بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در چند سخنرانی مدعی شده «در تمام شاخص‌های نظام سلامت، ایران به اذعان سازمان بهداشت جهانی در منطقه با فاصله زیاد از سایرین در رتبه اول قرار دارد».

دروغ ممنوع/ ایران در رتبه نخست شاخص‌های سلامت منطقه قرار ندارد

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتمین «همایش سلامت و فرماندهان» مدعی شد: «ایران در تمام شاخص‌های سلامت با فاصله کشور اول منطقه است».

وزیر بهداشت با اشاره به رشد و پیشرفت سلامت مردم پس از انقلاب اسلامی، افزود: در کنگره قاهره سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که ایران به جز در شاخص دخانیات در تمام شاخص‌ها با فاصله از سایر کشورهای منطقه رتبه نخست را داراست.

دکتر عین اللهی گفت : « در نشستی که یک ماه پیش در قاهره داشتیم، ایران در تمام شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر در سطح منطقه جلو بوده. تنها در شاخص سیگار عقب بودیم که ۱۳ درصد مرگ و میرمان ناشی از سیگار است. ارزانی سیگار و در دسترس بودن آن باعث شده خوب نباشیم. »

مشخص نیست اطلاعات وزیر بهداشت به استناد به کدام سند بین المللی است که در آن در تمام شاخص های ایران اول منطقه است؟

عین‌اللهی در این دیدار گفت: «در طی 15 ماه گذشته اقدامات و برنامه‌های مؤثری در حوزه سلامت کشور اجرا شده که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر امیدآفرینی در جامعه، باید تبیین شده و به اطلاع جامعه رسانده شود.»اما به این موضوع که پس از 43 شربت تب کودکان در بازار دارو نایاب شد در دوران مدیریتی او رخ داد هیچ اشاره ای نکرد.

این سخنان دقیقا در روزهایی که وی در آستانه استیضاح توسط مجلس قرار دارد و در دیدار با فرماندهان سپاه مطرح شد .درست که سخنرانی نوعی سیاست ورزی است اما نه در مسئولیتی که همه چیز طبق آمار و اسناد انجام میشود.آقای وزیر باید بداند برای فرار از استیضاح بهتر است قدمی برای حل مشکلات بردارد و طنازی و سخنوری را برای زمانی بگذارد که نظام سلامت کشور در آرامش باشد.

براساس آخرین گزارش Health and well-being profile، منتشر شده توسط دفتر سازمان جهانی بهداشت در مدیترانه شرقی ، اظهارات وزیر بهداشت در اینکه ایران در تمام شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر در سطح منطقه جلو بوده، مبتنی بر واقعیت نیست.

گفتنیست شاخص‌های سلامت، توسط سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه «آمار سلامت دنیا» ثبت، پایش و منتشر می‌شود. میتوانید با مراجعه به این لینک و مشاهده شاخص ها با جزئیات ببینید که ادعای وزیر بهداشت چقدر صحت دارد!

برخلاف گفته‌های وزیر بهداشت، طبق آخرین نسخه «آمار سلامت دنیا»، از بین ۵۷ شاخص، ایران تنها در ۳ شاخص رتبه اول را دارد:

  • پوشش واکسیناسیون دیفتری-کزاز-سیاه‌سرفه (DTP3) در کودکان ۱ ساله (به درصد)
  • سهم هزینه‌های بهداشت عمومی دولتی (GGHE-D) از کل هزینه‌های عمومی دولت (GGE)
  • سن استانداردشده شیوع فشار خون بالا در میان بزرگسالان ۳۰ تا ۷۹ ساله (به‌ درصد)


۱. امید به زندگی

در شاخص طول امید به زندگی (برحسب سال)، ایران پس از اسراییل، کویت و اردن، در منطقه غرب آسیا چهارم است.


۲. امید به زندگی سالم در بدو تولد

در شاخص امید به زندگی سالم در بدو تولد (برحسب سال)، ایران پس از اسراییل، کویت، اردن و قطر در منطقه غرب آسیا در رتبه پنجم است.


۳. مرگ و میر مادران

در شاخص نسبت مرگ و میر مادران (در هر ۱۰۰هزار تولد زنده)، ایران پس از اسراییل، امارات، قطر، کویت و بحرین، در منطقه غرب آسیا در رتبه ششم است.


۴. مرگ و میر کودکان

در شاخص نرخ مرگ و میر زیر پنج سال (در هر هزار تولد زنده) ایران پس از اسراییل، قطر، امارات، عربستان، بحرین، لبنان، کویت و عمان، در منطقه غرب آسیا در رتبه هشتم است.


۵. مرگ و میر نوزادان

در شاخص نرخ مرگ و میر نوزادان (در هر هزار تولد زنده) ایران پس از اسراییل، عربستان، بحرین، قطر، امارات، لبنان، کویت و عمان، در منطقه غرب آسیا در رتبه هشتم است.


۶. احتمال مرگ در اثر هر یک از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی

در شاخص احتمال مرگ در اثر هر یک از بیماری‌های قلبی و عروقی (CVD)، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی (CRD) بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سال (به درصد) ایران پس از اسراییل، قطر و کویت، در منطقه غرب آسیا در رتبه چهارم است.


۷. پوشش خدمات درمانی

شاخص UHC، شاخصی است که در مقیاس بدون واحد از ۰ تا ۱۰۰ گزارش شده و میانگین هندسی چهارده شاخص ردیاب پوشش خدمات سلامت است. در شاخص UHC ایران پس از اسراییل و امارات، در منطقه غرب آسیا در رتبه سوم است.


۸. سرانه پزشک

در شاخص تعداد پزشک (به ازای هر ۱۰هزار نفر جمعیت) ایران پس از اسراییل، عربستان، اردن، امارات، قطر، کویت، لبنان و عمان، در منطقه غرب آسیا در رتبه نهم است.


۹. هوای پاک

در شاخص میانگین غلظت سالانه ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون (PM2.5) به میکروگرم در متر مکعب در مناطق شهری، ایران پس از اسراییل، لبنان و اردن، در منطقه غرب آسیا در رتبه چهارم است.


۱۰. شیوع فشار خون

در شاخص استاندارد سنی شیوع فشار خون بالا در میان بزرگسالان ۳۰ تا ۷۹ ساله (به درصد)، ایران در منطقه غرب آسیا، در کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و در بین همسایگانش بهترین رتبه را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    آمار محرمانه اضافه نکردند تو هرشهر100 نفر هاری شاربن اایدز....میمیرند توی امارنیست محرمانه رد میشه