سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 347420

در مواقع بحران، خلاقیت بسیار زیاد بروز میکند و تغییرات عمده ای را ایجاد می کند. این مورد در دوران بیماری کروناویروس زیاد بوده است.

جدیدترین تحولات در حوزه سلامت دیجیتال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیوز مدیکال فن آوری مراقبت های بهداشتی به منصه ظهور رسیده است تا به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا با کاهش خطرات مربوط به تماس شخصی، انتظار در اتاق های انتظار یا آزمایشگاه های شلوغ و بستری شدن در بیمارستان، بیماران خود را بهتر مدیریت کنند.


هوش مصنوعی


فناوری هوش مصنوعی (AI) در تشخیص بیماری ها و همچنین برای ارائه راه حل های سفارشی استفاده می شود. به عنوان مثال، از آن برای هدایت سیستم‌هایی استفاده می‌شود که اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری را هزاران نفر پردازش می‌کنند.

در سناریوی تشخیص انبوه، مانند COVID-19. این امر علاوه بر ارائه اطلاعات تکمیلی و در نتیجه بهبود دقت تشخیص و نظارت، از رادیوگراف ها و پزشکان برای رسیدگی به بیماران صرف نظر می کند.

ماشین لرنینگ

در صنعت داروسازی برای شناسایی داروهای جدید استفاده از روش سنتی طولانی و گران‌قیمتخواهد بود .باید از کتابخانه‌های بزرگ بهره‌ برد اما استفاده از یادگیری ماشینی در عین حال که آزمایش‌های واقعی را با شبیه‌سازی‌ها جایگزین می‌کند ،پارامترهای چندگانه متفاوت را هم بررسی میکند. کل فرآیند نه تنها هزینه کمتری دارد بلکه بسیار سریعتر است.

آینده سیستم های سلامت هوشمند

سیستم‌های رباتیک با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در حال توسعه هستند تا جایگزین انسان‌ها در انجام کارهای غیر تخصصی معمولی شوند که اکنون توسط پزشکان ماهر در مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌شود. این کار آنها را آزاد می کند تا بیماران بیشتری را با فشار زمانی کمتر درمان کنند و نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد.

روی تاریک قضیه این است که حتی زمانی که هوش مصنوعی برای کمک به مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود، می‌تواند با هک کردن سیستم‌های رایانه‌ای پزشکی، هویت بیمار و ارائه‌دهنده را بدزد، وجوه را هدایت کند و از اطلاعات سوء استفاده کند. این می‌تواند از طریق سیستم‌های خصوصی مرتبط با نرم‌افزار بیمارستانی، یا شبکه‌های بی‌سیم در مراکز بهداشتی، یا از طریق اینترنت اشیا (IoT) رخ دهد.

بنابراین، محافظت از چنین سیستم‌هایی در برابر بدافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و حملات شخصی‌سازی شده شاید بیش از آن چیزی باشد که با استفاده از چنین سیستم‌هایی صرفه‌جویی شود.

برای رویارویی با این چالش برنامه ریزی دقیق، آموزش موثر و نظارت مستمر کارکنان فنی و بهداشتی در هنگام استفاده از سیستم های داده و همچنین نصب سیستم های امنیتی داده ها، برای جلوگیری، شناسایی و رفع نقض داده ها در اسرع وقت ضروری است.

ظهور mHealth

برای رسیدگی به این نیازها، فناوری‌های سنجش و اطلاعات سلامت موبایل که mHealth نامیده می‌شود، اهمیت پیدا کرده است. به نظر می رسد این ابزارها توانایی ارائه مراقبت های بهداشتی با هزینه های کمتر و نتایج بهبود یافته را ارائه می دهند. آنها می توانند به تعداد محدودی از ارائه دهندگان اجازه دهند تا افراد بیشتری را به صورت جداگانه و در سطح جمعیت نظارت کنند.

کاربردهای mHealth می‌تواند رفتارهای سالم را برای پیشگیری اولیه یا ثانویه بیماری ترویج کند، به خود مدیریتی بیماری‌های مزمن کمک کند، آموزش ارائه دهندگان را بهبود بخشد و بازدید از پزشک را کاهش دهد. در عین حال، آنها می توانند به شخصی سازی مداخلات به سطح بی سابقه ای کمک کنند.

امروزه، mHealth را می‌توان در قالب دستگاه‌های تلفن همراه، پوشیدنی‌ها و سایر دستگاه‌هایی که به افراد امکان می‌دهد به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهند، استفاده می‌شود، در حالی که دستگاه داده‌های ارزشمندی را روی مجموعه‌ای از پارامترها به سرور ارسال می‌کند. این داده ها را می توان هم در حال و هم در آینده برای ارائه اطلاعات در مورد انواع روندها و عوامل پیش بینی کننده برای کمک به تلاش های پژوهش محور برای ارتقا و بهبود سلامت بیمار مورد استفاده قرار داد.

اکنون پلتفرم‌های متعددی با پشتیبانی شرکت‌های رده بالای فناوری اطلاعات (IT) مانند اپل در دسترس هستند تا توسعه برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی را تسهیل کنند.

پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور یک نوآوری مهم است که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل محدودیت های همه گیری کرونا در سفرهای عمومی انجام می شود. با استفاده از این فناوری، پزشکان بالینی به صورت مجازی بیماران را می بینند و از تماس شخصی اجتناب می کنند، در حالی که هنوز می توانند بیماران را برای تعداد زیادی از بیماری ها تشخیص داده و درمان کنند. صرفه جویی در زمان و هزینه، این گزینه را هم برای بیمار و هم برای پزشک به گزینه ای جذاب تبدیل کرده است و بعید به نظر می رسد که این روند به زودی از بین برود.

واقعیت مجازی

واقعیت افزوده و مجازی به روش‌های جدیدی برای منحرف کردن حواس بیماران عصبی از روش‌های جراحی یا کمک به آموزش دانشجویان پزشکی در خارج از بیمارستان و بدون خطر آسیب رساندن به بیماران واقعی استفاده می‌شود. حالت عمل هندزفری نیز فعال است که به ارائه دهندگان امکان می دهد بدون ترک بیمار یا توقف روشی که انجام می دهند به سوابق بیمار یا سایر اطلاعات دسترسی داشته باشند.

اینترنت اشیای پزشکی

اینترنت اشیاء پزشکی (IoMT) شامل شبکه‌ای از دستگاه‌ها و برنامه‌های تلفن همراه است که رویدادهای جدی را در جریان بیماری‌های مزمن ردیابی و پیشگیری می‌کند و بیماران و پزشکان را برای نظارت و مدیریت بهتر چنین شرایطی به هم مرتبط می‌کند. به عنوان مثال، مانیتورهای پوشیدنی الکتروکاردیوگرافی (ECG) می‌توانند به بیمارانی که تغییرات دردسرساز دارند، به اندازه کافی زود شناسایی شوند تا حملات قلبی را رد کنند.

پوشیدنی های دیگر ممکن است تب، سطح قند خون یا نبض را کنترل می کند. تخمین زده می شود که تقریبا یک سوم بازار اینترنت اشیا (اینترنت اشیا) در سراسر جهان از این پس از IoMT تامین خواهد شد.

بلاک چین

استفاده از فناوری بلاک چین هنوز بحث‌برانگیز است، اما پتانسیل آن برای بهبود اشتراک‌گذاری امن، راحت و سریع اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی بین ارائه‌دهندگان مجاز و بیماران روز به روز واضح‌تر می‌شود. طراحی این ابزار اجازه می دهد تا تعداد زیادی از کاربران را بدون به خطر انداختن ایمنی استفاده از یک دفتر کل. این یک چالش بزرگ برای استفاده فعلی از پرونده های سلامت الکترونیکی ایجاد می کند و آن را در کنار IoMT و محاسبات ابری به عنوان یک همکار شایسته قرار می دهد.

پردازش ابری

با توجه به اینکه داده های بیمار یک مساله پویا است، ضروری است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی روشی امن و روان برای اشتراک گذاری و ذخیره این داده ها داشته باشند که تصمیمات بالینی آنها بر اساس آن است. رایانش ابری راه بسیار خوبی را ارائه می دهد که به موجب آن می توان با استفاده از یک نقطه به جمع آوری، ذخیره سازی و مدیریت داده ها دست یافت. بهبود حاصل از مراقبت های بستری، با صرفه جویی در زمان، از جمله مزایای این رویکرد است.

نانوتکنولوژی

توسعه نانوتکنولوژی باعث ایجاد بسیاری از سیستم های نوآورانه در درمان شده است. Xenobots یا ربات‌های آلی کوچک خود-تکثیر شونده، تا پایان سال 2021 گزارش شد. طیف گسترده‌ای از کاربردها برای نانوتکنولوژی در پزشکی، از جمله نانوربات‌ها برای تشخیص بیماری با عبور از عروق خونی میکروسکوپی و سیستم‌های تحویل دارو نانوذرات وجود دارد. داروهای سمی برای سلول‌هایی که هدف آنها هستند، از اثرات خارج از هدف اجتناب می‌کنند یا آنها را کاهش می‌دهند.

پرینت سه بعدی

توانایی ساخت اعضای بدن مانند وریدهای مصنوعی، ایمپلنت، پروتزهای بیونیک، ابزارهای جراحی سفارشی و تولید قرص‌ها تنها بخشی از آینده با چاپ سه بعدی است. بسیاری از داروها از این فناوری برای تولید سریعتر و ارزان تر استفاده می کنند.

آیا این آینده سلامت است؟

پیشگیری اولیه از بیماری

با استفاده از تمام تخصص‌ها و تجهیزات پزشکی مدرن، از جمله توصیه‌های مربوط به سبک زندگی، تخمین زده می‌شود که پیامدهای بیمار تنها تا 20 درصد تغییر می‌کند، مابقی محصول عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDOH) است. با در نظر گرفتن این موارد، پزشکان به زودی قادر خواهند بود روند سلامتی فرد را پیش‌بینی کنند و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از وخامت سلامت افراد را به موقع تجویز کنند، نه اینکه تشخیص چنین وقایعی را به مراحل بعدی موکول کنند که مداخلات پرهزینه و ضروری خواهد شد.

تراشه های عصبی

شرکت‌ها در حال رقابت برای تولید میکروالکترودهایی هستند که می‌توانند به طور ایمن در مغز کاشته شوند تا درجاتی از عملکرد را به افرادی که بینایی خود را از دست داده‌اند یا فعالیت‌های داوطلبانه عضلانی را بازگردانند.

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ

ذخیره سازی داده ها در حجم عظیمی در انبار های داده ایمن به تحلیلگران کمک می کند تا آن ها را برای اطلاعات مفیدی استخراج کنند که می تواند به انجام تحقیقات جدید با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک کند. هر دوی اینها الگوهایی را در داده‌ها شناسایی و تفسیر می‌کنند که می‌توانند برای انسان نامرئی باشند، اما می‌توانند فرصتی برای مداخله به نفع بیمار فراهم کنند. به اشتراک گذاری داده ها و هنجارهای قابلیت همکاری نیز به نفع بیماران اعمال خواهد شد.

نتیجه گیری نهایی


برای فناوری پزشکی، استانداردها و مقرراتی برای اطمینان از ایمنی، محافظت از مردم و تضمین مناسب بودن محصولات برای هدف مورد نیاز است. با این حال، در زمینه فناوری‌های پزشکی جدید و شخصی، رویکرد فعلی به مقررات نه تنها غیرممکن و دشوار است، بلکه علیه نوآوری مراقبت‌های بهداشتی نیز کار می‌کند.» در عین حال، با درک این موضوع که ماهیت انسان ثابت می ماند و هدف واقعی فناوری همیشه سودآوری بوده است، بدیهی است که فناوری های جدیدتر بهداشتی باید با هوشیاری از طریق چارچوب های نظارتی جدید اعمال شوند تا بیماران همچنان از شرایط بهره مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha