یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 349089

شکستن استخوان در دوران کودکی فقط یک  اتفاق ساده و در پی شیطنت نیست. این شکستگی  می تواند یک علامت هشدار دهنده از خطر شکستگی های متعدد و پوکی استخوان در آینده باشد.

کشف راز شکستن استخوان ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان سابقه شکستگی‌های قبلی یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های شکستگی‌های آینده است، اما دستورالعمل ‌های فعلی برای تعیین خطر پوکی استخوان، شکستگی‌های دوران کودکی را نادیده می‌گیرد. تقریباً از هر دو کودک یک کودک در دوران کودکی استخوانش می شکند و حدود یک چهارم پسران و 15 درصد دختران از شکستگی های متعدد در کودکی رنج می برند، اما هم اکنون به وضوح مشخص نیست که چرا برخی از کودکان به طور مکرر استخوان شان می شکند؟


شکستگی در کودکی، احتمال شکستگی 2 برابری در بزرگ سالی


دانشمندان تاریخچه شکستگی‌ها را در گروهی از افراد میان سال به مدت پنج دهه بررسی کردند. آن ها دریافتند افرادی که در دوران کودکی خود بیش از یک بار استخوان شان می‌شکند، در بزرگ سالی بیش از دو برابر احتمال شکستن استخوان ها را خواهند داشت.در زنان، این شکستگی ها همچنین می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان در لگن در 45 سالگی به بالا شود، اما اگر تغییرات سبک زندگی برای بهبود تراکم استخوان را بتوان در زندگی اعمال کرد، ممکن است بیشترین تأثیر را بر سلامت استخوان در طول عمر و کاهش خطر پوکی استخوان را به همراه داشته باشد.


چرا استخوان کودکان می شکند؟


تحقیقات قبلی نشان داده است که کودکانی که دچار شکستگی می‌شوند در خانواده‌های فقیرتری زندگی می‌کنند، تحرک زیاد و اضافه وزن دارند یا دارای شاخص توده بدنی بالا، کمبود ویتامین D و مصرف کم کلسیم هستند و ممکن است مورد آزار فیزیکی قرار بگیرند.کودکانی که به طور مکرر دچار شکستگی می شوند ممکن است اسکلت‌های شکننده‌ای داشته باشند، مستعد تصادف باشند یا شکستگی استخوان‌شان هنگام ورزش یا فعالیت بدنی رخ دهد.


والدین باید چه کنند؟


اگرچه عوامل دقیق این افزایش خطر شکستگی در بزرگ سالی را نمی دانیم اما این نتایج می تواند برای افزایش آگاهی افراد در معرض خطر استفاده شود.والدین کودکانی که به طور مکرر در دوران کودکی دچار شکستگی می شوند باید از راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از شکنندگی مداوم اسکلتی با افزایش سن مطلع شوند.تغییرات رفتاری و سبک زندگی مانند افزایش فعالیت ورزشی، دریافت بهینه کلسیم و ویتامین D و افزایش مصرف پروتئین و لبنیات از جمله راهکارهایی هستند که اگر در کودکی و زیر نظر پزشک اعمال شوند ،می توانند بر سلامت استخوان ها در بزرگ سالی تاثیر بگذارنند.


ویتامین D و آفتاب


ویتامین D برای استحکام استخوان‌ها بسیار ضروری است و مهم ترین و اصلی ترین منبع آن نور آفتاب و مکمل های حاوی ویتامین D است.علاوه بر نور آفتاب مستقیم و مکمل ها، ماهی قزل آلا و انواع دیگر ماهی های چرب مجموعه ای از مواد مغذی تقویت کننده استخوان را ارائه می دهند که ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3مهم ترین آن ها هستند.


ورزش


وقتی که افراد در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی، ورزش و فشار بیشتری به استخوان ها وارد می کنند، آن ها قوی تر می شوند. به بیان دیگر ورزش باعث می شود تا کلسیم های دریافتی در بدن به مصرف استخوان ها برسند و به جای این که تبدیل به مواد دفعی شوند در ساختار استخوان ها استفاده شوند.


مصرف منیزیم و پتاسیم


دو ماده مغذی کمتر شناخته شده که به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کنند، منیزیم و پتاسیم هستند. کمبود منیزیم در بدن، تعادل ویتامین D را بر هم می زند. پتاسیم اسید موجود در بدن را خنثی می کند که این مسئله باعث خروج کلسیم از استخوان ها می شود.


بررسی شکستگی در بزرگ سالی


همان طور که گفته شد هم پسران و هم دخترانی که در دوران کودکی بیش از یک شکستگی را متحمل شدند، بیش از دو برابر بقیه افراد در بزرگ سالی در معرض خطر شکستگی قرار می گیرند . همچنین بیشتر کسانی که در دوران کودکی شکستگی نداشتند، در بزرگ سالی هم دچار شکستگی نخواهند شد.


در میان زنان، شکستگی‌های دوران کودکی با تراکم استخوان کمتر در مفصل ران در اواخر زندگی شان همراه است.پوکی استخوان بعد از میان سالی بر سلامت استخوان بزرگ سالان تأثیر زیادی می گذارد. دانشمندان امیدوارند که بتوانند بیشتر به بررسی رابطه بین شکستگی های دوران کودکی و سلامت استخوان بزرگ سالان بپردازند تا به راحتی و از طریق تغییرات سبک زندگی در کودکی بتوانند از شکستگی های متعدد در میان سالی جلوگیری کنند و مانع از پوکی استخوان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha