ACCESS Health پلتفرم نوآوری Fintech for Health را با حمایت بنیاد MetLife راه‌اندازی کرد، هدف اولیه این بود که مردم بتوانند با استفاده از خدمات مالی دیجیتال هزینه ها پرداخت کنند و به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند.

 فین تک برای سلامتی چیست و در کجا استفاده می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فین تک هلث در طی سه سال، ما انتظار داریم که نه تنها پروژه‌هایی را راه‌اندازی کنیم که پرداخت‌های از جیب بالا برای مراقبت با کیفیت بالا را مورد توجه قرار دهند، بلکه با شرکای خود برای اتخاذ فناوری‌های سیستمی همکاری کنیم که می‌تواند هزینه‌های مراقبت را از طریق علم داده بهتر، عرضه کند.

پرداخت مراقبت های بهداشتی و چالش های دسترسی

در سراسر دوره ی بیماری از پیشگیری تا مراقبت تسکینی، یک سفر مالی هم وجود دارد. علیرغم تعهد دولت ها به پوشش همگانی سلامت (UHC)، مقدار قابل توجهی از هزینه های مراقبت های بهداشتی به ویژه برای مراقبت های با کیفیت بالا که به موقع ارائه می شود، بر عهده بیماران است. در مراقبت‌های بهداشتی، هزینه‌ها گران هستند، عمدتاً از جیب پرداخت می‌شوند، هزینه‌های مبادله بالایی را به دنبال دارند، غیرقابل پیش‌بینی هستند و به نتایج سلامت مرتبط نیستند. این هزینه ها افراد را از دسترسی به مراقبت مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب منع می کند.

سفر مالی همراه ممکن است شامل مراقبت‌های پرهزینه برای مدت کوتاه (تشخیص پیشرفته، شیمی‌درمانی، جراحی)، مراقبت‌های کم‌هزینه در یک دوره زمانی طولانی (مدیریت بیماری مزمن، از دست دادن درآمد)، یا مراقبت‌های پیشگیرانه باشد. سرمایه گذاری ممکن است بلافاصله برای بیماران مشخص نباشد. نقاط درد مالی در طول سفر مراقبت‌های بهداشتی هم بر سلامت قابل دسترسی و هم بر شرایط مراقبت تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که مراقبت مقرون به صرفه نیست، بیماران یا از مراقبت چشم پوشی می کنند یا منابع مالی جایگزین پیدا می کنند، از جمله قرض گرفتن از دوستان و خانواده، قرض گرفتن از سایر وام دهندگان غیررسمی، فروش دارایی ها، یا انتخاب دشوار بین درمان و مراقبت های بهداشتی و سایر هزینه های ضروری روزانه مانند غذا یا مدرسه. هزینه ها

بیماران و خانواده های آنها نیاز به دسترسی به خدمات مالی دیجیتالی قابل اعتماد و شفاف دارند که به طور خاص برای مقابله با چالش های پرداخت سلامت و دسترسی طراحی شده اند.

فین تک برای سلامتی چیست؟

مانند اصطلاح فناوری سلامت، فین‌تک یک اصطلاح مبهم است که شامل تمام فناوری‌های توسعه‌یافته، مورد استفاده یا اصلاح‌شده برای یک صنعت-در این مورد- صنعت مالی است. فناوری هایی که معمولاً زیر چتر فین تک قرار می گیرند عبارتند از: شناسه دیجیتال، پول موبایل، هوش مصنوعی، روباتیک و بلاک چین. این فناوری‌ها در هر دو مدل کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C) و کسب‌وکار به تجارت (B2B) از طریق خدمات مالی دیجیتال از جمله پرداخت‌ها، پس‌انداز، وام‌دهی، مشاوره و بیمه به کار گرفته می‌شوند.

با این حال، علی‌رغم تبلیغات، همه این فناوری‌ها یا مدل‌ها بلافاصله برای چالش‌های تامین مالی سلامت قابل استفاده نیستند. برای تعریف چارچوبی برای فین‌تک برای سلامت، ما بهتر دیدیم که راه‌حل‌های فین‌تک را به سه بخش تقسیم کنیم:

  1. راه‌حل‌های مالی دیجیتال
  2. فعال‌کننده‌های دیجیتال کلیدی
  3. کانال خدمات مراقبت‌های بهداشتی.

ما این چارچوب را از طریق تکرار/بحث‌های متوالی با ارائه‌دهندگان فین‌تک و مراقبت‌های بهداشتی توسعه و اصلاح کردیم تا بتوانیم درک مشترکی را ارائه دهیم.

صنعت فین‌تک قدرت تحول دیجیتال را برای دستیابی به جوامع محروم و دور از دسترس نشان داده است. بانکداری دیجیتال از طریق ترکیبی از خدمات آفلاین (نمایندگان مالی) و فناوری (کیف پول موبایل) توانسته است خدمات مالی رسمی و قابل اعتمادی را برای افرادی که در غیر این صورت نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند، ارائه دهد. علاوه بر جابه‌جایی و ذخیره‌سازی پول، بانکداری دیجیتال به افراد بدون بانک و شرکت‌های کوچک تا متوسط کمک کرده است تا سوابق مالی ایجاد کنند، اعتبار ایجاد کنند و کارمزد تراکنش‌ها (پرداخت شخص ثالث، هزینه‌های حمل و نقل، از دست دادن درآمد ناشی از مرخصی کار، هزینه های نیروی انسانی) مرتبط با پرداخت های نقدی.

چرا مراقبت های بهداشتی باید به مسائل مالی نگاه کند؟

چهار نوع اصلی از راه‌حل‌های نوآورانه تأمین مالی سلامت وجود دارد که می‌توان با استفاده از فناوری به مصرف‌کنندگان بدون بانک یا فاقد بانک ارائه کرد:

  1. پس‌انداز سلامت دیجیتال
  2. وام‌دهی دیجیتال
  3. تأمین مالی جمعی
  4. فناوری بیمه

این مدل های تامین مالی متقابل نیستند. کاربردی‌ترین و تاثیرگذارترین مدل‌ها دو تا از کهن‌الگوهای بیشتر را با هم ترکیب می‌کنند.

چرا فین تک برای سلامتی؟

طرح‌های مالی معمولاً همان جمعیت‌های کم درآمد را هدف قرار می‌دهند که سیاست‌های پوشش سلامت همگانی هستند. افرادی که به خدمات رسمی بانکی دسترسی ندارند نیز به مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا دسترسی ندارند و نمی توانند از عهده آن برآیند. منطقی است که اهداف و رویکردهای فراگیر مالی همگرا شوند .

مزیت استفاده از فناوری هایی که قبلاً در صنعت مالی به کار گرفته شده اند، درجه ای است که حریم خصوصی و امنیت از قبل در محصول و فرآیندهای مرتبط با آن تعبیه شده است. صنایع مالی و مراقبت های بهداشتی نوار بالایی برای حفاظت از داده های شخصی و حریم خصوصی دارند.

صنعت مراقبت های بهداشتی یک رویکرد سنتی برای تامین مالی اتخاذ کرده است. بیمه عمومی از نظر پوشش و بودجه محدود است، در حالی که بیمه خصوصی بسیار رایج نیست و اغلب برای جمعیت های کم درآمد و متوسط دور از دسترس است. کمک های مالی اهداکنندگان، که از طریق سازمان های غیرانتفاعی بین المللی به جوامع فقیر گسترش می یابد، در حال کاهش است. در اکثر کشورهای آسیایی، تلاشی هماهنگ و در مقیاس وسیع برای ایجاد مدل‌های تامین مالی مبتکرانه که به اندازه کافی از جمعیت در برابر مخارج فاجعه‌بار مراقبت‌های بهداشتی محافظت می‌کند تا زمانی که بیمه عمومی قادر به پوشش جمعیت در سطوح مورد نیاز نباشد، صورت نگرفته است. تا آن زمان، ما باید تخصص صنعت مالی را به میز بیاوریم.

امور مالی عمومی و همچنین تامین مالی نوآورانه، تخصص در صنعت مالی قرار دارد که معمولاً "در میز" بحث های مراقبت های بهداشتی نیست.

فین تک برای سلامتی در کجا استفاده می شود؟

صنعت فین تک برای سلامت هنوز در حال توسعه است. مدل‌های خدمات مالی دیجیتال به میزان محدودی برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی ساخته شده‌اند، اما برجسته‌ترین آنها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، از جمله غنا، کنیا، نیجریه، و تانزانیا و غیره است. این مدل‌ها با پشتوانه اهداکننده قوی ظهور کرده‌اند و بر اساس کیف‌پول‌های دیجیتال موجود (مانند M-TIBA ایجاد شده توسط PharmAccess و M-pesa) ساخته شده‌اند.

فین‌تک برای سلامت شروع به ظهور به عنوان یک نقطه مورد علاقه در آسیا برای سازمان‌های توسعه، شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی و استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال با تمرکز بر جمعیت‌های کم درآمد و متوسط کرده است. استارت‌آپ‌های فین‌تک در مرحله رشد، با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه و سابقه ثابتی که نیاز به ایجاد درآمد سهامداران ندارد، به سرعت در حال تلاش برای حرکت به بخش‌های جدید از جمله مراقبت‌های بهداشتی هستند.

در هند، AffordPlan حساب های پس انداز سلامت موبایل (mHSAs) و ابزارهای ارتباطی بیمار محور را ارائه می دهد که مراقبت یکپارچه را امکان پذیر می کند. همچنین در هند، Arogya Finance نقطه از پیش تایید شده وام مراقبت با نرخ بهره پایین را به بیمارانی که صورتحساب های مراقبت های بهداشتی بالایی دارند ارائه می دهد. در چین و اندونزی، مدل‌های کمک متقابل مانند Shuidi و Kitabisa برای افرادی که ممکن است هنوز در تامین یا دسترسی به بیمه درمانی خصوصی مشکل داشته باشند، حمایت مالی (آزمایش نشده) ارائه می‌کنند.

تحت محدودیت‌های COVID-19، ادغام خدمات پزشکی از راه دور در پلتفرم‌های پرداخت تسریع شده است، زیرا پایگاه‌های مشتریان گسترده پلت‌فرم‌های پرداخت راهی کارآمد برای ارائه خدمات بهداشتی به تعداد زیادی از مردم ارائه می‌کند. در بنگلادش، Pathao، یک شرکت پیشرو در حمل و نقل سواری تحت حمایت GoJek، مشارکت با سه شرکت مشاوره از راه دور را آغاز کرده است و اکنون در حال ارائه تحویل دارویی است، در حالی که bKash در حال کار با Digital Healthcare Solutions برای ترکیب بیمه های خرد و مشاوره از راه دور است.

در ACCESS Health، ما از کلمه "اختلال‌کننده" به صورت آزادانه استفاده نمی‌کنیم و اصلاً دوست نداریم از این اصطلاح استفاده کنیم. اما اگر بخواهیم به اخلالگران صنعت مراقبت‌های بهداشتی اشاره کنیم، این پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی هستند که اساساً پلتفرم‌های مالی دیجیتالی با قابلیت‌های توزیع گسترده هستند و به سمت مراقبت‌های بهداشتی حرکت می‌کنند. از زمانی که آمازون همکاری خود را با شرکت Berkshire Hathaway متعلق به Warren Buffet و JP Morgan اعلام کرد، صنعت فناوری بهداشت، داروسازی و بیمه با نفس طعمه ای تماشا می کنند. (آمازون و وارن بافت معمولاً بیشترین توجه را در این شراکت به خود جلب می کنند، اما نقش بالقوه جی پی مورگان را نباید دست کم گرفت). در چین، زمانی که جک ما تمرکز علی بابا را بر مراقبت های بهداشتی گسترش داد، بقیه آسیا به آن توجه کردند.

از داخل صنعت مراقبت‌های بهداشتی، به نظر می‌رسد که بازیگران سنتی منتظرند ببینند این مدل‌های «اختلال‌کننده» چگونه خواهند بود. اما در این میان، ما باید از صنعت تجارت الکترونیک و از پلتفرم‌های فین‌تک در مقیاس بزرگ درس بگیریم تا در مورد نحوه ارائه خدمات درمانی و تامین مالی سلامت به شیوه‌ای کارآمد، مقرون‌به‌صرفه، مقیاس‌پذیر و در دسترس همگان تجدیدنظر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha