سیب سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی و سلامت مغز کمک می‌کند. با این حال گرچه سیب فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد اما کربوهیدرات موجود در آن می‌تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.

آیا قند موجود در سیب برای بیماران دیابتی ضرر دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، بیماران دیابتی از جمله افرادی هستند که باید به میزان کربوهیدرات دریافتی خود توجه کنند. یک سیب متوسط ۲۷ گرم کربوهیدرات و ۴٫۸ گرم فیبر دارد. فیبر موجود در سیب باعث کندتر شدن هضم و جذب کربوهیدرات‌ها می‌شود. به این ترتیب قند به آرامی وارد جریان خون می‌شود و این فرایند از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند.

به گفته کارشناسان، سیب شاخص گلیسمی پایینی دارد و پلی‌فنول‌های موجود در پوست آن، با تحریک لوزالمعده سبب ترشح انسولین می‌شوند و به سلول‌ها در جذب قند کمک می کند.

انسولین هورمونی است که نقشی حیاتی در انتقال قند از خون به سلول‌ها ایفا می‌کند. در افراد مبتلا به دیابت، علاوه بر مقاومت سلولی به انسولین، این هورمون یا اصلا تولید نمی‌شود (نوع ۱) یا مقدار آن به اندازه کافی و در حد رفع نیازهای روزانه نیست (نوع۲). به گفته کارشناسان مصرف منظم سیب پتانسیل کاهش مقاومت به انسولین را دارد و می‌تواند منجربه کاهش قند خون شود.

همچنین فلاونوئیدهای خاص موجود در سیب، مانند کورستین، با کاهش سرعت هضم کربوهیدرات در بدن، به کنترل قند خون کمک می‌کند. اسید کلروژنیک هم کمک می‌کند تا بدن به طور موثرتری از قند استفاده کند و فلوریزین هم باعث کاهش قند خون می‌شود.

درواقع قسمت عمده قند موجود در سیب، فروکتوز است و زمانی که فروکتوز در یک میوه کامل مصرف می‌شود تاثیر بسیار کمی بر افزایش قند خون دارد.

با این حال گرچه سیب قرمز وسوسه‌انگیزتر و شیرین‌تراست اما به گفته کارشناسان سیب سبز برای افراد دیابتی مناسب‌تر است، چون قند کمتر، فیبر بیشتر و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانتری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha