سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 350196

 موج سرما کشور را فرا گرفته و از امروز (سه شنبه) تا جمعه به دلیل نفوذ هوای سرد به کشور تا 15 درجه امکان کاهش دما در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد و در این مدت برف و باران کشور را فرا می‌گیرد.

برف ،ایران را زمین‌گیر می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، بارش‌هایی که از روز گذشته‌های در برخی از نقاط چنان شدتی داشته که باعث مسدود شدن راه‌ها و صدور دستورالعمل تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات شده است. در این شرایط هواشناسی با پیش بینی افزایش مصرف منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی برای برخی استان‌ها، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

انتظار براین است که در شمال کشور هشت تا 15 درجه از روز سه شنبه و ماندگاری هوای سرد تا جمعه باعث کاهش محسوس دما شود. در شمال غرب کشور نیز کاهش محسوس دما بین 6 تا 10 درجه و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه پیش بینی شده است. 6 تا 10 درجه نیز از روز چهارشنبه و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه برای شرق کشور پیش بینی شده است.

موج سرما باعث شده تا در برخی از شهرها مانند مشهد و گناباد، بخش‌هایی تعطیلی شوند. سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد هشدار داد: «هوای سرد در پیش است و با کاهش بی‌سابقه دما مواجه خواهیم بود و برای نهادهای خدمات رسان شهری فرمان آماده باش صادر کرد.» وضعیت در خراسان شمالی نیز بهتر نیست و محمدتقی ولیان مدیرکل حوزه استاندار خراسان شمالی نیز اظهار کرد: «با دستور استاندار خراسان شمالی و با توجه به افت شدید دما و مصوبه کارگروه هماهنگی و تأمین پایدار سوخت زمستانی فعالیت تمام ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی از 20 دی تا 22 دی دور کار است.

مراکز امدادی، عملیاتی، خدمات رسان، بهداشت و درمان از اجرای این طرح مستثنی هستند.» از شهرستان گناباد هم خبر می‌رسد که تمامی امکانات شهرستان گناباد با توجه به هشدار زرد هواشناسی مبنی بر سرمای هوا و کاهش بی‌سابقه دما بسیج شده اند تا مردم با مشکل روبه رو نشوند. در پی ورود موج سرما و در راستای مدیریت مصرف گاز تمامی ادارات و مراکز آموزشی سطح استان گلستان به استثنای مراکز درمانی، امدادی و انتظامی به مدت سه روز در فاصله روزهای 20 تا 22 دی ماه تعطیل خواهند بود.

علاوه بر این، بارش برف همراه با سرمای شدیدی که از صبح دیروز آستارا در شمال غربی استان گیلان را در بر گرفته، موجب لغزنده شدن جاده‌ها و آماده باش کامل نیروهای شهرداری آستارا شده است. شرایطی که حتی محور پونل – خلخال را نیز مسدود کرده بود.از سویی مدیر فرودگاه شهدای بجنورد نیز دیروز اعلام کرد: «شرکت هواپیمایی ماهان پرواز روز گذشته پرواز بجنورد به تهران را به علت شرایط نامساعد آب و هوایی و کاهش دید لغو کرد.»

تور سفید برف بر استانهای غرب کشور

علاوه براین بارش برف در استان های غربی باعث مسدود شدن راههای ارتباطی بسیاری در این مناطق شد، به‌طوریکه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: «به دلیل بارش برف و برودت هوا هم اکنون راه ارتباطی 10 درصد از روستاهای مرتفع این استان بسته است.» اورجعلی علیزاده با بیان اینکه تاکنون مسیر ارتباطی تعداد 300 روستای آذربایجان شرقی به طور کامل برف روبی شده است، افزود: «راه‌های ارتباطی برخی از روستاها در ارتفاعات واقع در شهرستان‌های هشترود، بستان آباد، چاراویماق، سراب، مراغه و اهر هنوز بسته است که تلاش راهداران برای بازگشایی آنها ادامه دارد.»

، رامبد نوذری معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان هم خبر از برفروبی سه هزار و 913 کیلومتر از محورهای شریانی و غیرشریانی استان توسط عوامل راهداری داد. در اردبیل نیز با توجه به کاهش شدید دما، شروع ساعات کاری ادارات این استان در روز سه شنبه 20 دی ماه به 10 صبح تغییر پیدا کرد.»

خوزستان روی موج سرما

علاوه بر شهرهای شمالی و استان های سردسیر، برای استان‌های جنوبی نیز هشدارهای زرد و قرمز صادر شده است. بر اساس این اطلاعیه تقویت سامانه بارشی در این مدت قابل انتظار است که علاوه بر مناطق ذکر شده در هشدار قبلی، مناطق مرکزی‌، غربی و شمال شرقی خوزستان و در بقیه مناطق به صورت نقطه‌ای را از اواسط وقت امروز دوشنبه تا اواخر روز سه‌شنبه شامل می‌شود و سبب رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط و احتمال تندباد لحظه‌ای و ریزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاعات استان خواهد شد.

بر اساس هشدار سطح نارنجی این اداره کل، ورود سامانه بارشی به خوزستان همراه با کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود که نوع مخاطره شامل رگبار باران و احتمال رعد و برق، وزش باد متوسط و احتمال تندباد لحظه‌ای و ریزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاعات استان است که در مناطق جنوبی، شرقی و ارتفاعات استان و به صورت محدود در مرکز و در دیگر مناطق استان به صورت پراکنده و نقطه‌ای پیش بینی می‌شود. بر اساس این گزارش در سامانه بارشی که هفته گذشته بر خوزستان حاکم بود ایستگاه باران سنج مال آقا باغملک با 96 میلیمتر رکورددار میزان بارندگی در استان شد.

برف در پایتخت

اما تاثیر سرما بر زندگی شهروندان به نظر می رسد پایتخت نشین ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد کمااینکه براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران با ورود سامانه بارشی به سطح استان و طی امروز (20 دی) افزایش ابرناکی، بارش‌های برف و باران همراه با وزش باد و کاهش محسوس دما دور از انتظار نیست. برهمین اساس، با نفوذ زبانه‌های پرفشار به سطح استان از روز سه‌شنبه تا اواخر هفته روند کاهشی محسوس دما به‌ویژه در ارتفاعات یخبندان پدیده مه و لغزندگی سطح جاده‌ها پیش‌بینی می‌شو، به طوری که تا پایان هفته دمای هوا 8 تا 10 درجه سانتیگراد سردتر خواهد شد.

سامانه غول دریای سرخ؟

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در رابطه با شایعه «غول دریای سرخ» و رسیدن این سامانه به ایران، آن را تکذب می‌کند و به «آرمان امروز» می‌گوید: «این موضوع شایعه بود، اما این سامانه از جنوب غرب وارد کشور شد و بارندگی در سراسر کشور ایجاد کرده است. در جنوب کشور و سواحل شمالی بارندگی‌ها خوب است، اما در برای قسمت‌های جنوبی رشته کوه البرز، بارندگی قابل توجهی را شاهد نخواهیم بود.

این سامانه سبب می‌شود امروز (سه شنبه) و فردا بارش‌های خوبی را دنا، چهارمحال و کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم، اما در تهران خیلی مناسب نخواهد بود.» وی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود آب برطرف می‌شود یا خیر، می‌افزید: «خیر، ما تاکنون بارش‌های زمستان‌مان 50 تا 70 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha