با وجود اعتراضات بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به رقم بالای حق بیمه تکمیلی، طبق قرارداد جدید سازمان تامین اجتماعی با بیمه آتیه‌سازان حافظ، سهم پرداختی حق بیمه تکمیلی بیش از 4 میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این سازمان، با افزایش 125 درصدی نسبت به سال قبل به رقم 102 هزار و 500 تومان رسید.

افزایش 125 درصدی هزینه بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی نسبت به سال قبل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در حالی که در سال 1400 هر بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی، ماهانه 45 هزار و 500 تومان بابت حق بیمه تکمیلی 91 هزار تومانی پرداخت می‌کرد و در سال 1399 هم سهم هر بازنشسته یا مستمری‌بگیر تامین اجتماعی از حق بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ، ماهانه ۴۴ هزار تومان و در سال 1397 هم این رقم، ماهانه ۳۶ هزار و 200 تومان بود که هر ماه از رقم مستمری پرداختی کسر می‌شد.


در خبری که روز دوشنبه به نقل از سازمان تامین اجتماعی منتشر شد، میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد و ضمن تاکید بر تکالیف شرکت بیمه‌گر برای ارایه خدمات و پرداخت خسارت و تعهدات در موعد مقرر گفت: «امسال ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان از سوی سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت خواهد شد و سازمان تامین‌اجتماعی، به ازای هر فرد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش، ماهانه مبلغ ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان از مبلغ حق بیمه تکمیلی (205 هزار تومان) را پرداخت خواهدکرد.»


موسوی با اشاره به انتقادات بازنشستگان نسبت به عملکرد شرکت طرف قرارداد بیمه تکمیلی، ضمن اعلام اینکه بیش از 4 میلیون نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان از خدمات بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند، گفته که با افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و همچنین تعهدسپاری شرکت بیمه‌گر، نواقص قرارداد قبلی رفع شده است.


اعتراضات 4 ساله


بیش از 4 سال است که بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نسبت به عملکرد «آتیه‌سازان حافظ» بیمه تکمیلی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی معترضند. محور اصلی انتقادات، نحوه خدمت‌رسانی این شرکت بیمه‌گر، بدحسابی‌های مکرر این شرکت و هزینه بالای سهم حق بیمه بازنشستگان و مستمری‌بگیران است که حداقل ظرف 4 سال اخیر مشکلات عدیده‌ای در ارایه خدمات درمانی به بیماران تحت پوشش ایجاد کرده است.


از هفته‌های گذشته و در آستانه موعد تمدید قرارداد سازمان تامین اجتماعی با شرکت بیمه‌گر، نمایندگان کانون بازنشستگان کارگری و فعالان صنفی حوزه کارگری خواستار آن بودند که قرارداد سازمان با این شرکت بیمه‌گر لغو شده یا اینکه در نحوه ارایه خدمات این شرکت بیمه‌گر بازنگری‌ها و نظارت‌های جدی صورت بگیرد.


هفته گذشته، علی دهقان‌کیا؛ رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران، در گفت‌وگو با ایلنا بخشی از انتقادات فعالان کارگری از نحوه خدمت رسانی و تعهدات شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ را مطرح و اعلام کرد: «قانون الزام تامین اجتماعی مصوب سال ۶۹ تاکید دارد که صفر تا صد خدمات درمانی باید کاملا رایگان به بیمه‌شدگان ارایه شود منتها شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بیمه‌شدگان و به خصوص بازنشستگان مجبور به ثبت‌نام برای بیمه تکمیلی شده‌اند.

همه ساله، یک ماه مانده به پایان مدت قرارداد شرکت بیمه‌گر، آگهی مزایده منتشر می‌شود و در این آگهی همه شرایط از جمله سقف درمان، درمان متوسط و شاخص‌هایی مانند هزینه‌ درمان آزمایشگاهی و کلینیکی و... به دقت مشخص می‌شود. شرکت‌هایی که در مزایده شرکت می‌کنند، برای هر کدام از این مولفه‌ها یک قیمت می‌دهند. در مزایده اخیر بیمه تکمیلی (پیش از 30 آبان و پایان موعد قرارداد شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ) سه شرکت بیمه دانا، بیمه آسیا و شرکت بیمه‌ آتیه‌سازان حافظ شرکت کردند که در نهایت بعد از مذاکرات بسیار، با آتیه‌سازان حافظ روی نرخ حق بیمه نفری ۲۰۵ هزار تومان توافق شد در حالی که به دلیل نوع عملکرد شرکت آتیه‌سازان حافظ، به‌خصوص در ماه‌های پایانی قرارداد قبل، کانون عالی از عملکرد این شرکت دلخور بود و تمایلی به عقد قرارداد نداشت اما از آنجا که سایر شرکت‌های حاضر در مزایده، قیمت‌شان بسیار بالاتر بود و حاضر به پایین کشیدن نرخ‌ها نبودند، در نهایت این قرارداد با نرخ نفری ۲۰۵ هزار تومان با همان آتیه‌سازان حافظ بسته شد.»

دهقان‌کیا در این گفت‌وگو می‌گفت که تلاش کانون عالی بازنشستگان پس از تمدید قرارداد سازمان تامین اجتماعی با شرکت آتیه‌سازان حافظ و ظرف روزهای اخیر این بوده که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تقبل پرداخت سهم 50 درصدی حق بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران راضی شود چون اصل بر این است که هزینه درمان برای مستمری‌بگیران کاهش یابد.

این تلاش‌ها البته به راهروهای مجلس هم کشیده شده چنانکه طبق گفته دهقان‌کیا، کانون بازنشستگان حتی جلساتی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار کرده‌اند تا تقبل سهم 50 درصدی حق بیمه تکمیلی از سوی سازمان تامین اجتماعی به مرحله اجرا برسد. چندی قبل هم علی‌اکبر عیوضی؛ رییس مجمع انتخابات کانون عالی کارگران بازنشسته ایران تاکید کرده بود که قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی باید همراه با ضمانت اجرایی و قابلیت نظارت باشد.

عیوضی با اشاره به مطالبات بازنشستگان در مورد بحث بیمه تکمیلی، تاکید کرده بود که بهبود کیفیت خدمات درمانی و عمل به قانون، مطالبه جدی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است و ضمن تاکید بر اینکه «هم کیفیت خدمات بیمه تکمیلی باید افزایش پیدا کند و هم نوع قرارداد و وفاداری آن باید مورد تاکید جدی قرار گیرد» گفته بود: «تعهدات بیمه تکمیلی به بازنشستگان باید افزایش پیدا کند. هزینه دارو و درمان در برخی موارد سرسام‌آور است و آن بخش سنگین را باید قرارداد بیمه تکمیلی پوشش دهد.

در سال‌های اخیر ما شاهد عدم همکاری آتیه‌سازان حافظ با بازنشستگان بودیم و تاکید داریم که قرارداد با هر شرکتی بسته می‌شود، باید ضمانت اجرایی آن مشخص شده و مورد تاکید باشد.»عیوضی نیمه آبان با خبرگزاری ایلنا صحبت و همان زمان اعلام کرد که از روز دهم آبان روند بررسی قراردادها و وضعیت ارایه خدمات و تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر شروع شده و گفته بود: «اکنون بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حدود ۷ ماه است به تعهدات خود به بهانه‌های مختلف از جمله افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی عمل نمی‌کند. این نوع بیمه تکمیلی دردی از بازنشسته کشور دوا نمی‌کند و بیمه‌گر باید در قبال قرارداد خود پاسخگو باشد.

مشکلی که ما با شرکت‌های بیمه تکمیلی داریم این است که پس از قرارداد، همه‌چیز را به امان خدا رها می‌کنند. در بیمه تکمیلی باید به صورت آنلاین سهم بیمه‌گر محاسبه و از هزینه درمان کسر شود در حالی که هم‌اکنون، بازنشسته از جیب خود مبلغ کامل را می‌پردازد و پس از آن، چندماه منتظر است تا فاکتور هزینه‌های او توسط شرکت بیمه‌گر با وضعیت تاسف‌بار فعلی بررسی شود و بعد از مدت‌ها ادعای ناقص بودن مدارک سه یا شش ماه بعد مبلغ مابه‌التفاوت بیمه تکمیلی به بازنشسته پرداخت شود.

پرسش ما این است که آیا تایید مدارک که به صورت برخط ممکن است، باید چهار ماه طول داشته باشد و بازنشسته بارها در فرآیند اداری اذیت شود تا به خدمات خود برسد؟ برخی شرکت‌های بیمه‌گر تکمیلی معتقدند مبلغ کنونی حق بیمه تکمیلی بسیار پایین است. ما نیز قبول داریم مبلغ کنونی به نسبت هزینه‌های درمان کم است اما مساله این است که آیا در قبال افزایش چند برابری هزینه حق بیمه، خدمات مناسب و انتظارات بازنشستگان برآورده می‌شود یا خیر؟» اوایل پاییز امسال، در گزارش دیگری به نقل گلایه‌های بازنشستگان مشمول خدمات و تعهدات شرکت آتیه‌سازان حافظ پرداخت و در این گزارش به نقل از معترضان نوشت: «برای انجام عمل جراحی به یکی از بیمارستان‌های طرف قراردادِ آتیه‌سازان حافظ رفتم اما بعد از آنکه برای تسویه‌حساب به صندوق رفتم، گفتند چون آتیه‌سازان حافظ به تعهدات خود عمل نکرده، بیمارستان با این شرکت قراردادی ندارد. برای پرداختِ هزینه سنگینِ درمانم مشکل داشتم اما با هزار زحمت و قرض از آشنایان بالاخره هزینه را پرداخت کردم به امید آنکه آتیه‌سازان حافظ این هزینه را برگرداند. حدود ۵ ماه می‌گذرد اما هنوز هیچ پولی به من نداده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha