اگر بعد از نوشیدن یک چای داغ یا یک نوشیدنی خنک احساس می کنید دندانتان تیر می کشد، ممکن است دندان های شما حساس شده باشد.

روش مراقبت از دندان های حساس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اگر نوشیدنی‌های سرد یا گرم مصرف می‌کنید و این نوشیدنی‌ها باعث درد دندان‌های شما می‌شوند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با دندانپزشک خود در مورد احتمال داشتن دندان‌های حساس صحبت کنید.

گاهی اوقات عوامل دیگری نیز می تواند آنها را تشدید کند، مانند غذاهای شیرین و ترش یا حتی هوای سرد.

برای اینکه بتوانید حساسیت های دندان را درمان کنید، دانستن اینکه چه چیزی ممکن است عامل آنها باشد کمک کند. هنگامی که علت را مشخص کردید، می توانید راه حلی پیدا کنید.

مراقب مینای دندان خود باشید

مینای دندان، یک لایه سخت و محافظ است که به دندان‌های شما کمک می‌کند تا با هر چیزی که از آن عبور می‌کند مقابله کند. هنگامی که از بین می رود، انتهای عصبی که باعث درد می شود آشکار می شود.

اگر دندان های حساسی دارید، ممکن است برخی از مینای دندان شما فرسوده شده باشد.

برای جلوگیری از آسیب دیدن مینای دندان چه باید کرد؟

خیلی سخت مسواک نزنید

آیا دندان های خود را به سختی تمیز می کنید؟ شما ممکن است چیزی بیش از پلاک و جرم را بردارید. مسواک زدن پهلو به پهلو درست روی خط لثه می تواند باعث از بین رفتن سریع مینای دندان شود. شما باید از یک برس نرم استفاده کنید و با زاویه 45 درجه نسبت به لثه خود کار کنید تا مینای دندان تمیز و محکم بماند.

از غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید

نوشابه، آب نبات های چسبنده، کربوهیدرات هایی با قند بالا، همه به مینای دندان حمله می کنند. در عوض، میان وعده ی سالم بخورید مانند:

  • میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر
  • پنیر
  • شیر
  • ماست ساده

این ها دهان شما را مرطوب می کنند و به مبارزه با اسید و باکتری هایی که می توانند دندان های شما را بخورند، کمک می کنند. بزاق یکی از راه هایی است که دهان شما با آنها برخورد می کند.

همچنین می توانید چای سبز یا سیاه بنوشید یا آدامس بدون قند بجوید. اگر چیزی اسیدی می خورید، برای مسواک زدن عجله نکنید. قبل از مسواک زدن، یک ساعت یا بیشتر صبر کنید تا دندان ها تقویت شوند.

استرس را درمان کنید

با گذشت زمان، دندان قروچه مینای دندان شما را از بین می برد. گاهی اوقات، درمان استرس می تواند دندان قروچه را متوقف کند. اگر این کار جواب نداد، دندانپزشک شما می تواند برای شما یک آتل یا محافظ دهان تجویز کند.

اگر مشکل شدید باشد، ممکن است برای تغییر موقعیت دندان‌ها به دندانپزشکی یا شل‌کننده عضلانی نیاز داشته باشید.

بعد از بلیچینگ به دندان ها استراحت بدهید

جستجو و تلاش برای داشتن دندان های سفید و مرواریدی ممکن است باعث درد شما شود. خوشبختانه، حساسیت ناشی از سفید کردن دندان ها معمولا موقتی است. با دندانپزشک خود در مورد اینکه چگونه درمان ممکن است بر شما تأثیر بگذارد و اینکه آیا باید آن را ادامه دهید صحبت کنید.

مشکل را اساسی حل کنید

گاهی اوقات، حساسیت دندان می تواند نشانه مشکلات دیگری باشد، مانند:

چروک شدن طبیعی لثه ها

اگر بیش از 40 سال دارید، ممکن است لثه‌هایتان با جدا شدن از دندان‌ها و باز کردن ریشه‌های دندان‌تان، علائم ساییدگی و پارگی را نشان دهند. این ریشه ها مینای دندانی ندارند که از آنها محافظت کند، بنابراین بسیار حساس تر از بقیه دندان های شما هستند.

اگر لثه های شما به نظر می رسد که در حال عقب نشینی هستند به دندانپزشک خود اطلاع دهید. این می تواند نشانه مشکلات دیگری مانند بیماری لثه باشد. موارد جدی ممکن است نیاز به پیوند لثه داشته باشند. که بافت را از جای دیگری حرکت می دهد تا ناحیه برهنه را بپوشاند.

بیماری لثه

تجمع پلاک و جرم روی دندان‌ها می‌تواند باعث عقب‌نشینی لثه‌ها شود. گاهی اوقات، بیماری می تواند تکیه گاه استخوانی دندان شما را از بین ببرد.

سیگار نکشید چرا که می تواند منجر به بیماری لثه شود. برای درمان آن، دندانپزشک شما ممکن است یک تمیز کردن عمیق دندان های شما را انجام دهد که به آن پلانینگ یا جرم گیری می گویند که جرم و پلاک زیر خط لثه را خراش می دهد. همچنین ممکن است برای رفع مشکل به دارو یا جراحی نیاز داشته باشید.

دندان ترک خورده یا پر کردن دندان

وقتی دندان می شکند، ترک می تواند تا ریشه شما برسد. وقتی دندانتان سرد است متوجه درد خواهید شد. اینکه چگونه دندانپزشک شما ترک را برطرف می کند بستگی به عمق آن دارد. اگر ترک کوچکی است دندانپزشک شما می تواند آن را پر کند. اگر زیر خط لثه شما باشد، دندان شما باید کشیده شود.

هنگامی که مشکل را پیدا کردید، مواردی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند برای کاهش درد از آنها استفاده کند، از جمله:

  • خمیر دندان برای دندان های حساس
  • ژل فلوراید
  • پرکننده هایی که ریشه های در معرض دید را می پوشانند
  • درزگیرها
  • خمیرهای حساسیت زدا (که با مسواک استفاده نمی شوند) که می توانید از دندانپزشک خود تهیه کنید
  • محافظ دهان برای محافظت از دندان در صورت دندان قروچه

اگر مورد شما جدی است، دندانپزشک شما ممکن است درمان کانال ریشه را پیشنهاد کند.

همچنین مهم است که به دلیل درد دندان از مراقبت های دندانی خودداری نکنید. نادیده گرفتن دندان ها می تواند اوضاع را بدتر کند. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا لبخندتان روشن و بدون درد بماند و دو بار در سال برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha