حوزه سلامت هر جامعه یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که ضعف در آن می‌تواند آسیب‌های بسیار جبران ناپذیری را به جای گذارد زیرا به صورت مستقیم با جان و سلامت مردم در ارتباط قرار دارد.

عین الهی ضعیف ترین وزیر وزارت بهداشت/دولت به تغییر وزیر بهداشت تن دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب، حوزه بهداشت، درمان و سلامت کشور اخیرا درگیر مشکلات متعددی است که مهمترین آن بحث کمبودهای دارویی می‌باشد. حوزه سلامت در سراسر جهان از چنان اهمیتی برخوردار است که امروز بعد از گذشت چندین سال هنوز کرونا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر جهان است. لذا ضعف در این حوزه برای کشور و جامعه بسیار خطرناک است. بحث استیضاح وزیر بهداشت موضوعی است که اخیرا پررنگ شده است و در این گزارش اصلی‌ترین سوال ما از کارشناسان حوزه سلامت و نمایندگان مجلس این است که آیا استیضاح وزیر بهداشت می‌تواند برای حوزه بهداشت، درمان و سلامت کشور مفید باشد و مشکلات این حوزه با استیضاح وزیر حل می‌شود؟


>طرح استیضاح وزیر بهداشت باید در دستور کار صحن قرار گیرد


نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خواهان بررسی استیضاح وزیر بهداشت در صحن علنی شد.به گزارش ایلنا، جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در نشست علنی روز چهارشنبه، ۱۴ دی ماه مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیئت رئیسه مجلس، بیان کرد: وقتی استیضاحی مطرح می‌شود باید در دستورکار قرار گیرد، چند وقتی است استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح است و باید در دستورکار قرار گیرد اما بدون قانون و بهانه آن را نگه داشته اید، انتظار می‌رود آئین نامه به درستی اجرا شود.

این نماینده مجلس از روند تذکرات و اخطار در صحن علنی انتقاد کرد و گفت: آقای نادری هر زمان که بخواهد سامانه را باز می‌کند و ما نمی‌دانیم چه زمانی باید تذکر و اخطار خود را در سامانه ثبت کنیم باید عدالتی برای ثبت تذکر و اخطار اجرا شود.همچنین احمد نادری در خصوص رویه ثبت تذکر و اخطار توضیح داد: هر زمان وارد دستوری شویم ثبت تذکر و اخطار فعال می‌شود و همکاران می‌توانند یکی از این دو مورد را ثبت کنند.


>توضیح معاون پارلمانی رئیس جمهور


با این وجود، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اعلام اینکه بیشتر نمایندگان امضاهای استیضاح خود را پس گرفته‌اند، گفت: نمایندگان به دنبال تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حوزه بهداشت هستند که دولت تا جای ممکن در سفرهای استانی اعتبارات لازم را برای آن اختصاص داده است.«سیدمحمد حسینی» ، درباره گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره استیضاح وزرا در مجلس گفت: استیضاح در همه دولت‌ها و مجالس امری طبیعی است.

تمام تلاش بر این بوده که اگر پرسشی، ابهاماتی و ایرادی نسبت به دستگاه و فرد وجود دارد آن را به وزارت مربوطه انتقال داده تا در رفع و اصلاح آن اقدام شود.وی با اعلام اینکه در برخی مورد استیضاح ناشی از کمبود اعتبارات است، به موضوع وزارت بهداشت اشاره کرد و با یادآوری این موضوع که نمایندگان به دنبال تجهیز بیمارستان‌ها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام هستند، گفت: در این برهه تا جایی که برای دولت مقدور بود، در سفرهای استانی اعتباراتی برای تکمیل طرح‌های به جای مانده از گذشته تخصیص داده است.

معاون‌ امور مجلس رئیس‌جمهور در تکمیل این بخش اظهارات خود درباره استیضاح وزیر بهداشت گفت که به خاطر کمبود دارو، ابهاماتی برای نمایندگان ایجاد شده و گفت‌وگوها برای قانع شدن نمایندگان مجلس ادامه دارد و امیدواریم این مسئله هم برطرف شود.حسینی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت جزو وزارتخانه‌های موفقی است که در موضوع غلبه بر کرونا نیز به خوبی ظاهر شد و شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت در اوج کرونا تلاش‌های گسترده‌ای کردند تا بر این موضوع فائق آمدند؛ حال اگر ضعفی باشد، برطرف می‌شود و این طور نیست که منجر به عزل یک وزیر که خدمات خوبی انجام داده، شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این رابطه نیز با امضاکنندگان استیضاح گفت‌وگوهایی انجام شده است و برخی قانع شدند.حسینی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم حداقل ۱۰ مورد جمع‌آوری امضا برای استیضاح در مجلس صورت گرفته است، گفت: البته بیشتر نمایندگان از توضیحات دولت قانع شده و امضای خود را پس گرفتند و تنها یک مورد در صحن مجلس بررسی شد که با پاسخ‌های وزیر صمت، استیضاح رای نیاورد.

وی که نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه دارد، این نکته را متذکر شد که از ۳۱ مورد استیضاح وزرا در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی،۹ وزیر عزل شده‌اند و بقیه استیضاح‌ها به نتیجه نرسیده است.حسینی با ارائه آماری در این خصوص در دولت سیزدهم گفت: از سال گذشته حداقل ۱۰ مورد استیضاح امضا و جمع‌آوری شد که بیشتر نمایندگان قانع شدند و تنها یک مورد در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که با پاسخ‌های وزیر صمت این استیضاح رای نیاورد.


>تحولی جدی ایجاد نمی‌شود


محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص امکان استیضاح وزیر بهداشت به آفتاب یزد گفت:« واقعیت امر این است که استیضاح وزیر بهداشت، جا به جایی وزیر و جا به جایی افراد باعث تحول جدی نمی‌شود و آنچه که مدنظراستیضاح کننده‌ها باشد از این مسیر حاصل نخواهد شد زیرا مسئله و مشکل در جای دیگری است. این یک واقعیت است که مسائل و مشکلات حوزه سلامت کشور روز به روز در حال افزایش پیدا کردن است.

مواردی مانند طرح دارویار، بحث مالیات ها، طرح پوشش قرار دادن خدمات توسط سازمان‌های بیمه گر و... بخشی از مشکلات موجود نظام سلامت هستند. مشکلات این حوزه زیاد و بین بخشی است؛ به عبارتی دیگر تنها وزیر بهداشت نمی‌تواند مشکلات این حوزه را سر و سامان دهد و باید یک نظام بین دستگاهی وجود داشته باشد که بتواند تمام وزارتخانه‌ها را با یکدیگر هماهنگ سازند. زیرا سایر وزارتخانه‌ها نیز در نظام سلامت کشور تاثیرگذار هستند و باید در یک مسیر عمل کنند. در این حوزه سازمان برنامه و بودجه یکی از اصلی‌ترین ارگان‌هایی است که با توجه به بحث بودجه‌ای که در نظام سلامت، بحث تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و... نیاز به یک بودجه خاص است.»


>حوزه سلامت نیازمند یک دیدگاه بین بخشی است


وی ادامه داد:« در این شرایط هرکس دیگری که وزیر شود تا سازمان برنامه حوزه نظام سلامت را به عنوان یک اولویت در کشور تلقی نکند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. این یک واقعیت است که جا به جایی مدیران باعث نمی‌شود که تحول جدی به وجود آید. شاید با چنین اقداماتی در کوتاه مدت یکسری تحولاتی ایجاد شود ولی اینکه در دراز مدت تغییری ایجاد شود قطعا اینگونه نیست. موضوع خدمات حوزه سلامت یک موضوع حاکمیتی است و باید حاکمیت به این مورد برسد که حوزه سلامت جزو اولویت‌ها است و سازمان مدیریت برنامه و بودجه را متقاعد کند که در این حوزه تخصیصات و مواردی را که در لایحه بودجه قرار دارد در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهد.

تا زمانی که ما در این باره یک دیدگاه بین بخشی نداشته باشیم قطعا وزیر بهداشت هرکسی که باشد نمی‌تواند خروجی مدنظر مردم شریف ایران و نمایندگان مجلس را ارائه دهد. لذا نباید خود را گول بزنیم و فکر کنیم با جا به جایی یک شخص سیستم درست می‌شود. سیستم سلامت نیاز به یک تفکر ویژه از جانب ریاست جمهور و دولت دارد که همه مجموعه‌ها را ذیل وزارت بهداشت برای ارائه خدمات سازنده و مفید ببیند.»


>مشکلات اقتصادی


در ادامه همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره گفت:« ما عادت داریم که تمام مشکلات کشور را تنها به گردن مسئولین حوزه‌ها بیندازیم آن هم فقط کسی که به ظاهر مسئولیت کل حوزه را به عهده دارد. مشکلات ما اقتصادی است و تا زمانی که مشکلات اقتصادی حل نشوند هر وزیری که در این جایگاه قرار بگیرد این مشکلات باقی خواهد ماند.

سیستم اداره کشور ما به صورتی است که همه چیز به هم ارتباط دارد و تنها یک نفر به نظر من مقصر نیست. اگر در این حوزه مشکلی وجود دارد یک مجموعه و چند ارگان هستند که دخالت دارند. آن چیزی ک در ظاهر دیده می‌شود وزیر بهداشت است اما در باطن می‌بینیم مسائل بسیار پیچیده هستند و چنین مشکلاتی را به وجود آورده اند. بنابراین به نظر من اگر وزیر بهداشت استیضاح شود، وزیر بعدی نیز درگیر چنین مشکلاتی خواهد بود. مشکلات اقتصادی وزارت خانه بسیار زیاد است و بودجه‌ای که در اختیار وزارت خانه قرار دارد بسیار محدود است و با این بودجه نمی‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم.»


>عملکرد ضعیف وزیر بهداشت


در آخر هادی یزدانی پزشک و کارشناس این حوزه در گفتگو با آفتاب یزد گفت:« مشکلات هر حوزه مدیریتی در ساختار فعلی نظام اداری کشور دو دسته است: یکسری مشکلات ساختاری است که خیلی به افراد ارتباطی ندارد اما یکسری مشکلات کاملا مربوط و افراد و اشخاص است. یعنی مثلا ممکن است یک مشکل ساختاری باشد اما یک فرد بتواند بخشی از مشکل را حل کند ولی فرد دیگر این توانایی را نداشته باشد. آقای وزیر بهداشت یکی از ضعیف‌ترین وزرای این حوزه است.

یعنی افرادی بسیار قوی‌تر از ایشان در همان مجموعه فکری و گرایش سیاسی بودند که می‌توانستند در این جایگاه قرار بگیرند. ایشان از روز اول بر موج ماجرای واکسیناسیون عمومی سوار شدند، بعد از انجام واکسیناسیون که از قبل اقداماتی برای آن انجام شده بود آمار کرونا پایین آمد و این اقدام را دستاورد خود تلقی کردند.

اما طبیعتا تا یک زمانی می‌توان بر موج‌ها سوار شد و بعد از مدتی افراد باید عملکرد داشته باشند. از ابتدای شروع به کار دولت رئیسی هر زمان بحث استیضاح وزرا مطرح می‌شود یکی از گزینه‌ها وزیر بهداشت است. به نظر من این حوزه در سال گذشته یکی از ضعیف‌ترین حوزه‌ها بوده است. از رفتار و عملکرد خود حامیان سیاسی این جریان می‌توان فهمید که دلخوشی از جناب وزیر بهداشت نسبت به عملکرد ایشان وجود ندارد. مسئله کمبودهای دارویی یک مسئله‌ای است که عینیت یافته زیرا افراد به صورت روزمره با آن در ارتباط هستند.

عملکرد وزیر بهداشت بعد از تقریبا یک سال و چهار ماهی که از استقرار دولت سیزدهم گذشته است برای حامیان هم مشخص شده است و برای همین خطر استیضاح همچنان بالای سر وزیر است. حتی اگر اینبار هم چنین اتفاقی رخ ندهد اما به نظر می‌آید چاره‌ای نیست جز اینکه تیم دولت آقای رئیسی تن به چنین تغییراتی بدهد؛ تغییراتی که باعث شود مجموعه وزارت بهداشت کارآمدتر، به روزتر و آشناتر با فرهنگ نظام اداری وزارت بهداشت شود. آقای وزیر بهداشت اصلا سابقه‌ای در چارت وزارت بهداشت ندارند و این نکته بسیار مهمی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha