دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 348782

«نیست اما هست» جمله‌ای که با گذشت حدود سه ماه از فوت مردی در بیرجند که بر اثر مرگ مغزی اعضای بدنش به هفت بیمار اهدا شد از زبان خواهرش روایت می‌شود.

اهدای عضو در بیم و امید ماندن یا رفتن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا «اهدای عضو، اهدای زندگی» شعاری است که بارها و بارها شنیده‌ایم اما معنای حقیقی آن را خانواده‌هایی درک می‌کنند که عزیزی را بر اثر مرگ مغزی از دست داده‌اند در صورتی که هنوز می‌توانند بخش‌هایی از اعضای بدنش را در کالبد همنوع دیگر ببینند آنگاه زنده بودن عزیزشان را به واقع لمس و احساس می‌کنند.

این گزارش روایت اهدای اعضای بدن مرد ۴۰ ساله بیرجندی است که چند ماه قبل بر اثر سانحه‌ای جان خود را از دست داد اما به هفت بیمار دیگر جان دوباره بخشید.

اهدای عضو در بیم و امید ماندن یا رفتن

پرده اول: ساعت حدود ۱۴ و ۳۰ دقیقه هفتم مهر ۱۴۰۱ است که طبق روال هر روز از همکارانش در اداره کل گمرکات خراسان جنوبی خداحافظی می‌کند اما نمی‌داند که این آخرین دیدار خواهد بود. سوار بر موتورسیکلت به سمت منزلش راهی می‌شود چند خیابانی بیشتر نرفته که ناگهان با خودرویی از مقابل برخورد و نقش زمین می‌شود.

نیروهای امدادی اورژانس، هادی حدادی را به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند می‌رسانند اما تصاویر و اسکن نشان می‌دهد که مغزش به طور کامل متلاشی شده پس زندگی نباتی او آغاز می‌شود.

چند روزی را در بیمارستان به کمک دستگاه‌های اکسیژن‌رسان زنده است و خانواده نیز در بیم و امید ماندن یا رفتن او شبانه‌روزی بسیار سخت را پشت درب اتاق از سرمی گذرانند تا اینکه با مشورت پزشک راضی به اهدای اعضای بدنش می‌شوند سپس جسد برای جداسازی اعضای قابل اهدا به مشهد انتقال می‌یابد.

هفت عضو بدن هادی که قابل اهدا به بیماران نیازمند بود از جسمش خارج و به بانک اهدای بیمارستان منتصریه مشهد رفت و جسمش به زادگاهش برگشت.

مادر، خواهران، برادران، همسر و فرزندان جسم هادی را برمی‌گردانند و نهم مهرماه در بهشت متقین بیرجند او در خانه ابدی‌اش آرام می گیرد. او «نیست، اما هست» چون یک سال دیگر همه کسانی که اعضای بدن هادی را به آنها پیوند زده اند در مراسمی جمع خواهند شد تا دوباره خانواده حضورش را حس کنند. (راوی: خواهر مرحوم هادی حدادی)

اهدای زندگی به هفت بیمار

پرده دوم: بیمارستان منتصریه مشهد و هزار و دویست و چهلمین عمل اهدای عضو؛ مرحوم "هادی حدادی" بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند، پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: دیالیز چیست؟

کلیه‌های این بیمار مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه مشهد به ۲ مرد ۴۴ و ۴۰ ساله ساکن شهرستان‌های مشهد و تربت حیدریه که سالها از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و با دیالیز تحت درمان بودند، اهدا و پیوند می‌شود.

همچنین کبد زنده یاد حدادی در بیمارستان منتصریه مشهد به بانوی ۵۰ ساله ساکن مشهد و قلب وی در بیمارستان امام رضا مشهد به مرد ۲۴ ساله ساکن قوچان اهدا و پیوند می‌شود.

قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز قسمتی از پوست وی برای پیوند به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال می‌شود. (راوی: دکتر ابراهیم خالقی مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد )

اکنون حدود سه ماه از نبودن هادی می‌گذرد و خانواده‌اش به شوق دوباره دیدن چشم‌ها و شنیدن صدای قلبش در کالبد هم نوعی دیگر منتظر آن مراسمی وعده داده شده هستند که از راه برسد.

اهدای عضو چهار بیمار مرگ مغزی از ابتدای امسال

به گفته رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی از ابتدای امسال اعضای بدن چهار بیمار مرگ مغزی در خراسان جنوبی اهدا شد که هادی حدادی یک از این سه بیمار است.

وجیه الله رییسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد سه نفر در بیرجند و یک نفر در طبس دچار مرگ مغزی شدند که با رضایت خانواده‌ها اعضای بدنشان اهدا شد.

وی گفت: کلیه، کبد، قلب، قرنیه، پوست و در شرایط خاص روده قابل پیوند است.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو در استان افزود: با اهدای عضو جان چند نفر نجات می‌یابد که رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند.

وی گفت: سال گذشته مراسمی برای افرادی که اهدای عضو داشته‌اند برگزار و با اهدای لوح و هدیه از آنها تقدیر شد که جنبه تشویقی برای سایر افراد داشت.

رئیسی تصریح کرد: باید روی جنبه معنوی اهدای عضو بیشتر کار شود گرچه از لحاظ مادی هم نیاز است سیاست‌های تشویقی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شود.

وی گفت: از ابتدای امسال ۲ بیمار نیازمند پیوند در خراسان جنوبی از اعضای اهدا شده بیماران مرگ مغزی استفاده کردند.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۵ پرونده بیمار نیازمند پیوند کلیه در خراسان جنوبی تشکیل شده است افزود: بخش پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند تجهیز شده و بعد از اولین متقاضی اهدای عضو عمل پیوند کلیه برای نخستین بار در استان انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha