سالانه بیش از 30 درصد محصولات باغی فارس دورریز می‌شود آن هم در استانی که از کمبود آب رنج می‌برد. این استان با تولید بیش از ۱۴میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی رتبه نخست را در کشور داراست و ویترین بخش کشاورزی ایران به شمار می‌رود.

استفاده از فناوری نانو برای کاهش دور ریز محصولات کشاورزی در فارس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، به عبارتی فارس و در مجموع حدود ۱۰ درصد تولید بخش کشاورزی ایران را تأمین می‌کند. استفاده نکردن از راهکارهای اصولی و نوین در کشاورزی و باغبانی، حمل‌ونقل نامناسب، عدم بسته‌بندی مناسب و فرآوری و انبارداری صحیح و... از مهم‌ترین عوامل ضایعات سردرختی به شمار می‌آیند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه استان فارس دارای یکهزار و493 واحد صنایع تبدیلی است گفت: از این تعداد 925 واحد صنعتی از سازمان جهاد کشاورزی مجوز دارند. توسعه صادرات و کاهش ضایعات و همچنین کاهش ریسک از عمده‌ترین فواید توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان فارس محسوب می‌شود.


مجتبی دهقان‌پوربر ارتقای ارزش افزوده، صنایع تبدیلی و غذایی تأکید کرد : استان فارس رتبه دوم کشوری در جذب ماده خام و ظرفیت ایجاد شده در صنایع کشاورزی بعد از خراسان رضوی را در سطح کشور دارد.استان فارس یکهزار و493 واحد صنایع تبدیلی دارد که از این تعداد 925 واحد صنعتی از سازمان جهاد کشاورزی مجوز دارند که با جذب ماده خام سالانه بالغ بر 5 میلیون تن ایجاد 12 هزار و 108 اشتغال و کاهش ضایعات سالانه حدود 720 هزار تن را به‌دنبال دارد.

ضمن اینکه با احداث صنایع تبدیلی می‌توان درصد ضایعات را دربرخی محصولات حتی به نقطه صفر رساند. وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کاهش میزان ضایعات میوه و صیفی جات خرید تضمینی است اظهار داشت: با این روش هم کشاورزان متضرر نمی‌شوند و هم میزان قابل توجهی از حجم ضایعات تولید میوه تا رسیدن به بازار فروش جلوگیری خواهد شد.


این مسئول میزان ضایعات محصولات کشاورزی این استان براساس آمارهایی که اعلام می‌شود نزدیک به 30درصد اعلام کرد و بیان داشت: طبق مطالعات انجام شده سال 1392 میزان ضایعات میوه‌ها بویژه میوه‌های آب‌دار حدود 12 درصد بوده است که این میزان ضایعات کشاورزی در سال‌ جاری نزدیک به 30 درصد رسیده است و از این‌رو یکی دیگر از راه‌های کاهش ضایعات این محصولات بعد از خرید تضمینی از باغداران، بحث حمل‌ونقل محصولات است که باید مورد توجه قرار گیرد بخصوص برخی محصولاتی همچون توت فرنگی و سیب که از حساسیت بیشتری برخوردارند نیاز است برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل آن تا رسیدن به بازار هدف نکات صحیح در نگهداری آن مد نظر قرار گیرد.بنابراین باید به‌دنبال این باشیم تا بتوانیم این فرایند را با مدیریت بهتر انجام بدهیم.


این مسئول ارشد با تأکید بر اینکه در هر سه‌مرحله کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی آسیب پذیرند عنوان کرد: ما در مرحله توزیع و مصرف شاهد بیشترین ضایعات این محصولات هستیم. اینکه در زمان حمل‌ونقل توسط وسیله نقلیه چه ماشینی و به چه شیوه آن را حمل می‌کند تا به دست مغازه‌دار و خرده فروش برسد و خرده فروش آن را چگونه نگهداری و توزیع و به دست مشتری می‌رساند عوامل مهمی است که ما بیشترین ضایعات را در این بخش شاهد هستیم.

وی از لزوم ترویج تولید محصولاتی که از بازار پسندی بهتر و ماندگاری بالاتری برخوردارند به منظور کاهش ضایعات نیز سخن گفت : قطعاً استفاده از فناوری‌های نوین نیز در کاهش ضایعات تولیدات بخش کشاورزی مؤثر است.وی در ادامه به ظرفیت‌های صادراتی و بازارهای هدف استان اشاره کرد و افزود: این ظرفیت طی سال‌های گذشته با کاهش و افزایش رشد مواجه بوده است که این موضوع متأثر از ظرفیت‌های صادرات و بازارهای هدف بوده است.

در حال حاضر کشور عراق محدودیت‌هایی برای صادرات رب گوجه فرنگی از سوی ایران به این کشور اعلام کرده است و کالایی را که به نام ایران باشد قبول نمی‌کند. این در حالی است که فارس ظرفیت سه برابری برای تولید این محصول دارد و اگر بازارهای صادراتی فراهم باشد رشد این حوزه را شاهد خواهیم بود. هم‌اکنون ارزش ظرفیت استان در محصولات صادراتی بالغ بر 121 میلیون دلار است که به کشورهای هدف این صادرات صورت می‌گیرد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: از تعداد واحدهای ثبت شده، 679 واحد فعال، 75 واحد نیمه فعال و 171 واحد غیر فعال است که فعال‌سازی این واحدها از طریق آسیب‌شناسی و مشاوره، تغییر و بهبود مدیریت، تغییر طرح، استفاده از ظرفیت تسهیلات بانکی و استفاده از ظرفیت کارگروه رفع موانع تولید انجام می‌شود.

دهقان‌پور با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس روی استفاده از فناوری‌های نانو برای افزایش طول مدت نگهداری محصولات کشاورزی و باغی را مد نظر قرار داده است خاطرنشان کرد: اگر این طرح نتیجه‌ ملموسی داشته باشد می‌تواند یک تحول بزرگ در ماندگاری محصولات کشاورزی که غالباً فسادپذیرند ایجاد کند؛استفاده همزمان از فناوری‌های نوین، سیستم‌های حمل‌ونقل بهتر و توجه به یک سری استانداردهای ضروری برای نگهداشت محصول در واحدهای عرضه مستقیم از جمله میادین تره‌بار می‌تواند در کاهش ضایعات کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha