محققان در تازه‌ترین بررسی خود دریافتند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است با بهبود کیفیت اسپرم به حل مشکلات باروری کمک کند.

افزایش شانس باروری با رژیم مدیترانه‌ای

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، محققان در تازه‌ترین بررسی خود دریافتند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است با بهبود کیفیت اسپرم به حل مشکلات باروری کمک کند.

بررسی‌های متعددی نشان داده، پیروی از این نوع رژیم در برابر شرایط مرتبط با التهاب محافظت و به افراد برای بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

این رژیم غذایی عمدتاً گیاهی و شامل غلات کامل و سبزیجات و بر مبنای غذاهایی است که مردم در کشورهای حاشیه مدیترانه مثل یونان و ایتالیا مصرف می‌کنند.

ریشه این مسئله از آنجا شروع شد که دانشمندان پی بردند مردم مدیترانه در مقایسه با آمریکا وضعیت سلامتی بهتر، خطر کم‌تر مواجه با بیماری‌های خطرناک و نیز درصد چاقی پایین‌تری دارند. به همین دلیل اولین حدس این بود که مردم مدیترانه تغذیه‌ای بهتر از آمریکایی‌ها دارند. مواردی که در بین دو ملت بسیار متفاوت بود شامل وزن کم‌تر، سکته‌های ناگهانی پایین‌تر، طول عمر بیشتر و خطر کم‌تر ابتلا به دیابت نوع دوم بود.

رژیم مدیترانه‌ای با تمرکز بر میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات، مدت‌هاست که به دلیل فواید سلامتی متعدد مورد استقبال قرار گرفته است. اکنون تحقیقات نشان داده ممکن است به غلبه بر ناباروری نیز کمک کند و آن را به یک استراتژی ساده برای زوج‌هایی که سعی در باردار شدن دارند تبدیل می‌کند.

بر اساس بررسی محققان استرالیایی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که از افراد در برابر شرایط مرتبط با التهاب، مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ محافظت می کند می‌تواند با کاهش التهاب، باروری را افزایش دهد.

این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه موناش، دانشگاه ساحل سان شاین و دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شد، تحقیقاتی را در مورد اینکه چگونه رژیم غذایی می‌تواند بر بارداری تاثیر بگذارد، بررسی کرد.

«اوانجلین مانتزیوریس» از محققان این پژوهش در دانشگاه استرالیای جنوبی گفت: «تحقیقات گذشته نشان داده است که التهاب می‌تواند بر کیفیت اسپرم، چرخه قاعدگی و لانه گزینی تأثیر بگذارد. به طور دلگرم کننده، ما شواهد ثابتی پیدا کردیم که با پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی، رژیمی که شامل مقدار زیادی چربی‌های غیراشباع یا سالم، فلاونوئیدها (موجود در سبزیجات سبز برگ) و مقدار محدودی گوشت قرمز و فرآوری شده است می‌توان باروری را بهبود بخشید». رژیم غذایی مدیترانه‌ای عمدتاً مبتنی بر گیاه است و شامل غلات کامل، روغن زیتون فوق بکر، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و حبوبات، آجیل، گیاهان و ادویه جات است. در این نوع رژیم محصولات لبنی و منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا تخم مرغ فقط در مقادیر کم مصرف می‌شوند.

کارشناسان معتقدند آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات کیفیت تخمک زنان را بهبود می‌بخشد و همچنین از رحم محافظت می‌کند. سایمون آلسی، از محققان دانشگاه موناش گفت: «این رژیم می‌تواند برای زوج‌هایی که امیدوار به تشکیل خانواده هستند، امیدوارکننده باشد. ضمن اینکه تغییر رژیم غذایی یک استراتژی غیر مزاحم و مقرون به صرفه است که به طور بالقوه می‌تواند ناباروری را بهبود بخشد. البته، تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما شواهدی که تاکنون به دست آمده بیانگر آن است تغییر رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، بلکه شانس باردار شدن شما را نیز بهبود می‌بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha