جالب توجه است که بدانید این حکم در ۱۹ خرداد امسال داده شده و هم اکنون در حالیکه دی ماه به پایان میرسد تنها یک گزارش با سرفصل کلی که از هر کارشناس پایین رتبه وزارت بهداشت هم برمی‌آید منتشر شده و  معلوم نیست با این وجود سرانجام نظام رگولاتوری اپراتوری سلامت چه خواهد شد.هرچند با وضعیتی که دولت لایحه بودجه 1402 را به مجلس ارائه کرد مشخص است تکلیف برنامه های زیر مجموعه بهتر از این نخواهد بود.

مدیر ملی برنامه جامع سلامت الکترونیک برای "سلامت و جنگ" برنامه ارائه میدهد!

به گزارش سلامت نیوز در حکمی که به امضای مشترک وزیر بهداشت و درمان و سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام رسیده است دکتر مظهری به عنوان مدیر ملی برنامه جامع سلامت الکترونیک و مسئول پیگیری ایجاد نظام رگولاتوری اپراتوری سلامت معرفی شد.

ابلاغیه حکم دکتر عین اللهی خطاب به مظهری آمده که خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است اما ذکر نکرده که در صورتی که ایشان از پس مسئولیت محوله بر نیاید چه عواقبی در انتظار او خواهد بود آیا فقط نشستن با تکیه بر صندلی ریاست نعمت است یا اینکه باید حتماً شرایط آن را داشت تا بتوان به مردم خدمت کرد و نظام سلامت کشور گوشت قربانی نیست که مورد آزمون و خطای مدیران قرار بگیرد و پس از مدتی یا برکنار شوند و یا استعفا بدهند . شاید هم این انتصابات جزو بده بستان های مدیریتی بین مسوولین دولتی است و وزیر بهداشت با این موافقت با این انتصاب خواسته که از حمایت حداکثری دولت بخصوص در جریان استیضاح که این روزها در صدر اخبار است استفاده کند.


جالب توجه است که بدانید این حکم در ۱۹ خرداد اعلام شده و هم اکنون در حالیکه دی ماه به پایان میرسد تنها یک گزارش با سرفصل کلی که از هر کارشناس پایین رتبه وزارت بهداشت هم برمی‌آید منتشر شده و معلوم نیست با این وجود سرانجام نظام رگولاتوری اپراتوری سلامت چه خواهد شد.هرچند با وضعیتی که دولت لایحه بودجه 1402 را به مجلس ارائه کرد، مشخص است تکلیف برنامه های زیر مجموعه بهتر از این نخواهد بود.

در نص صریح قانون برنامه ششم توسعه (1396-1400) بند الف از ماده 74 می‌گوید:« وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است ظرف دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران، سازمان ثبت احوال با حفظ حریم خصوصی منوط به حفظ آنها و محرمانه‌بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام نماید. همچنین، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری سازمان‌ها و مراکز خدمات سلامت و بیمه سلامت، حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از استقرار کامل سامانه فوق، خدمات بیمه سلامت را به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان» ساماندهی نماید. بر اساس قانون فوق، ‌انتظار می‌رود قطار نظام ملی سلامت الکترونیک حداکثر تا پایان سال 1398 به ایستگاه پایانی برسد.»

قطاری که نه تنها به هدف نرسیده بلکه حالا پس از گذشت قریب به شش ماه در نامه ای که مظهری خطاب به وزیر بهداشت نوشته از یکپارچه سازی خدمات نظام سلامت و مدیریت حاکم بر امور مربوطه تنها 63 عنوان بصورت تیتروار آورده شده که نشان میدهد مدیر ملی برنامه جامع سلامت الکترونیک درکی روشنی از این برنامه ندارد و زمان اجرای آن هم به اتمام رسیده و مردم هنوز خروجی از این اقدامات ندیده اند.

این نامه با این 63 عنوان نشان دهنده :

  • چرا که اولا زمان اجرای آن که طی شش ماه مشخص شده بود و هم اکنون این زمان به آخر رسیده زمانبندی مناسبی برای چنین پروژه بزرگی نیست .
  • ثانیا ۶۳ عنوان معرفی شده در این نامه برای "یکپارچه سازی خدمات نظام سلامت و مدیریت حاکم بر امور" عناوین بسیار عظیم و پراکنده ای است.
  • در این میان برنامه جامع سلامت و جنگ یا بسته ی جامع سلامت و بازی ،برنامه استراتژیک سلامت و جمعیت از عناوینی است که واقعا مشخص نیست با چه اهدافی در این بخش قرار گرفته است.
  • آیا کشور در شرایط جنگ قرار دارد که جزو یکی از برنامه های مهم قرار داده یا شاید تصور شده که در حال ارائه برنامه ای برای یک آرمان شهر برای وزیر بهداشت و درمان شدن است.
  • درست است که در این کشور شعار دادن و حرف زدن مسوولین وارد فاز جدیدی میشود اما این نامه با این عناوین دریچه های جدیدی را به روی نهادهای نظارتی باز میکند.

با این اوصاف قضاوت کنید سرنوشت ایجاد نظام رگولاتوری اپراتوری سلامت به کجا ختم خواهد شد.این مهم با شرایط حداقلی هم اجرا نخواهد شد .آنچه مسلم است این است که وزیر بهداشت و دیگر مسوولین دولتی در پیشگاه ملت باید پاسخگوی هدررفت منابع و زمان از دست رفته باشند.

برخی از عناوین که در این نامه آمده شامل موارد زیر است :

  • برنامه پزشک خانواده
  • برنامه جامع تحرک بدنی
  • مبارزه و کنترل مصرف دخانیات و سوء مصرف مواد
  • سلامت باروری
  • واکسیناسیون
  • مدیریت رشد جسمی و تکامل ذهنی
  • برنامه مدار (مناطق دارای اولویت رسیدگی و سلامت حاشیه‌نشینان)
  • بسته استراتژیک سلامت و ژنتیک
  • برنامه جامع مدیریت سرطان و عنوان مختلف دیگر از بهداشت فردی گرفته تا حیوانات خانگی
  • تجهیزات خانگی اداری و
  • مدیریت آگاهی عمومی
  • مدیریت تصویربرداری و ...

مدیر ملی برنامه جامع سلامت الکترونیک برای "سلامت و جنگ" برنامه ارائه میدهد!

مدیر ملی برنامه جامع سلامت الکترونیک برای "سلامت و جنگ" برنامه ارائه میدهد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha