معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از به کارگیری فناوری رباتیک تحویل دارو در بخش سرپایی مجموعه داروخانه های ۱۳ آبان تا پایان امسال خبر داد.

ورود ربات نسخه خوان به داروخانه ۱۳ آبان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمود بیگلر، با اشاره به نقش تحقیقات و فناوری‌های نوین در مصرف منطقی دارو گفت: تحقیق و فناوری‌ها از جنبه‌های مختلف می‌تواند در مصرف منطقی دارو اثرگذار باشد.

وی با اشاره به ورود دانشگاه علوم پزشکی تهران به عرصه ژن درمانی بیماری‌های مختلف سرطان‌ها، تالاسمی، هموفیلی، SMA و MS ، ادامه داد: فارماکوژنتیک یا دارورسانی بر اساس ژن افراد، می‌تواند به تجویز و مصرف منطقی دارو کمک کند. با این تکنولوژی تجویز دارو بر اساس ژنتیک هر فرد صورت می‌گیرد و میزان مصرف و عارضه داروها، کاهش و اثربخشی درمان افزایش می‌یابد.

بیگلر، به کارگیری تحقیقات و فناوری را در ایجاد ترکیبات دارویی جدید، مصرف منطقی دارو و در نهایت تضمین سلامت بیمار مؤثر دانست و افزود: تکنولوژی‌های جدید، بسیاری از درمانی‌های پیچیده را آسان و کم عارضه کرده اند. با توجه به ظهور بیماری‌های نوپدید و روش‌های درمانی جدید این عرصه همواره در حال توسعه است و ما شاهد دستاوردها و تحولات بسیاری هستیم.

وی، به کارگیری فناوری رباتیک در تحویل دارو به بیمار را یکی از تحولات عرصه مصرف منطقی دارو دانست و گفت: زیرساخت به کارگیری ربات تحویل دارو به بیمار در مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان ایجاد شده و امیدواریم تا پایان امسال این ربات در یکی از داروخانه‌های دانشگاه در کنار متخصصان و تکنسین‌های دارویی به کار گرفته شود. این ربات از طریق برنامه نرم افزاری قادر به نسخه خوانی، انتقال اطلاعات و تحویل دارو است. با این فناوری خطاهای پزشکی به حداقل رسیده و مصرف منطقی دارو میسر می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارورسانی سلولی و ایجاد تغییر در سطح سیتوپلاسم از طریق عامل ویروسی و باکتریایی را تحول دیگری در عرصه مصرف دارو برشمرد و افزود: مراکز تحقیقاتی دانشگاه در زمینه دارورسانی با کمک ویروس و باکتری‌های حامل دارو به داخل سیتوپلاسم و سلول فعالیت دارند با این روش داروها اثر فارماکولوژی بیشتری خواهند داشت. همچنین استفاده از نانومواد، در دارورسانی محیط‌های بازی و اسیدی و ایجاد اثربخشی و مصرف منطقی دارو بسیار مؤثر است.

بیگلر با اشاره به طراحی سامانه دسترسی به مشاوره‌های دارویی گفت: با کمک فناوری اطلاعات، مطالب مفید از منابع معتبر در اختیار مصرف کننده‌های فراورده‌های سلامت محور قرار می‌گیرد. دسترسی آسان به محتوای آموزشی تولید شده در مصرف منطقی دارو، کاهش عارضه‌ها و اثربخشی درمان بسیار مؤثر است.

رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده از پرونده الکترونیک سلامت، نسخه الکترونیک، HIS بیمارستانی و سامانه ردیابی و شناسه گذاری داروی سازمان غذا و دارو را از فناوری‌های مؤثر در مصرف منطقی دارو برشمرد و افزود: این فناوری‌ها در کاهش مصرف داروهای همسان در بیماری‌های مختلف (پلی فارماسی) بسیار مؤثر است. متخصصان مختلف با دسترسی به اطلاعات پرونده بیمار می‌توانند از درمان‌های هوشمندانه، با کمترین عارضه و حداقل مصرف دارو استفاده کنند. در حال حاضر تجویز دارو در بیماری‌های خاص مانند MS و داروهای ضدسرطان قابل ردیابی است و این امر از مصارف بی رویه دارو و دیگر سو استفاده‌های دارویی جلوگیری می‌کند.

بیگلر، عرصه تولید دارو با فناوری‌های پیشرفته و دارورسانی اثربخش به بیمار را دریای بی انتهای علم توصیف کرد و گفت: به کارگیری دارو با تکنولوژی‌های پیشرفته در مقایسه با درمان‌های فعلی، به نفع بیمار و نظام سلامت خواهد بود. با این فناوری‌ها ایمنی بیمار حفظ می‌شود و زمان مصرف دارو و هزینه‌های بیمار و نظام سلامت کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha