رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری‌ فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر قدیمی شدن تجهیزات صنایع داروسازی ایران، گفت: در سال‌های اخیر کمک‌های دولتی مورد نیاز طرح‌های پژوهشی حوزه دارو به اندازه کافی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نگرفته است و دولت‌ها توجه لازم را به تخصیص بودجه مناسب برای مراکز تحقیقاتی صنعت دارو نداشته‌اند.

تجهیزات صنایع داروسازی کشور قدیمی شده است/ بودجه کافی در اختیار مراکز تحقیقات دارویی قرار نمی‌گیرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، با وجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از عبارت «تولید دانش بنیان» توسط ایشان در شعار امسال، متولیان شرکت های دانش بنیان همچنان از کمبود حمایت های مادی و معنوی دستگاه های اجرایی کشور گلایه دارند و به طور خاص، مسئولان شرکت های دانش بنیان حوزه دارو معتقدند که اولا وزارت بهداشت منابع مالی لازم برای اجرای طرح های تحقیقاتی صنعت دارو را به اندازه کافی در اختیار آنها نمی گذارد و ثانیا طولانی بودن بروکراسی اداری تایید محصولات دانش بنیان دارویی توسط سازمان غذا و دارو، باعث می شود که مدت زمان زیادی طول بکشد تا یک داروی دانش بنیان تولیدشده مجوز عرضه به بازار بگیرد و همین مساله کاهش انگیزه نخبگان فعال در پژوهش های دارویی کشور را به همراه دارد.

با این حال، شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت دارو با وجود گلایه هایی که از کمبود بودجه و حمایت های ناکافی دولتی دارند، همچنان برای تولید داروهای خاص و فرآورده های دارویی مورد نیاز عموم مردم تلاش می کنند و مرکز رشد واحدهای فناوری‌ فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به عنوان اولین مرکز تحقیقات دارویی کشور و نخستین مرکز تولیدکننده محصولات دارویی حوزه بیوتکنولوژی در منطقه خاورمیانه تا امروز توانسته است که با کمک شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه خود، بیش از 120 محصول دارویی شامل فاکتور هشت انسانی، داروهای ام‌اس، فرآورده‌های پروبیوتیک، مواد اولیه پیشرفته، داروهای شیمی‌درمانی، فرآورده‌های ضد سرطان و ... را تولید و به بازار دارویی کشور عرضه کند.

این نکته ای است که سید حمید خویی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری‌ فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن اشاره کرد و اظهار داشت: تامین بودجه کافی توسط دولت مهمترین عاملی است که می‌تواند به پیشرفت پژوهش‌های دارویی کمک کند و تا زمانی که بودجه لازم فراهم نشود، نمی توان زیرساخت های مورد نیاز برای گسترش طرح های تحقیقاتی و بهبود وضعیت صنعت داروی کشور را فراهم کرد؛ بخصوص که اکنون تجهیزات صنایع داروسازی ایران قدیمی شده است و بسیاری از ماشین آلات موجود مربوط به 30 سال قبل است و نیاز جدی به نوسازی آنها وجود دارد.

وی افزود: شرایط اقتصادی شرکت های دارویی کشورمان به گونه‌ای است که بدون دریافت حمایت های مالی کافی از سوی دولت، نمی توانند ماشین آلات خود را به‌روزرسانی کنند؛ بخصوص که اکنون حاشیه سود تولید دارو در ایران پایین است و شرکت ها هرچقدر هم دارو تولید کنند، نمی توانند بودجه لازم برای نوسازی تجهیزات خود را به دست آورند.

پایین نگه داشتن حاشیه سود تولید دارو در بلندمدت به ضرر مردم شده است

خویی با انتقاد از حاشیه سود پایین تولید دارو در کشورمان گفت: یکی از خطاهای سیاست گذاری نظام سلامت در سالیان گذشته، پایین نگه داشتن حاشیه سود تولید دارو بوده است و مسئولان نظام بهداشتی کشور گمان می کردند که اگر قیمت دارو را پایین‌تر از نرخ واقعی آن نگه دارند، به نفع مردم کار می کنند. اما این اقدام در بلندمدت به ضرر مردم تمام شده است، زیرا به علت کمبود بودجه شرکت های دارویی، در سال های اخیر بخش تحقیق و توسعه صنعت دارو تضعیف شده و روند نوسازی تجهیزات صنایع دارویی کشور به کندی پیش رفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما برای ورود به عرصه های نوین داروسازی در جهان، به خطوط تولید جدید و فناوری های روزی نیاز داریم که در کشور ما موجود نیست. دستیابی به این فناوری ها به سرمایه‌گذاری‌های کلانی نیاز دارد که تولیدکنندگان دارو از پس تامین منابع آن برنمی‌آیند و دولت حتما باید تسهیلات مناسب و کم‌بهره‌ای در اختیار صنایع دارویی کشور بخصوص شرکت های دانش بنیان بگذارد که بتوانند هم ماشین آلات خود را نوسازی کنند و هم به فناوری های روز صنعت دارو دست یابند.

در سال‌های اخیر بودجه لازم به مراکز تحقیقات دارویی تخصیص داده نشده است

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری‌ فرآورده‌های دارویی با تاکید بر کمبود بودجه مراکز پژوهشی حوزه دارو گفت: مراکز رشد و دیگر مراکز پژوهشی با این هدف تاسیس می شوند که نخبگان و افراد صاحب ایده که برای به ثمر نشاندن طرح های تحقیقاتی خود به منابع مالی نیاز دارند، به این مراکز مراجعه کنند و از طریق آنها، بودجه لازم برای محقق کردن ایده های خود را از دولت دریافت کنند. اما در سال های اخیر کمک های دولتی مورد نیاز طرح های پژوهشی بخصوص در حوزه دارو به اندازه کافی در اختیار مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان قرار نگرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: دولت باید توجه ویژه ای را به مراکز پژوهشی زیرمجموعه دانشگاه های کشور بخصوص در حوزه سلامت داشته باشد و همان طور که دانشگاه ها براساس سرانه دانشجویان خود بودجه می گیرند، باید متناسب با تعداد و نوع شرکت های دانش بنیان زیر نظر هر دانشگاه و محصولاتی که این شرکت ها تولید می کنند نیز به دانشگاه ها بودجه مخصوصی تخصیص داده شود، اما تا امروز چنین ایده ای در دولت های مختلف وجود نداشته و هیچ وقت دستگاه اجرایی به لزوم تخصیص بودجه کافی به مراکز پژوهشی حوزه دارو توجه نکرده است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به صحبت هایی که اخیرا با وزیر محترم بهداشت و رئیس محترم سازمان غذا و دارو انجام داده ایم، امیدواریم که در آینده حمایت های مادی و معنوی دولت از مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان حوزه دارو افزایش پیدا کند تا این شرکت ها بتوانند داروهای خاص بیشتری را در داخل کشور تولید کنند و از نیاز ایران به واردات داروهای کمیاب و گران قیمت بکاهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha