چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 348121

گروهی از محققان بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: آلودگی هوا با حدود یک میلیون مورد مرده‌زایی در سال در جهان مرتبط است.

ارتباط آلودگی هوا با مرده‌زایی در جهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از روزنامه گاردین، طبق اولین مطالعه جهانی، تقریبا یک میلیون مورد مرده‌زایی در سال را می‌توان به آلودگی هوا نسبت داد.

محققان در این بررسی برآورد کرده‌اند که تقریبا نیمی از موارد مرده‌زایی می تواند با قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) که بیشتر از احتراق سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، مرتبط باشد.

این مطالعه ۱۳۷ کشور در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را تحت پوشش قرار داد که ۹۸ درصد موارد مرده‌زایی در این کشورها گزارش میشود. پیش از این تاثیر هوای آلوده در افزایش خطر مرده‌زایی شناخته شده بود، اما این تحقیق اولین مطالعه‌ای است که تعداد مرگ و میر جنین را ارزیابی می‌کند. این تحقیق بر اساس داده‌های مربوط به بیش از ۴۵ هزار مورد مرده‌زایی و تولد بود.

در گزارشی که سال ۲۰۲۰ توسط یونیسف منتشر شد، مرده‌زایی به عنوان یک "تراژدی نادیده گرفته شده" توصیف شد. محققان اظهار داشتند که تاثیر شدید مرده‌زایی بر مادران و خانواده‌هایشان به این معنی است که اقدامات پیشگیرانه، سلامت و برابری زنان را بهبود می‌دهد.

در این مطالعه اپیدمیولوژیک بررسی نشد که چگونه ذرات آلاینده کوچک می تواند باعث مرده‌زایی شود. اما این بررسی به دنبال آن بود که در ماه اکتبر مشخص شد ذرات سمی آلاینده در ریه‌ها و مغز جنین‌ نفوذ میکند. برای اولین بار در سال ۲۰۱۸، ذرات آلاینده در جفت شناسایی و پس از آن مشخص شد که هوای کثیف به شدت با افزایش موارد سقط جنین، زایمان زودهنگام، تولد نوزاد با وزن پایین و اختلال در رشد مغز ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha