پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

نارسایی قلبی به دلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیاز بافت‌ها به اکسیژن و مواد مغذی، ایجاد می‌شود و می‌توان از روی برخی علائم به ابتلا به این بیماری پی برد.

علائم بیماری «نارسایی قلبی»

به گزارش سلامت نیوز ، نارسایی قلبی به دلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیاز بافت‌ها به اکسیژن و مواد مغذی ایجاد می‌شود. به دنبال نارسایی قلبی، احتقان و پر خونی وریدهای ریوی و سیستمیک ایجاد می‌شود.

علائم بیماری نارسایی قلب عبارت است از تنگی نفس به هنگام دراز کشیدن و تنگی نفس حمله‌های شبانه، سرفه خشک یا مرطوب، وجود خلط کف‌آلود و گاهی صورتی رنگ، گیجی، خستگی و اضطراب افسردگی، تعریق بی قراری، سیاه شدن لب‌ها و ناخن‌ها، پوست سرد و رنگ پریده، ادرار شبانه، افزایش وزن به علت تجمع مایع در بدن، بزرگی کبد، مشکلات گوارشی مثل بی‌اشتهایی، سوءهاضمه، یبوست و ... است.

روش‌های درمانی نارسایی قلب

باید توجه کرد که اساس درمان نارسایی قلب بر مبنای استراحت، درمان دارویی که از سوی پزشک تجویز می‌شود و رژیم غذایی استوار است.

در عین حال اگر به نارسایی قلب مبتلا هستید، باید به یکسری نکات توجه داشته باشید:

- توصیه می‌شود در مرحله حاد در طول روز استراحت کافی داشته باشید و در زمان استراحت، برای کاهش تنگی نفس بهتر است سر تخت ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر بالا برده و در حالت نشسته یا نیمه نشسته قرار بگیرید.

- در صورتی که در حالت دراز کش دچار تنگی نفس می‌شوید، بهتر است لبه تخت بنشینید و پاهای خود را آویزان روی صندلی قرار داده و دست‌ها و سر خود را روی میز بالای تخت قرار دهید.

- می‌توان پس از کنترل شدن بیماری، فعالیت خود را به آهستگی و با کمک دیگران شروع کنید و کم کم آن را افزایش دهید.

- برای جلوگیری از سرگیجه تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده باید به آهستگی صورت گیرد.

- پس از هر بار فعالیت، کمی استراحت نیاز است.

- می‌توان در ورزش‌هایی چون پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری شرکت داشته باشید و در صورتی که قادر به تحمل فعالیت نیستید، بلافاصله آن را متوقف کنید.

- از قرار گرفتن در معرض هوای خیلی سرد و یا گرم خودداری کنید و در هوای سرد روی بینی و دهان خود را با شال گردن یپوشانید و لباس گرم و مناسب استفاده کنید. بهتر است فعالیت خود را در موقعی از روز که هوا معتدل است، انجام دهید.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران نارسایی قلب

توصیه می‌شود نمک مصرفی در مواد غذایی به یک گرم در روز محدود شود. یعنی به هنگام طبخ و صرف غذا به آن نمک اضافه نکنید و از مصرف غذاهای نمک‌دار نیز خودداری کنید. جهت خوش طعم کردن غذاها می‌توان از آبلیمو، گیاهان معطر مثل میخک، فلفل فرنگی و مرکبات استفاده کرد.

همچنین از مصرف مواد غذایی با سدیم فراوان شامل گوشت نمک سود شده، گوشت‌های آماده و غذاهای کنسرو شده، سوسیس، همبرگر، انواع سس‌ها، ترشی، شورها، ادویه‌جات و برخی پنیرها خودداری کنید.

تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر و حجم آن را کمتر کنید و از مصرف مواد محرک مانند قهوه، مواد حاوی کافئین، الکل و سیگار خودداری کنید.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، کنترل وزن روزانه باید انجام شود. بنابراین هر روز صبح یک ساعت مشخص پس از تخلیه مثانه وزن خود را کنترل کنید و هر گونه افزایش وزن ناگهانی در روز یا در عرض یک هفته را گزارش کنید. برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی از رفتن به محل‌های آلوده و شلوغ و تماس با افراد عفونی خودداری کنید. تزریق سالیانه واکسن آنفلوآنزا در ابتدای پاییز نیز برای شما توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha