سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 349885

  معمولا مردان به دلیل تفاوت در سبک زندگی کمتر به سلامت خود توجه می‌کنند و همین باعث می‌شود نسبت به خانم ها بیشتر با مشکلات سلامتی روبه رو باشند. در ادامه به معرفی بیماری هایی می پردازیم  که مردان را بیشتر درگیر می کند و تهدیدی برای سلامتشان به شمار می‌آید.

تهدیدهایی برای سلامت مردان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بیماری قلبی، بسیاری از مردان به دلیل بیماری‌های قلبی می‌میرند. رعایت بعضی نکات مثل داشتن رژیم غذایی متعادل حاوی میوه و سبزیجات، ترک سیگار، ورزش‌کردن، کاهش استرس و مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک سبب سلامت قلب می شود. همچنین ارزیابی‌های منظم شامل بررسی فشار خون و کلسترول به شناسایی زودهنگام مشکلات قلبی کمک می‌کند.


سرطان پروستات


سرطان پروستات یک بیماری مختص مردان است و با بالا رفتن سن، آنان مستعد ابتلا به این بیماری می شوند. کارشناسان می گویند از هر شش مرد یک نفر به این بیماری دچار می‌شود، از هر ۳۵ نفر مبتلا فقط یک نفر جان خود را از دست می دهد. این سرطان رشد کندی دارد و احتمال گسترش آن کم است.


دیابت


دیابت یکی از بیماری های تهدید کننده سلامت مردان است و معمولا به صورت پنهانی و بدون علامت شروع می شود. فعالیت های ورزشی همراه با تغذیه سالم می تواند از بروز دیابت جلوگیری کند. کاهش وزن و انجام فعالیت های فیزیکی به مدت 30 دقیقه در روز در مردانی که دچار افزایش وزن یا چاقی هستند، شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را بیش از 50 درصد کاهش می دهد.


آسم


آسم سلامت مردان، به‌خصوص پسران ۵ تا ۱۴ سال را تهدید می‌کند. اگر پسر شما علایمی مثل دشواری تنفس، تنگی‌نفس یا خس‌خس سینه دارد، برای بررسی ابتلا به آسم به پزشک مراجعه کنید.


کووید ۱۹

تحقیقات تجربی و آمارها نشان می‌دهد که کووید ۱۹ به مردان بیشتر آسیب می‌زند. بر اساس این تحقیقات، میزان بستری‌شدن و مرگ ناشی‌ از این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. بنابراین مردان با جدیت بیشتری باید دوزهای یادآور کووید را دریافت کنند.


سرطان ریه


سرطان ریه قبل از این که علامتی ایجاد کند، گسترش می یابد. زمانی هم که علایم این بیماری مشخص می شود، اغلب در مرحله پیشرفته قرار دارد. مردان به دلیل مصرف بیشتر دخانیات نسبت به خانم ها بیشتر در معرض این بیماری هستند.


بیماری کبد


کبد به ما در هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می‌کند و موجب دفع مواد سمی از بدن می‌شود. سیروز کبدی، هپاتیت ویروسی،بیماری ژنتیکی یا خودایمنی کبد،سرطان مجرای صفراوی و سرطان کبد جزو بیماری های کبدی هستند که مردان را بیشتر از زنان درگیر می‌کنند.


اچ‌آی‌وی و ایدز


شاید برخی مردان دچار ویروس اچ‌آی‌وی شده، اما از این موضوع بی‌خبر باشند؛ چراکه برخی علایم اولیه این بیماری مثل سرماخوردگی یا آنفلوآنزاست. طبق گزارشی که در سال 2010 منتشر شد، مردان 76درصد از جمعیت مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را تشکیل می‌دهند.


سرطان پوست


براساس آمار بنیاد سرطان پوست ، مردان دو سوم مرگ و میر ملانوما در سال 2013 را داشته اند که این رقم بیش از دو برابر آمار مرگ و میر در زنان است. پوشاندن دست ها از نور مستقیم آفتاب ، استفاده از کلاه های لبه دار ، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب هنگام خروج از منزل می تواند فرد را در برابر سرطان پوست محافظت کند. همچنین خودداری از قرار گرفتن در معرض منابع اشعه ماوراء بنفش مانند تخت های برنزه یا آفتاب ، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha