عضو شورای مرکزی خانه پرستار گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری غیر کارشناسی است و ابهامات زیادی دارد. حتی وعده پرداخت علی الحساب کارانه سه ماهه امسال نیز که قرار بود تا ۱۸ آبان پرداخت شود، هنوز در بسیاری از استانها پرداخت نشده است.

 فرمول محاسبات تعرفه گذاری خدمات پرستاری دارای ایرادهای اساسی است

به گزارش سلامت نیوز، سید جواد توکلی در گفت و گو با ساعت سلامت افزود: حدود یکسال از زمان اعلام اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گذشته و هنوز این قانون که ۱۵ سال پیش تصویب شده اجرایی نشده است.

وی گفت: بعد از یکسال فرصت سوزی، هفته گذشته مسئولان اعلام کردند تا ۱۸ آبان کارانه سه ماه پرستاران بر اساس فرمول جدید و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به صورت علی الحساب پرداخت می‌شود. اما با گذشت یک هفته هنوز در بسیاری از استانها مبلغی به عنوان کارانه جدید پرداخت نشده است.


فرمول محاسبات مبهم و دارای ایرادهای اساسی است

توکلی افزود: مبالغ پرداختی به پرستاران بر اساس فرمول جدید تعرفه گذاری نیز بسیار متفاوت است و معلوم نیست معیار آن چیست. واقعا فرمول محاسبات آن مبهم است و ایرادهای اساسی دارد.

عضو شورای مرکزی خانه پرستار ادامه داد: آنچه امروز به نام تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا می‌شود با آنچه پرستاران سالها به دنبالش بودند مغایرتهای اساسی دارد و آن چیزی نیست که پرستاران سالها منتظر آن بودند.

وی گفت: فرمول محاسبه کارانه پرستاران بر اساس تعداد معدودی بسته خدمتی و تعداد بیمار روی تخت است، ایرادهای زیادی دارد و قطعا اجرای این فرمول مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: در مورد تعرفه گذاری خدمات سلامت در دنیا فرمول‌ها والگوهای مشخصی وجود دارد. یکی از آنها روش محاسبه فی فور سرویس یا پرداخت بر اساس خدمت است. روشی که هم اکنون برای پزشکان در ایران اجرا می‌شود. اگر قرار است این روش برای پزشکان اجرا شود، باید برای پرستاران هم همین روش اجرایی شود.

توکلی ادامه داد: تعرفه‌های خدمات پزشکی بر اساس کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت محاسبه می‌شود. بیش از ۱۰ هزار خدمت در این کتاب تعریف شده که حدود ۹ هزار خدمت آن برای پزشکان است. ۲۵۰ خدمت پرستاری هم در این کتاب تعریف شده است.

نظام پرستاری به نظر پرستاران توجه کند

وی گفت: مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری این روش مرسوم و جا افتاده را رها کرده‌اند و خودشان روش دیگری را با تدوین ۱۷ بسته خدمتی پرستاری تعیین کرده‌اند که ماحصل آن پرداخت کارانه بر اساس تعداد بیمار روی تخت است. در حالی که برای کارانه پزشکان در کشور با همان فرمول‌های مرسوم جهانی در روش فی فور سرویس کارانه پرداخت می‌شود.

عضو شورای مرکزی خانه پرستار تاکید کرد: وقتی خدمات پزشکان بر اساس نظام فی فور سرویس محاسبه و پرداخت می‌شود. خدمات پرستاران هم باید با همین سیستم، تعرفه گذاری و محاسبه شود. چرا برای پرستاران فرمول جدیدی خلق شده است که کارشناسی شده نیست و ابهامات زیادی دارد.

وی گفت: متاسفانه بانیان این روش جدید در سازمان نظام پرستاری به نظرات بدنه پرستاری کشور توجهی ندارند. پرستاران کسانی را به عنوان نماینده خود می‌خواهند که خواسته‌ها و نظرات آنان را دنبال کنند، در حالی که اکنون این طور نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha