رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: صف انتظار کودکان زیر چهار سال مراجعه کننده به مراکز کاشت حلزون شنوایی در کشور به صفر رسیده و عملکرد ایران در این زمینه منحصر بفرد است.

صف انتظار کاشت حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال به صفر رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید محمودیان افزود: با ابلاغ وزیر بهداشت از شهریور امسال، در قالب طرح ملی کاشت حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال اقدامات ویژه ای در کشور انجام شد و تامین اعتبار خوبی توسط هیات امنای ارزی این وزارتخانه صورت گرفت.

محمودیان با اشاره به اینکه در این طرح، عمل کاشت حلزون شنوایی برای کودکان زیر چهار سال رایگان بود، اضافه کرد: سلامت گوش و شنوایی یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت تلقی می شود.

وی با تاکید بر اینکه لازم است این طرح همچنان تداوم داشته باشد، تصریح کرد: هزینه های خرید تجهیزات مربوط به عمل کاشت حلزون شنوایی، سنگین است بنابراین باید اعتبارات لازم برای تداوم چنین طرح هایی، به خوبی تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۷ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور انجام شده و عملکردمان در این زمینه در دنیا کم نظیر است.

محمودیان اضافه کرد: در زمان حاضر ۱۵ مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور از جمله اصفهان فعال است و ما متخصصان و امکانات خوبی در این زمینه داریم.

رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: اگر به موقع به کودکان کم شنوا رسیدگی شود و تحت درمان و کاشت حلزون شنوایی قرار گیرند، زندگی آنها روند عادی به خود می گیرد.

محمودیان ادامه داد: هرچه سن مداخله در کودکان کم شنوا کمتر شود، اثرپذیری درمان آنها نیز افزایش خواهد یافت بنابراین لازم است، غربالگری، تشخیص و درمان برای افراد کم شنوا در کشور به خوبی انجام شود.

وی همچنین با بیان اینکه رفتارهای ناایمن شنوایی در بین مردم بویژه نوجوانان افزایش یافته است، تصریح کرد: دوران کرونا و رشد استفاده کودکان و نوجوانان از ابزارهای دیجیتال این موضوع را تشدید کرده است.

محمودیان افزود: به‌همین دلیل سن ابتلا به کم شنوایی در بین افراد پایین تر آمده است و امروز در درمانگاه ها با افراد در سن مدرسه مواجه هستیم که دچار کم شنوایی و وزوز گوش شده اند.

وی همچنین با بیان اینکه ابتلای نوزادان به کم شنوایی تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است، گفت: لازم است مادران در دوران بارداری مراقبت های لازم مانند کنترل فشار و قند خون، مسمومیت و عفونت ها را به خوبی انجام دهند.

عمل کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۲ در کشورمان آغاز شده است که با انجام آن کودکانی که هیچ صدایی در زندگی‌شان نبوده، شنوا می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha