​​​​​​​بی شک یکی از جنبه های زیبایی شناختی انسان در آرایش و تمیزی دندان های او نمود پیدا می کند. تاثیر داشتن یک لبخند زیبا، خیلی بیشتر از تزریق ژل و بوتاکس است. زیبایی صورت و فرم دندان ها دو مورد وابسته به همدیگر می باشند و در حالتی که شخص دندان هایی نا مرتب و نا فرم داشته باشد، به طور کلی هارمونی چهره او بر هم زده می شود. از همین رو یکی از اهداف اصلی در دندانپزشکی بهبود زیبایی و هماهنگی در چهره می باشد.

همه چیز در مورد ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان (کلینیک ژنیک)

همه چیز در مورد ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان

بسیاری افراد تحت تاثیر عوامل مختلف من جمله افزایش سن، ضربه و .... همه یا بخشی از یک دندان خود را از دست می دهند که این مسئله علاوه بر مشکلاتی که در خوردن و جویدن ایجاد می کند، زیبایی ظاهری را هم تخریب می کند و طبیعتا اعتماد به نفس و احساس فرد نسبت به خود را هم تحت الشعاع قرار خواهد داد.

ترمیم دندان آسیب دیده یا جایگزینی دندان از دست رفته می تواند زیبایی و هارمونی را به صورت فرد برگرداند و لبخندی به زیبایی سابق به ارمغان آورد. در این مقاله و در ادامه کار با دو شیوه ترمیم و جایگزینی دندان با نام علمی تر ایمپلنت و کامپوزیت دندان آشنا خواهیم شد و در پایان به سوالات معمول و متداول در این زمینه پاسخ خواهیم داد. این مقاله را انتها همراهی کنید و در پایان نظرات خودتان را به ما انتقال دهید.

ایمپلنت دندان چیست ؟

Shape2

ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت دندان که به آن کاشت دندان هم گفته می شود شیوه ای است که در آن دندان جدیدی بجای دندان از دست رفته جایگزین شده و نظم دندان ها را به حالت سابق بر می گرداند. در گذشته انجام پروتز دندان متحرک یا به زبان عامیانه تر دندان مصنوعی که از رزین آکریلیک و گاهی اوقات ترکیبی از فلزات مختلف ساخته می شود، مرسوم بود.

به مرور مشکلاتی که دندان های مصنوعی ایجاد می کردن، باعث شد تا شیوه بهتری با نام ایمپلنت دندان، جایگزین آن شود که جایگزینی دندان های از دست رفته را به طور دائمی تضمین می کند. ایمپلنت دندان با محدودیت سنی خاصی مواجه نیست و هر فرد، می تواند دندان های خود را ایمپلنت کند.

به طور کلی ایمپلنت دندان یا فیکسچر به ابعاد ریشه دندان شخص به جای ریشه از دست رفته قرار داده می‌شود. فیکسچر ها قطعاتی به ابعاد دندان طبیعی هستند که با دقت بسیار زیادی ساخته می شوند تا کاملا طبیعی به نظر برسند. جراحی ایمپلنت دندان به طور معمول یک جراحی سرپایی بوده و مرحله به مرحله و با بهبودی بین مراحل پیش می رود. پروسه این کار شامل مراحل زیر می باشد.

  1. معاینه بالینی و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت ها

  2. کشیدن و جدا سازی دندان آسیب دیده

  3. پیوند استخوان جهت آماه سازی فک در صورت نیاز

  4. کاشت پایه ایمپلنت

  5. ترمیم استخوان

  6. قالب گیری و ارسال آن برای ساخت

  7. جا گذاری ایمپلنت

چه کسانی می توانند ایمپلنت کنند؟

همان طور که پیش تر اشاره شد از لحاظ سنی محدودیتی برای انجام عمل ایمپلنت وجود ندارد، ولی با این وجود مواردی هستند که ممکن است روند این کار را با محدودیت هایی مواجه کنند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روشی جدید تر نسبت به شیوه پروتز متحرک یا دندان مصنوعی می باشد و مزایای زیادی هم دارد. شاید اصلی ترین مزیت ایمپلنت دندان، زیبایی صورت و لبخند باشد. تصور کنید جاهای خالی دندان ها در فک چه ظاهر ناخوشایندی را می تواند رقم بزند که با جایگزینی آنها زیبایی از دست رفته را بازیابی کرده و افزایش اعتماد به نفس و حس مثبت نسبت به خود را به دنبال خواهد داشت.

ایمپلنت گذاری دندان های از دست رفته یکی از سریع ترین روش ها برای جایگزینی دندان هاست و چنان چه مشکل خاصی در صحت جسمانی و استخوان های فک نباشد، به سرعت می توان پروسه آن را عملی کرد. از طرفی یکی از عمده مزیت های ایمپلنت دندان که این روش را بین بیماران و دندانپزشکان به شیوه ای محبوب تبدیل کرده، طول عمر بالای آن می باشد. طول عمر این روش در اندازه ای هست که اگر فرد بهداشت دهان و دندان خود را اصولی و به شیوه ای درست رعایت کند، تا انتهای عمر می تواند کارایی لازم را تضمین کند.

رابطه سیگار کشیدن و ایمپلنت دندان چیست ؟

Shape8

گذشته از این که می توانیم مضرات استعمال دخانیات خصوصا سیگار کشیدن را از نقطه نظر های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار بدیم، در رابطه با ایمپلنت گذاری و کشیدن سیگار هم نکاتی وجود داره. به طور کلی سیگار کشیدن برای دندان ها (چه طبیعی و چه مصنوعی) مضر بوده و تاثیرات سوء بر زیبایی و همچنین سلامت دندان ها خواهد داشت.

  1. تفاوت های لمینیت و کامپوزیت دندان چیست ؟

Shape14

در ارتباط با تفاوت لمینیت و کامپوزیت دندان، می توانیم موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم.

  1. استحکام : لمینت های سرامیکی دارای استحکام بالاتری نسبت به نوع کامپوزیتی هستند و نسبت به اعمال فشار و نیروی زیاد، کمتر دچار شکستگی یا پریدگی می شوند.

  2. رنگ پذیری و زیبایی ظاهری : سرامیک ها مشابه مینای دندان عمل می کنند و بازتاب نوری بهتری از خود نشان می دهند. از همین رو زیبا تر و طبیعی تر از کامپوزیت به نظر می رسند.

  3. ترمیم پذیری : با وجود اینکه لمینیت های سرامیکی مقاومت و استحکام بالا تری دارند، ولی در صورت شکستن و یا پریدگی باید به طور کامل تراشیده و جدا سازی شوند و مجددا قالب گیری و ساخت لمینیت انجام گیرد. منتهی در کامپوزیت ها ناحیه آسیب دیده قابل ترمیم می باشد.

  4. طول عمر : معمولا لمینیت های سرامیکی طول عمری بین 10 تا 15 سال دارند. در مقابل کامپوزیت ها حدود 5 سال عمر می کنند.

  5. تراش دادن : کامپوزیت های دندانی نیاز به تراش زیاد روی سطح دندان های ندارند و صرفا کمی خشن تر کردن سطح دندان ها برای چسبیدن بهتر کافی است.

  6. هزینه : هزینه فاکتور بسیار مهمی می باشد و مورد توجه همگان است. لمینیت سرامیکی در کنار مزایا و برتری هایی که دارد، گران تر نیز می باشد. چرا که سرامیک ماده گران تری است و به خاطر همین تفاوت هزینه ها معمولا تمایل به انجام کامپوزیت نسبت به لمینیت سرامیکی بیشتر است.

سخن پایانی

زیبایی ظاهری علی الخصوص زیبایی صورت برای همگان مهم است و ظاهر مناسب و زیبا ارتباط مستقیم با اعتماد به نفش هر شخص دارد. ممکن است بنا به دلایل مختلف من جمله پیری، حادثه و .... فردی در طول عمر خود دندان های خود را از دست بدهد و یا به آن ها آسیب وارد شود. در این بین اولین چیزی که به مخاطره خواهد افتاد، لبخند و زیبایی چهره وی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha