پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 349641

 کمبود دارو؛ یکی از مشکلات شهروندان ایرانی است که به ویژه در ماه‌های اخیر بیشتر نمود بیرونی و ملموس پیدا کرده. برای درک بهتر این مشکل کافیست سری به مراکز تهیه دارو از داروخانه‌ها تا مراکز مرکزی و خاص مانند مرکز مربوط به هلال‌احمر در خیابان طالقانی تهران و... سری بزنید.

 کمبود بحرانی 106 قلم دارو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،آنجاست که با صف‌های طویل و انتظارهای طولانی بیماران و بستگان و همراهانشان مواجه می‌شوید؛ انتظاری که گران بودن و بالارفتن ناگهانی قیمت انواع دارو را به حاشیه رانده و دستیابی به دارو به مساله اصلی بدل شده. هرچند که همین بالا رفتن قیمت‌ها در کنار کمیابی و نایابی برخی داروها منجر شده که بسیاری از بیماران نتوانند داروهای مورد نیاز خود را تهیه و روند درمانشان را ادامه دهند. حالا مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو گفته «برای 106 قلم دارو در ایران کمبود بحرانی و موجودی زیر یک ماه وجود دارد.

به گفته سجاد اسماعیلی «طی یک ماه و نیم گذشته، مقدار داروهایی که زیر یک ماه، موجودی داشت، 220 قلم بود و حالا نیز تلاش داریم که تعداد کمبودها را باز هم کاهش داده و ذخایر این داروها را افزایش دهیم.» اسماعیلی همچنین گفته «برای 60 درصد داروها در حال حاضر در ایران، ذخیره بالای شش ماه وجود دارد.»

به گفته او به کمبود داروهایی که زیر یک ماه موجودی داشته باشند، در اصطلاح، کمبودهای بحرانی دارو گفته می‌شود. همان‌طور که گفته شد، کمبود دارو یکی از مشکلات اجتماعی مردم ایران است که در ماه‌های اخیر چهره‌ای نمایان‌تر از خود نشان داده؛ مسئولین اغلب در صحبت‌هایشان پیرامون این مساله، به بحث تحریم‌های بین‌المللی اشاره کرده و آن را دلیل کمبود دارو برمی‌شمارند.

تعریف مبهم کمبود دارو

در کانال تلگرامی سازمان غذا و دارو، از قول اسماعیلی، مشاور رسانه‌ای این سازمان، نوشته: «اکنون می‌خواهم این خبر را به مردم بدهم که موجودی دارویی شش ماهه کشور بیش از 60 درصد است. یعنی 60 درصد از موجودی داروهای ما به بیش از شش ماه رسیده است. تلاش می‌کنیم این مقدار را افزایش دهیم و از هر دارویی به ویژه داروهای مهم و ضروری موجودی کافی داشته باشیم و در چند ماه آینده بر اساس پیش‌بینی جدید، داروها به حدی باشد که مردم نیایند.»

این مشاور رسانه‌ای با اشاره به کمبود بحرانی 106 قلم دارو و توضیح واژه بحرانی به معنای موجودی کمتر از یک ماه، در کانال مربوطه گفته است که «در حوزه نظارت بر کمبود دارو و مدیریت رویدادهای زنجیره تامین، سازمان غذا و دارو از ادارات مختلف استعلامات و گزارش‌هایی برای رفع کمبود دارو دریافت می‌کند.

یکی از بخش‌هایی که این گزارش‌ها را دریافت کرده، سامانه TTAC است، طبق سیاست شناسایی، در صورتی که شرکتی به مدت یک تا چند ماه کمتر از حد معمول دارو وارد یا تولید کند، این هشدار به صورت خودکار صادر می‌شود. با توجه به اینکه ممکن است در ماه‌های آینده عرضه این دارو کاهش پیدا کند و منجر به کمبود شود.» او افزوده: «در عین حال یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی که دریافت می‌کنیم از ادارات کل غذا و داروی استان است.

استان‌ها کمبودهای موجود در سطح عرضه و داروخانه را جمع‌آوری می‌کنند و به صورت هفتگی به سازمان غذا و دارو اطلاع می‌دهند. قبل از اینکه وضعیت باثبات شود، این کسری‌ها را به صورت ماهانه اعلام می‌کردند، اما اکنون که مدیریت کسری فوریت بیشتری دارد، این کسری‌ها را به صورت هفتگی اعلام می‌کنند. گزارش دیگری از انجمن داروسازان، شرکت‌های توزیع دارو و غیره دریافت شده است.

سازمان غذا و دارو این گزارش‌ها را برای ایجاد خلاصه دریافت می‌کند.»این کانال به نقل از اسماعیلی، درباره تعریف در حوزه کمبود دارو، گفته: «سازمان غذا و دارو بر مبنای نظر خبرگان این حوزه، از کمبود دارو تعریف خاصی دارد و برپایه آن، کمبود دارو بدین معناست که در یک ماه مولکول دوز دارویی دچار کمبود باشد، اما داروهایی که تولید داخلی دارند و واردات‌شان محدود یا ممنوع شده، است حتی اگر پزشک آنها را تجویز کند، از نظر سازمان غذا و دارو در زمره کمبود دارویی محسوب نمی‌شود؛ از این رو کمبودهای دارویی تعریف خاص خود را دارد و برند وارداتی دارویی که مشابه تولید داخل دارد، در شمول کمبودها محسوب نمی‌شود.»

تحریم‌ها بالاخره موثرند یا نه؟

اما همان‌طور که گفته شد، مسئولان نه در اغلب بلکه در تمام مواقع، علت کمبود دارو را به تحریم‌ها منتسب می‌کنند، چندی پیش، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان با بیان اینکه آمریکا ما را تحریم دارویی نکرده است، گفت: ایران داروهای تولید شده از کمپانی‌های آمریکایی را از دفاتر این کمپانی‌ها در کشورهای اروپایی مانند هلند و یا روسیه خریداری و وارد می‌کند؛ آمریکا دارو را تحریم نکرده ولی مکانیزم مالی ما محدود شده است.

مجتبی بوربور در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایلنا که آیا نوسان‌های نرخ ارز بر روند واردات دارو تاثیر گذاشته است؟ گفته بود: نوسان‌های نرخ ارز در قیمت نیمایی اثر ملموسی نمی‌گذارد چراکه وزارت بهداشت ارز حاصل از واردات دارو را تخصیص می‌دهد؛ 5 درصد تغییر در نرخ نیمایی اثری در بازار نمی‌گذارد و پیش‌بینی تغییر متاثر از نوسان نرخ ارز نداریم؛ به نظر می‌رسد نوسانات در تامین ارز چالش‌هایی را ایجاد کند و تامین ارز دیر و زود ‌شود.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت دارو از توان مردم خارج شده است آیا دولت در این زمینه برنامه‌ای دارد، گفته بود: طرح دارویار یا همان واقعی‌سازی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص درست اجرا شد اما ادامه پیدا نکرد؛ دولت باید نقدینگی را وارد چرخه دارویی تولید و پخش کند و بودجه بیمه‌گذاران را بدهد و بیمه‌ها مطالبات داروخانه‌ها را بدهند و در نهایت این پول به پخش و تامین‌کنندگان برسد.

او با اشاره به تورم موجود در کشور، به این نکته اشاره کرده بود که: قیمت دارو نیز متاثر از تورم است؛ واردات دارو همچنان با ارز ترجیحی انجام می‌شود و قرار است در سالجاری واردات دارو با ارز نیمایی انجام شود. به نظر من صنعت دارو به‌دنبال سودهای غیرواقعی نیست و حمایتی عمل می‌کند. نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفته بود که: 95 درصد از تعداد داروهای کشور، در داخل کشور تولید می‌شود و 5 درصد آن را وارد می‌کنیم ارزش داروهای وارداتی گران است و 25درصد از ارزش داروهای ما وارداتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha