احساس ناگهانی سرگیجه یا چرخش سر می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد.

احساس عجیبی که نشانه کمبود ویتامین D است

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا از هلث، یکی از علائم کمبود ویتامین D نوع رایج سرگیجه به نام سرگیجه وضعیتی حمله‌ای(BPPV) و علائم دیگر شامل تهوع و استفراغ و همچنین از دست دادن تعادل است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم ۲ بار در روز می‌تواند تجربه این سرگیجه را کاهش دهد.

کسانی که بیشترین کمبود ویتامین D دارند، بیشتر از دیگران از علائم ذکر شده رنج می‌برند. این سرگیجه در پاسخ به ارتفاع نیست و بسیاری از افراد سرگیجه را حتی در زمانی که هر ۲ پای آنان روی زمین است نیز تجربه می‌کنند.

این وضعیت به ندرت جدی است اما می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد؛ به‌ طوری که ۸۶ درصد از مبتلایان گزارش می‌دهند این موضوع زندگی روزمره آن‌ها را مختل می‌کند و منجر به چند روز مرخصی کاری شود. اکنون نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم می‌تواند از بروز این مساله جلوگیری کند.

دکتر جی سو کیم، یکی از محققان این تحقیق، گفت: نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد برای افراد مبتلا به سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم مصرف مکمل ویتامین D و کلسیم یک راه ساده و کم‌خطر برای جلوگیری از عود سرگیجه خواهد بود؛ به خصوص اگر سطح ویتامین D پایینی داشته باشند.

این مطالعه تقریبا شامل ۱۰۰۰ نفر بود که حدود نیمی از آنان مکمل‌های ویتامین D و کلسیم دریافت کردند. کسانی که سطح ویتامین D پایینی داشتند، ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D و ۵۰۰ میلیگرم کلسیم ۲ بار در روز مصرف کردند.

نتایج نشان داد مکمل‌ها بروز سرگیجه را تا ۲۴ درصد کاهش داد. کسانی که کمبود ویتامین D بیشتری داشتند، از مصرف مکمل‌ها سود بیشتری می‌بردند و شاهد کاهش ۴۵ درصدی علائم خویش بودند.

دکتر کیم بیان کرد: نتایج هیجان‌انگیز است زیرا تاکنون مراجعه به پزشک برای انجام حرکات سر، راه اصلی درمان سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم بوده است.

نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد یک درمان کم‌خطر و ارزان مانند مصرف ویتامین D و قرص‌های کلسیم ممکن است در پیشگیری از این اختلال رایج و معمولا عودکننده موثر باشد.

این مطالعه در نشریه Neurology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha