سه‌شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

هاری یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می شود

روش های پیشگیری و درمان هاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبلیو اچ او ، هاری از نظر بالینی دو شکل دارد:

  • هاری خشمگین - با بیش فعالی و توهم مشخص می شود.
  • هاری فلج - با فلج و کما مشخص می شود.

اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است. واکسن‌ها، داروها و فن‌آوری‌ها برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری مدت‌هاست که در دسترس هستند. با این وجود، هاری هنوز هم سالانه ده ها هزار نفر را می کشد. از این موارد، تقریباً 99٪ از گاز گرفتن سگ آلوده مبتلا می شوند.

هاری انسان با واسطه سگ را می توان با مقابله با بیماری در منبع آن یعنی سگ های آلوده از بین برد. آگاه کردن مردم از نحوه جلوگیری از گاز گرفتن سگ هار، درمان سریع بعد از گاز گرفتن و واکسینه کردن حیوانات می تواند چرخه انتقال هاری را با موفقیت مختل کند.

تخمین زده می شود که هاری سالانه باعث مرگ 59000 انسان در بیش از 150 کشور شود که 95 درصد موارد در آفریقا و آسیا رخ می دهد. به دلیل گزارش کم و تخمین های نامشخص، این عدد احتمالاً دست کم گرفته شده است. بار بیماری به طور نامتناسبی بر دوش جمعیت های فقیر روستایی است و تقریباً نیمی از موارد مربوط به کودکان زیر 15 سال است.

بیشتر بدانید: هاری، همچنان مرگبارترین بیماری

علائم

علائم اولیه عفونت هاری می تواند شامل تب همراه با درد و سوزن سوزن شدن غیرمعمول یا غیرقابل توضیح، گزگز یا سوزش (پاراستزی) در محل زخم باشد. در حالت های بعدی، ویروس به سیستم عصبی مرکزی گسترش می یابد و باعث التهاب کشنده مغز و نخاع می شود. دوره کمون بیماری می تواند از 1 هفته تا 1 سال متغیر باشد، اگرچه معمولاً 2 تا 3 ماه است.

دو نوع هاری علائم متفاوتی را نشان می دهند. هاری خشمگین باعث علائم بیش فعالی، رفتار تحریک پذیر، آب هراسی (ترس از آب) و گاهی هوا هراسی (ترس از هوای تازه یا هوای تازه) می شود. مرگ پس از چند روز به دلیل ایست قلبی و تنفسی رخ می دهد.

هاری فلجی، که حدود 20 درصد از کل موارد انسانی را تشکیل می دهد، نسبت به نوع خشمگین روند پیشرفت آهسته تر و معمولا زمان درگیری طولانی تری دارد. عضلات به تدریج فلج می شوند و از محل گزش یا خراش شروع می شوند. کما به آرامی ایجاد می شود و در نهایت مرگ رخ می دهد. شکل فلج کننده هاری اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود و به گزارش کم بیماری کمک می کند.

بیشتر بدانید: روش هایی برای پیشگیری از هاری

درمان

واکسیناسیون سگ ها مقرون به صرفه ترین استراتژی برای پیشگیری از هاری در افراد است و واکسن های هاری انسانی برای ایمن سازی قبل از مواجهه وجود دارد.

اگر توسط یک حیوان، به خصوص سگ، گاز گرفته یا خراشیده شدید:

  • بلافاصله زخم را با صابون یا مواد شوینده بشویید.
  • زخم را به مدت حدود 15 دقیقه با مقدار زیادی آب بشویید.
  • 15 دقیقه پس از شستن و شستن زخم، یک داروی حاوی ید یا ضد ویروس را روی زخم بمالید.
  • از قرار دادن مواد محرک روی زخم ها مانند پودر فلفل قرمز، آب گیاهان، اسیدها و قلیاها خودداری کنید.
  • از پوشاندن زخم با پانسمان یا بانداژ خودداری کنید.
  • برای ارزیابی بیشتر و درمان توسط یک پزشک به دنبال انتقال به یک مرکز پزشکی باشید.
  • در صورت امکان، حیوان گزنده را با خیال راحت محبوس کنید و اطلاعات مربوط به آن و شرایط گزش را جمع آوری کنید تا در اختیار پزشک عمومی قرار دهید. حیوان گاز گرفته را به مدت 10 روز در بسته و تحت نظر نگه دارید.

بیشتر بدانید: هاری بیماری ویروسی حاد و کشنده

WHO به ترویج پیشگیری از هاری انسانی از طریق حذف هاری در سگ ها، استراتژی های پیشگیری از گاز گرفتن سگ و استفاده گسترده تر از مسیر داخل پوستی برای پیشگیری پس از مواجهه ادامه می دهد، که حجم و در نتیجه هزینه واکسن کشت سلولی را 60 درصد تا 80 درصد کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha