یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 349459

بر اساس توصیه متخصصان دندانپزشکی میزان مناسب خمیر دندان برای افراد بالای ۳ سال به اندازه نخود است.

چقدر خمیردندان بزنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد های تبلیغاتی خمیر دندان ها، همیشه شاهد استفاده یک خط کامل خمیر دندان در کل سطح مسواک هستیم اما واقعاً چه میزان خمیر دندان برای مسواک زدن باید استفاده کنیم؟

بر اساس توصیه متخصصان دندانپزشکی میزان مناسب خمیر دندان برای افراد بالای ۳ سال به اندازه نخود است.

دکتر گائو متخصص دندانپزشکی توضیح داد  که تبلیغات تجاری به شما دروغ می گویند نیازی به استفاده از آنقدر خمیردندان ندارید این موضوع در مورد کودکان البته متفاوت است،حتی یک نخود خمیر دندان هم برای آنها زیاد است.

اگر فلوراید که از ترکیبات مهم خمیر دندان ها است به مقدار زیاد خورده شود می تواند باعث ایجاد نوعی بیماری زیبایی به نام فلورئوروزیس دندانی در دندان های در حال رشد شود. پیامد های زیبایی این بیماری از تغییر رنگ خفیف به صورت لکه های زرد و قهوه ای تا حفره های آشکار در دندان ها متغیر است.
با این حال استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی مهم است. در یک مقاله ای که  ۹۶ مطالعه که در حدود ۶۰ سال بررسی شده بود  را مورد بررسی قرار دادند؛ محققان دریافتند که غلظت مناسب فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند در حالی که استفاده از خمیر دندان بدون یا با سطح پایین فلوراید این اثربخشی را نداشته است.

جفری موریس، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی در بوکاراتون فلوریدا هم توصیه های دکتر گائو را تایید کرد و گفت: مقدار توصیه شده خمیر دندان برای بزرگسالان به اندازه یک نخود روی یک مسواک با سری نرم یا برقی است.

بر اساس دستورالعمل های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری سی دی سی (CDC)در مورد کودکان زیر ۳ سال فقط یک رد خمیردندان تقریباً به اندازه یک دانه برنج لازم است ؛ این میزان کم به این دلیل توصیه می شود که کودکان در فرآیند مسواک زدن به صورت ناخودآگاه به میزان بیش از حد مجاز فلوراید را نبلعند. برای کودکان همچنین باید به محض رویش اولین دندان در حدود ۶ ماهگی مسواک زدن شروع شود.

به گفته دکتر گائو استفاده کم خمیر دندان می تواند همانند استفاده بیش از حد آن  به همان اندازه بد باشد  زیرا دندان های شما از مزایای محافظتی کامل فلوراید برخوردار نیستند.  دکتر موریس نیز با این اظهار نظر موافق است و گفت:  مشکل استفاده از خمیردندان خیلی کم این است که ممکن است سورفکتانت کافی برای ایجاد حباب هایی که به تمیز کردن جرم از سطح دندان کمک می کند و همچنین فلوراید کافی برای محافظت از دندان ها مصرف نشود.

نکته دیگری که متخصصان توصیه می کنند این است که وقتی دندان های خود را مسواک می‌زنید باید خمیر دندان اضافی را از دهان خارج کنید و دهان خود را با آب نشوید؛ این به این دلیل است که فلوراید موجود در خمیر دندان زمان می برد تا روی دندان های شما اثر بگذارد.

استفاده از دهانشویه

اگر دوست دارید از دهانشویه به عنوان بخشی از برنامه بهداشت دهان تان استفاده کنید توصیه می شود از دهان شویه ای استفاده کنید که حاوی فلوراید باشد و  در زمانی متفاوت از مسواک زدن انجام دهید زیرا این کار میزان قرار گرفتن در معرض فلوراید را افزایش می دهد.

دکتر گائو پیشنهاد می کند برای تصمیم گیری در مورد اینکه از کدام نوع دهانشویه استفاده کنید از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

انجمن دندانپزشکی ایالت متحده (ADA) دهانشویه را برای کسانی که می خواهند بخشی از دندان ها و محیط دهان که دسترسی به آن ها با مسواک سخت است پاکسازی کنند توصیه می‌کنند. این انجمن دهانشویه را به دو دسته شامل زیبایی و درمانی تقسیم می کند.

دهانشویه زیبایی بوی بد دهان را موقتا از بین می‌برد و طعم دهان شما را خوشبو می کند. دهانشویه درمانی علاوه بر این کار کرد کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد مانند مبارزه با پلاک، کشتن باکتری ها یا مبارزه با بیماری لثه استفاده از دهانشویه برای کودکان کمتر از ۶ سال توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha