دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 348394

معاون اجتماعی، حقوقی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی از تأیید طرح تعرفه خدمات دارویی(حق فنی) از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

جزئیات طرح تعرفه خدمات دارویی اعلام شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«اکبر رنجبرزاده» معاون اجتماعی، حقوقی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی در رابطه با طرح تعرفه‌گذاری خدمات دارویی در کشور اظهار کرد: این موضوع امر جدیدی نیست و ده‌ها سال در داروخانه‌ها در حال انجام است و اکنون قرار است در بستر یک قانون کلی قرار داده شود.

وی بیان کرد: این طرح که قبلا در چارچوب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های درون وزارتی بود، اگر هم شکایتی می‌شد بعضا مورد ایراد بعضی از دستگاه‌های قضایی و... قرار می‌گرفت. با قانونمند شدن این موضوع، داروسازی که در داروخانه‌ مستقر است مکلف می‌شود که نسخه‌ای را که پزشک تجویز کرده، ارزیابی و بررسی کند و تداخلات دارویی را اگر وجود دارد مشخص و نحوه مصرف آن را برای مراجع توضیح و تشریح کند.

رنجبرزاده تأکید کرد: داروساز و مسئول فنی که علم دارو را دارد مکلف است نسخه‌ای را که باید به بیمار بدهد کاملا تشریح و توضیح دهد، لذا این اقدامی است که هم به نفع مردم است و هم اینکه برای این اقدام، حق فنی بر اساس تعرفه‌گذاری که دولت انجام خواهد داد دریافت خواهد شد.

وی بیان کرد: بر این اساس داروخانه صرفا یک محل برای فروش دارو نخواهد بود و حضور مسئول فنی در داروخانه الزامی خواهد شد و ناظرین بر این اقدام نظارت خواهند کرد. در غیر این صورت داروخانه تبدیل به محلی برای فروش دارو خواهد شد و هر فروشنده‌ای می‌تواند دارو را به بیمار ارائه دهد که این موضوع در شأن و شایسته سیستم دارویی کشور نیست.

معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه قیمت دارو همانگونه که مشخص شده به مردم عرضه می‌شود، گفت: فلسفه وجودی حضور مسئول فنی در داروخانه این است که نسخه‌ها را بررسی کرده،‌ تناقضات و خطاهای احتمالی پزشکان را احصا کرده و حتی با پزشک مشورت کند و در واقع مسئول فنی، فیلترکننده نهایی نسخه پزشکان است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان این طرح را پیشنهاد داده و سازمان برنامه و بودجه نیز آن را پذیرفته است. امیدواریم در چند روز آینده در هیئت دولت تصویب و همانند حق فنی تشخیصی و درمانی، به زودی اجرائی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha