطای تسهیلات اشتغالزایی کم بهره


اسعدی در ادامه با تأکید بر برنامه آماده‌سازی شغلی گفت: سالیانه 10هزار زن سرپرست خانوار از آموزش‌های آماده‌سازی شغلی بهره‌مند می‌شوند. برنامه آماده‌سازی شغلی مبتنی بر آموزش‌های کاربردی در زمینه ارتقای دانش و مهارت‌های کارآفرینی، کسب‌وکار و مهارت‌های شغلی است. بر این اساس آن دسته از خدمت‌گیرندگان که دارای شرایط اشتغال هستند، طی مدت زمان محدود از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده و آماده حضور در بازار کار می‌شوند.

بدیهی است توجه به علایق و توانمندی افراد با تأکید بر ارتقای مهارت‌های اجتماعی خدمت‌گیرندگان در کسب آموزش‌های حرفه‌ای به منظور راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق ضروری است و در حال حاضر ۶ هزار و ۷۳۷ زن سرپرست خانوار در قالب اشتغال‌های فردی و خانگی به فعالیت مشغول هستند، البته به منظور شروع و توسعه یک کسب‌وکار اثربخش و پایدار و افزایش سطح توانمندی خدمت‌گیرندگان، مبلغی به منظور تأمین سرمایه کار در اختیار آنها قرار داده می‌شود.


مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های فراهم آوردن سرمایه اولیه برای خدمت‌گیرندگان، تسهیلات اشتغالزایی کم‌بهره از محل منابع واحد اشتغال (حوزه مشارکت‌های مردمی سازمان) است که در این رابطه مددکاران اجتماعی نسبت به معرفی واجدین شرایط و پیگیری‌های مربوطه اقدام می‌کنند، افزود: همچنین در راستای تشویق و ترغیب کارفرمایان به اشتغال خدمت‌گیرندگان تحت پوشش سازمان بهزیستی، حق بیمه سهم کارفرمایی به میزان حداکثر ۲۳ درصد حداقل دستمزد سالیانه قانون کار به کارفرمایان بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

دریافت این خدمت منوط به بکارگیری خدمت‌گیرنده تحت پوشش سازمان بهزیستی و پرداخت حق بیمه آنان توسط کارفرمایان و ارائه مدارک مستند در این زمینه بوده و حداکثر زمان بهره‌مندی از این خدمت 5سال است. اسعدی گفت: به‌منظور تسهیلگری و تثبیت اشتغال زنان سرپرست خانوار تحت پوشش، سهم بیمه خویش‌فرمایی این افراد (به میزان حداکثر ۲۳ درصد حداقل دستمزد سالیانه قانون کار) به آنها پرداخت می‌شود. این حق بیمه در قبال اخذ مدارک مستند خدمت‌گیرنده، مبنی بر پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی، تأیید و قابل پرداخت است. حداکثر مدت زمان بهره‌مندی از این خدمت نیز 5سال است.


مدیر کل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده در پایان یکی دیگر از شیوه‌های اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار را تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های همیار دانست و با اشاره به فعالیت ۷ هزار زن در قالب هزار و ۴۵۰ گروه همیار که به فعالیت اقتصادی مشغول هستند، گفت: این برنامه با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی، ظرفیت‌سازی، ارتقای خودباوری و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی به اجرا گذاشته شده است.

گروه‌های همیار با عضویت حداقل ۵ نفر از زنان سرپرست خانوار یا فرزندان آنان با فعالیت‌های مورد علاقه افراد گروه، تشکیل و راه‌اندازی می‌شود. عضویت در این گروه‌ها موجب ارتقای سطح آموزش و مهارت‌ها، جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایت‌های سازمان و همچنین توانمندسازی آنان می‌شود. نحوه راه‌اندازی، فعالیت و خروج این گروه‌ها از چرخه خدمات سازمان بر اساس دستورالعمل مربوطه انجام می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha