در صورتی که پزشکان متخصص در علت بعضی از علائم بیمار شما را مشکل در غده تیروئیدتان تشخیص دهند باید نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید را کاملاً جدی بگیرید

روش نگهداری از بیمار مبتلا به تیروئید

این بیماری خود را در قالب تیروئید کم و پرکار نشان می‌دهد و مبتلایان به این دو هر کدام علائمی کاملاً مجزا دارند. در صورتی که پدر و مادر سالمند شما دچار این بیماری است؛ می‌توانید با کمک گرفتن از خدمات پرستار سالمند در منزل، این بیماری او را نیز نظر داشته و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

در ادامه با علائم تیروئید کم کار و پر کار و تاثیر آن بر بدن بیمار آشنا خواهید شد و متوجه ی تفاوت علائم این دو نوع از بیماری می شود.

از علائم پرکاری تیروئید

این بیماری گاهی به صورت بسیار شدید بروز پیدا می‌کند و باعث کاهش وزن شدید در افراد و نارسایی‌های قلبی و مشکلات تنفسی می‌شود. تیروئید پرکار همچنین بر روی خلق و خوی افراد نیز تأثیرگذار است.

  1. کاهش ناخواسته وزن، حتی زمانی که اشتهای شما ثابت است
  2. شدت ضربان قلب معمولاً بیش از 100 ضربان در دقیقه
  3. ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  4. تپش قلب
  5. افزایش اشتها
  6. تحرک پذیری و عصبی بودن
  7. لرزش، لرزش معمولاً در دست‌ها و انگشتان
  8. تغییر در الگوی قاعدگی

از علائم کم کاری تیروئید

در صورتی که علائم زیر را در حال خود متوجه شدید بهتر است برای تشخیص کم کاری تیروئید به پزشک مراجعه کنید.

  1. خستگی
  2. حساسیت به سرما
  3. افزایش وزن
  4. احساس خواب آلودگی در طول روز
  5. بروز مشکل یبوست
  6. از دست دادن اشتهای طبیعی به غذا
  7. ضمخت شدن و زبر شدن پوست
  8. گواتر
  9. افسردگی
  10. ریزش مو و نازکی آن

عوامل مؤثر در افزایش احتمال به بیماری غده تیروئید

نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید تنها به درمان ختم نمی‌شود. افرادی که در موارد زیر جای می‌گیرند باید سالانه به دکتر مراجعه کرده و تست دهند.

  • سابقه خانوادگی

ابتلای افراد درجه یک در خانواده به بیماری‌های خود ایمنی زمینه پرکاری تیروئید را فراهم می‌کند شما می‌تواند با روش‌های مختلفی که پزشکان برای نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید در اختیار شما قرار می‌دهند از وجود و درمان این بیماری جلوگیری کنید.

  • سن

افراد دارای سن بالای 60 سال احتمال ابتلای بیشتری نسبت به بقیه دارند از این رو باید با شناخت علائم و چکاپ های دوره‌ای از مزایای تشخیص به موقع این بیماری بهره ببرند.

روش نگهداری از بیمار مبتلا به تیروئید

خدمات پرستاری

خدمات پرستاری در منزل و پرستار نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری از سالمندان و افراد معلول و همچنین برای کسانی که وقت کافی برای نگهداری از این افراد را ندارند. این خدمات که در بخش‌های مختلف به شما ارائه می‌شود می‌تواند روش بهتری برای جلوگیری از به وجود آمدن بیماری جدید در افراد سالمند در مواقع رفت آمد بین شهری و سخت بودن جابه جایی ین افراد و افراد معلول باشد.

عوارض ابتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید

در صورتی که به درمان کم کاری یا پرکاری تیروئید اقدام نکنید و آن را جدی نگیرید، ممکن است عوارض ترشح کم یا زیاد هورمون‌ها به بیماری‌های زیر بی انجامد:

  • مشکلات قلبی

برخی از جدی‌ترین عوارض پرکاری تیروئید مشکلات قلبی است. این موارد که در بالا نیز به آن اشاره کردیم موجب بروز عوامل پرخطر دیگری مانند سکته مغزی، نارسایی احتقانی در قلب می‌شود.

  • استخوان‌های شکننده

از عوارض پرکاری تیروئید درمان نشده می‌توان به ضعف و شکنندگی استخوان‌ها اشاره کرد قدرت استخوان‌های شما بسته به مواد معدنی موجود در آن است تولید بیش از اندازه هورمون تیروئید باعث اختلال در جذب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود.

  • مشکلات چشمی

افراد مبتلا به افتالموپاتی گریوز دچار مشکلات چشمی از جمله برآمدگی، قرمزی یا تورم چشم، حساسیت به نور و تاری یا دو دید می‌شود. مشکلات چشمی درمان نشده می‌تواند منجر به کاهش بینایی شود؛ که این مشکلات از عوارض پرکاری تیروئید هستند که نیاز به نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید دارند مخصوصاً افراد سالمند.

روش نگهداری از بیمار مبتلا به تیروئید

درمان پرکاری و کم کاری تیروئید

روش درمان‌ها متعدد است که بسته به شدت بیماری، سن، علت پرکاری و شرایط فیزیکی شخص مشخص می‌شود. تنها باید نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید را به افراد دارای تجربه سپرد تا مبدأ مشکلی در زمینه این بیماری برایشان پیش بیایید.

روش نگهداری از بیمار مبتلا به تیروئید

  • ید رادیواکتیو و لووتیروکسین

ماده دارویی خوراکی است که سبب کاهش هورمون طی چند ماه می‌شود. جذب آن توسط تیروئید بوده که طی چند ماه مقدار اضافی آن از بدن دفع می‌شود. امکان این نوع درمان منجر به کم کاری تیروئید می‌شود در نهایت شما نیازمند مصرف دارو برای جایگزینی تیروکسین خواهد کرد. فرد پرستار که وظیفه نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید را دارد، باید مهارت‌های وصل سرم در منزل را داشته باشد؛ و همچنین از رایج‌ترین درمان‌های کم کاری تیروئید مصرف روزانه لووتیروکسین است که ساختاری شبیه به هورمون تیروئیدی دارد این دارو هورمون‌های لازم را تأمین کرده و هورمون‌های تیروئیدی به حالت نرمال برمی گردند و علائم کم کاری تیروئید را بهبود می‌بخشند.

  • داروهای ضد تیروئیدی

داروهایی مانند متیمازول و پروپیل تیوراسیل، علائم پرکاری تیروئید را با جلوگیری از تولید بیش از حد هورمون تیروئیدی کاهش می‌دهند. اثرات این دارو از چند هفته تا چند ماه متغیر است. زمان مصرف داروها یک سال یا بیشتر است. پرکاری تیروئید در همه انسان‌ها موجب بهبودی نمی‌شود در برخی افراد شاهد پیشرفت بیماری هستیم تزریقات در منزل توسط پرستار با مهارت لازم انتخاب مناسبی برای دریافت این داروها و نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید است

نتیجه گیری

در این بخش به بیماری تیروئید و راه‌های نگهداری از فرد مبتلا به تیروئید و همچنین داروها و عوارض بیماری اشاره شد و با توجه به اهمیت درمان همه بیماری‌ها برای سلامت بیشتر افراد جامعه و داشتن جامعه‌ای سالم برای آینده‌ای بهتر با کمک گرفتن از خدمات در منزل که شامل انواع خدمات کمکی در منزل چه در راستای کارهای روزمره منزل و چه پرستاری از افراد بیمار از کودک تا سالمند می‌توانید به سایت ایده آل آسایش سر بزنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha