فلج اطفال یک بیماری ناتوان کننده و تهدید کننده زندگی است که توسط ویروس فلج اطفال ایجاد می شود .

دلایل ،تشخیص، انتقال و پیشگیری از فلج اطفال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سی دی سی ،این ویروس از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند و می‌تواند نخاع فرد را آلوده کند و باعث فلج شود.

علائم فلج اطفال

اکثر افرادی که به ویروس فلج اطفال آلوده می شوند هیچ علامت قابل مشاهده ای نخواهند داشت.

حدود 1 نفر از هر 4 نفر (یا 25 نفر از 100 نفر) مبتلا به عفونت فلج اطفال علائمی شبیه آنفولانزا دارند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گلو درد
  • تب
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • دل درد

این علائم معمولاً 2 تا 5 روز طول می کشد و سپس خود به خود از بین می رود.

نسبت کمتری از افراد مبتلا به عفونت با ویروس فلج اطفال علائم جدی‌تر دیگری را که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد، نشان می‌دهند:

  • مننژیت (عفونت پوشش نخاع و یا مغز) در حدود 1 تا 5 نفر از هر 100 مبتلا به عفونت ویروس فلج اطفال بسته به نوع ویروس رخ می دهد.
  • فلج (نمی تواند قسمت های بدن را حرکت دهد) یا ضعف در بازوها، پاها یا هر دو در حدود 1 نفر از 200 نفر تا 1 نفر از هر 2000 نفر، بسته به نوع ویروس رخ می دهد.
  • فلج شدیدترین علامت همراه با ویروس فلج اطفال است زیرا می تواند منجر به ناتوانی دائمی و مرگ شود. بین 2 تا 10 نفر از هر 100 نفری که به دلیل عفونت فلج اطفال فلج می شوند، می میرند، زیرا این ویروس بر عضلاتی که به آنها کمک می کند تنفس کنند، تأثیر می گذارد.

حتی کودکانی که به نظر می رسد به طور کامل بهبود می یابند، ممکن است ۱۵ تا ۴۰ سال بعد در بزرگسالی دچار درد عضلانی، ضعف یا فلج جدید شوند. به این سندرم پس از فلج اطفال می گویند .

توجه داشته باشید که فلج اطفال به عنوان بیماری فلجی تعریف می شود. بنابراین فقط افراد مبتلا به عفونت فلجی به این بیماری مبتلا هستند.

سندرم پس از فلج اطفال (PPS)

فلج اطفال از زمان های قدیم وجود داشته است. این نقاشی مقبره مصر باستان مردی را نشان می‌دهد که پایش تحلیل رفته است و قادر به تحمل وزن بدون استفاده از عصا نیست. این بدان معنی است که با فلج اطفال فیبرهای عضلانی از بین رفته و با اسکار که دائمی است جایگزین می شوند.

دلایل ،تشخیص و انتقال فلج اطفال/چگونه پیشگیری کنیم؟

اگر فردی در کودکی یا بزرگسالی به فلج اطفال مبتلا بوده است اما برخی یا تمام حرکات ضعیف دست‌ها یا پاهای خود را حفظ کرده یا بهبود می‌بخشد، حتی تا حدی که بعد از آن ورزشکار می‌شود، ممکن است در اواخر بزرگسالی ضعیف‌تر شود. این سندرم پس از فلج اطفال (PPS) است، وضعیتی که می‌تواند بر بازماندگان فلج اطفال دهه‌ها پس از بهبودی از عفونت اولیه ویروس فلج اطفال تأثیر بگذارد. برخی از بیماران PPS که قبلاً نبوده اند مشکل حرکتی نداشته اند ویلچر نشین می شوند..

بیشتر بدانید: ویروس فلج اطفال در درجه حرارت معمولی چند روز زنده میماند؟

انتقال فلج اطفال

ویروس فلج اطفال بسیار مسری است و از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شود.

در گلو و روده فرد آلوده زندگی می کند.

در شرایط غیربهداشتی می تواند غذا و آب را آلوده کند.

ویروس فلج اطفال فقط افراد را مبتلا می کند. از طریق دهان وارد بدن می شود و از طریق تماس با مدفوع فرد مبتلا و یا قطرات ناشی از عطسه یا سرفه یک فرد مبتلا (کمتر شایع است) منتقل می شود.

احتمال آلوده شدن به این پیروس در موارد زیر نیز وجود دلرد:

  • دستان آلوده به مدفوع که خوب شسته نشده را به دهان خود بزنید.
  • اشیا آلوده را در دهان خود قرار می دهید.
  • یک فرد آلوده می تواند ویروس را بلافاصله قبل و تا 2 هفته پس از ظهور علائم به دیگران منتقل کند.
  • این ویروس می تواند هفته ها در روده فرد آلوده زندگی کند. در شرایط غیربهداشتی می تواند غذا و آب را آلوده کند.
  • افرادی که علائمی ندارند همچنان می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند و آنها را بیمار کنند.

بیشتر بدانید: نحوه گسترش فلج اطفال

جلوگیری از فلج اطفال

دو نوع واکسن وجود دارد که می تواند از فلج اطفال جلوگیری کند:

  • واکسن غیرفعال ویروس فلج اطفال (IPV) بسته به سن بیمار به صورت تزریقی در پا یا بازو تزریق می شود. از سال 2000 فقط IPV در ایالات متحده استفاده شده است.
  • واکسن خوراکی ویروس فلج اطفال (OPV) هنوز در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود.

واکسن فلج اطفال با آماده کردن بدن کودکان برای مبارزه با ویروس فلج اطفال از آنها محافظت می کند. تقریباً همه کودکان (بیش از 99 درصد) که تمام دوزهای توصیه شده واکسن فلج اطفال غیرفعال را دریافت می کنند، از ابتلا به فلج اطفال محافظت می شوند.

همچنین رعایت بهداشت دست ها و شستن مرتب دست ها با آب و صابون بسیار مهم است. توجه داشته باشید که ضدعفونی کننده های دست مبتنی بر الکل ویروس فلج اطفال را از بین نمی برند.

تشخیص فلج اطفال

پزشک که مشکوک به فلج اطفال هستند باید بیمار را فوراً در بیمارستان بستری کنند، معاینه فیزیکی انجام دهند، شرح حال دقیق پزشکی، از جمله سابقه واکسیناسیون و سابقه سفر اخیر، جمع آوری نمونه (مدفوع، ترشحات گلو، خون، ادرار و مایع نخاعی). و یک MRI برای مشاهده تصاویر نخاع دریافت کنید. به احتمال زیاد ویروس فلج اطفال در نمونه های مدفوع شناسایی می شود.بیشتر بدانید: واکسن فلج اطفال در بارداری

درمان فلج اطفال

برای فلج اطفال درمان خاصی وجود ندارد.

فیزیوتراپی یا کاردرمانی می تواند به ضعف بازو یا پا ناشی از فلج اطفال کمک کند و ممکن است نتایج درازمدت را بهبود بخشد، به خصوص اگر در اوایل دوره بیماری اجرا شود. پزشک باید با متخصصان عصب شناسی و بیماری های عفونی مشورت کنند تا در مورد درمان های احتمالی بحث کنند و مداخلات خاصی را به صورت موردی توصیه کنند.

اگر فکر می‌کنید شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان علائم فلج اطفال را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس بروید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha