این مقاله علل مهم طلاق، و آمار آن در استان‌ها را بررسی کرده و به راهکار کاهش آن پرداخته است.

مهمترین دلایل طلاق در ایران

همانطور که حتما می‌دانید، طلاق یک حلالِ نفی شده است، راهی که تا مجبور نباشیم، ‌آن را انتخاب نخواهیم کرد. اما متاسفانه امروزه شاهد بالا رفتن آمار آن در کشور هستیم. در این مطلب نگاهی به علل و عوامل دخیل در آن خواهیم داشت.

مهم‌ترین علل و عوامل طلاق در کشور

علل طلاق در ایران میتواند مسائل متفاوتی باشد،‌که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1.عدم سازگاری زوجین در موارد اساسی زندگی
مثلا ممکن است زن با کار شوهرش و اثرات آن در زندگی‌شان مشکل داشته باشد، ولی مرد نخواهد یا نتواند کارش را تغییر دهد. یا ممکن است مرد بخواهد مکان زندگی اش را عوض کند، اما زن نخواهد با او برود. یا یکی از زوجین بچه بخواهد و دیگری نخواهد. یا یکی از طرفین رفت و آمد زیاد، یا گشت و گذار زیاد را، دوست داشته باشد و دیگری دوست نداشته باشد. در این موارد اگر فداکاری یکی از طرفین نباشد، و هنر صحبت کردن و حل مسئله را هم نداشته باشند تا به توافقی برسند. مشکل منجر به طلاق خواهد شد.

2. طلاق عاطفی

از رایج ترین علل طلاق، طولانی و ادامه دار شدن طلاق عاطفی است! اگر زوجین برای مدتی طولانی به خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر بی توجه باشند، یکدیگر را درک نکنند، به یکدیگر احترام نگذارند و...، این مسئله هر دو طرف را خسته می‌کند. چرا که ازدواجی که توجه و محبت در آن نباشد معنی خود را از دست خواهد داد. که البته با کارهای خیلی کوچک مثل پختن غذای مورد علاقه طرف مقابل‌، خرید گل مورد علاقه طرف مقابل‌ یا... می‌توان از این اتفاق پیشگیری کرد.

3. بروز مشکل جدی برای یکی از طرفین
مثلا اعتیاد، خیانت، ناباروری یا...

مهمترین دلایل طلاق در ایران
علل طلاق در ایران

فراوانی آمار طلاق در استان‌ها به چه شکل است؟

در مورد آمار ازدواج و طلاق در کشور، منابع زیادی وجود دارد. که همه آن‌ها نشان می دهد چه در داخل ایران و چه در خارج از ایران، در شهرهایی که شرایط زیر را دارند جدایی زوجین رشد پیدا می‌کند.

1. قالب سنتی خود را از دست داده‌اند و استفاده از تجربه و کمک خانواده در آن‌ها کمرنگ شده.

2. روابط متعددی را قبل از ازدواج تجربه می‌کنند که در نتیجه آن‌، همسر خود را با افراد دیگر مقایسه می‌کنند و یا پذیرش مسئولیت های زندگی برای‌شان دشوارتر می‌شود.

3.هنوز آنقدر دچار رشد فردی، فرهنگی و آموزشی نشده‌اند، که با هم گفتگو کنند یا از مشاوره برای پیش از ازدواج یا در هنگام بروز مشکل استفاده کنند.

همین موارد را می‌توان مهم‌ترین علل طلاق در ایران و رشد بیشتر آن در برخی استان‌ها دانست.

بیشتر بدانید: ثبت بیش از ۱۱۲ هزار ازدواج و ۵۰ هزار طلاق در تابستان/ تهران درصدر آمارها

مهمترین دلایل طلاق در ایران
آمار طلاق نسبت به ازدواج در استان‌ها

راهکارهای کاهش طلاق در کشور چیست؟

بهترین راهکار برای کاهش طلاق در کشور، فرهنگ‌سازی استفاده از مشاور خانواده، در پیش از ازدواج، و برای حل مسائل بین زوجین بعد از ازدواج است. که بنابر صلاح دید مشاور، برای هر زوج راهکارهای متفاوتی ممکن است کارساز باشد. هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند پیش مشاور رفتن یعنی مریض بودن. اما اینطور نیست و برعکس انسان‌های سالم برای بهتر زندگی کردن و رشد یافتن، از مشاور استفاده می‌کنند. مشاور می‌تواند به شما کمک کند، از زندگی مشترک خود دوباره لذت ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha