یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

حداقل حقوق ماهانه قانون کار در سال 1401 پنج میلیون و ششصد و هفتاد و نه هزار و هفتصد و پنجاه هزار تومان است. هرچند در بودجه پرسر و صدای 1402 که چند روز گذشته آن را به محمدباقر قالیباف تقدیم کرد، کف حقوق کارمندان 7میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

حقوق 33 میلیونی یک دختر دهه هشتادی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، هرچند همه می‌دانند که افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت در شرایط تورم 40 درصدی، یعنی افزایشی 20 درصد کمتراز تورم! در واقع سفره کارمندها در سال 1402 نسبت به 1401، 20 درصد دیگر کوچک می‌شود؛ امری که در مورد بازنشسته‌ها هم صدق می‌کند. به جدول حقوق کارگران هم اگر سری بزنید، حداقل دستمزد ماهانه آن‌ها، پنج میلیون و صد و پنجاه و هفت هزار تومان معین شده.

رقمی که با توجه به همان نکته‌ای که در خصوص افزایش 20 درصدی حقوق و تورم 40 درصدی گفته شد و با توجه به خط فقر و اینکه اقتصاددان‌ها در خصوص خط فقر خانوارها گفته‌اند که برای خانواده دونفره تهرانی، 32 میلیون تومان و برای خانوار روستایی، 15 میلیون و 700هزار تومان است و با توجه به افزایش روزافزون و افسارگسیخته قیمت ارز و پایین آمدن (همان روزانه) ارزش پول ملی، فاجعه بر فاجعه زندگی کارمندان دولت و کارگران می‌افزاید و این‌ها تازه افرادی هستند که در جایی استخدام شده و از حقوق ثابتی برخوردارند.

خیل افرادی که در اماکن خصوصی، به صورت روزمزد یا پاره وقت، مشاغل متفرقه و بدون بهره‌برداری از هیچگونه حق و حقوق و مزایای شغلی در ایران زندگی را به سختی می‌گذرانند، دستمزدهایی به مراتب کمتر از آنچه گفته شد دریافت می‌کنند. اما همه این‌ها گفته شد که به کجا برسیم؟ به فیش حقوقی یک دختر خانم کم سن و سال (دهه هشتادی) که گفته می‌شود دختر یکی از اعضای شورای شهر تهران است؛ رقم 33 میلیون در ماه. این دختر گویا مسئول دفتر مادر بزرگوارش که نامی از او برده نشده در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بوده.

از نظر اعضای فعلی شورای شهر تهران که همگی از یک حزب و جناح هستند (مثل شورای پنجم شهر تهران که همگی از یک طیف دیگر بودند)، حقوقی که کارمندان شورای شهر تهران دریافت می‌کنند، بسته به سنوات خدمت، جایگاه شغلی، تحصیلات، اضافه کاری و... آنها متغیر است و نمی‌توان گفت الزاما پرداخت چنین حقوقی صحیح است یا خیر، زیرا باید حقوق هر فرد را در جایگاه و موقعیت خودش بررسی کنیم.

در اینجا ذکر دو نکته لازم است؛ اول اینکه ملاک این نگارش، سن و سال نیست و یک فرد با سن کم هم می‌تواند توانمندی‌های بالایی داشته باشد و باید بر اساس آن توانمندی‌ها، خدمات و زحمات و دستاوردهایش ارج نهاده شود اما با توجه به اخبار به نظر نمی‌رسد که دختر مذکور عضو شورای شهر تهران از توانمندی خاصی برخوردار باشد بجز اینکه فرزند عضو است و این نسبت خانوادگی جزو توانمندی‌ها محسوب نمی‌شود. از سوی دیگر ذکر این نکته و این ارقام، اعداد و حقوق‌های بی‌حساب و کتاب در این دوره‌ شورا به معنای مبرا بودن دوره‌های گذشته نبوده و نیست. همان‌طور که به کار گرفتن اقوام و خویشاوندان در سمت‌های متفاوت در این نهاد برآمده از رأی مردم.

افزایش حقوق خوب برای نیروهای خاص شهرداری

مشخص نیست که فیش حقوقی 33 میلیون تومانی دختر یکی از اعضای شورای شهر تهران چطور به بیرون درز پیدا کرد اما خبرهای مرتبط با آن، مهدی چمران، رئیس شورای شهر را به واکنش وادار کرد تا با توجیه اینگونه که این فرد حقوق معوقه(عقب افتاده) داشته(بدون اینکه دلیل این عقب افتادن ذکر شود)، بگوید که رئیس دفتر یک سری وظایف خاص دارد و جایگاهش بالاتر از یک کارمند است و تاکید کند امسال حقوق نیروهای شهرداری افزایش خوبی داشته است.

البته برخی کارمندان شهرداری و شورای شهر(به خصوص نیروهای ساعتی) می‌گویند که حقوق کافی دریافت نمی‌کنند و همواره گلایه‌هایی دارند و به نظر می‌رسد این گونه افزایش‌ها برای نیروهای خاص صورت می‌گیرد که یا مانند دختر این گزارش، مادر یا پدر یا سایر بستگانشان عضو شوراست یا کارهای دیگری انجام می‌دهند که به واسطه آن حقوقشان بالا و بالاتر می‌رود.

این عضو هم دخترش را آورده

اما چمران با بیان اینکه حقوق ماه آینده این دختر، اصلاح و بر اساس جدول پرداخت می‌شود، درباره حقوق او توجیهاتی هم به کار برده با این عناوین که: به دلیل اینکه رئیس دفتر یک سری وظایف خاص دارد جایگاهش بالاتر از یک کارمند است و ادامه داده: کسی که عضو شورای شهر می‌شود می‌تواند رئیس دفترش را با خودش بیاورد. این عضو شورا هم دخترش را برای این کار با خود به شورای شهر آورد.

رئیس شورا گفته وقتی این خبر را دیده موضوع را پیگیری کرده و با بیان اینکه امسال حقوق نیروهای قراردادی شهرداری افزایش خوبی بر اساس قانون کار پیدا کرد، گفته که این افراد هم، چون قرارداد خدمات اداری شهر داشتند شامل این افزایش حقوق شدند، اما افرادی که مسئول دفتر هستند حدود 15 تا 16 میلیون حقوق دریافت کنند. او صحبت‌های دیگری هم مطرح کرده با این مضامین که «ببینید افراد باید بر اساس تحصیلات، جایگاه و... حقوق بگیرند شاید این فرد باید پست هم داشته باشد، اما اگر شرایط دریافت پست را نداشته باشد، پست داده نمی‌شود، اما می‌تواند کارها را انجام دهد، اما پول پست را دریافت نمی‌کند.»

شخصا مخالفم

اما ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در واکنشی به این موضوع گفته است که «شخصا با انتصاب بستگان اعضای شورا در سمت‌های مدیریتی مخالفم و معتقدم پرداخت حقوق بالا به دختر یکی از اعضای شورای شهر تهران قابل پذیرش نیست.» امانی با تکرار رقم حدود 15 تا 16 میلیون تومانی حقوق مسئول دفترهای شورا گفته «البته رقم پایه حقوق ایشان از این مقدار هم پایین‌تر است، اما با توجه به حق مسئولیت و سایر مواردی که به عنوان مسئول دفتر به فیش حقوقی این شخص اضافه می‌شود، دریافتی ایشان به این مقدار می‌رسد.»

از این عضو شورا پرسیده صرف نظر از اینکه مسئول دفتر یک عضو شورا جزو بستگان او محسوب می‌شود یا خیر، چرا باید مسئول دفتر یک عضو شورای شهر تهران، با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان سایر نهادها ارقامی پایین‌تر از این مقدار را دریافت می‌کنند، بین 15 تا 16 میلیون تومان حقوق پرداخت کند؟ امانی با اشاره به بررسی توانمندی‌ها و برخی شاخصه‌ها برای افزایش حقوق گفته: «در زمانی که مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» در دوره فعلی شورای شهر در صحن شورا بررسی می‌شد، شخصا تاکید کردم باید این مصوبه را به نحوی اصلاح کنیم که عطف به ماسبق بشود، ولی سایر دوستان در شورای شهر به این پیشنهاد توجه نکردند.

ظاهرا شروع قرارداد دختر عضو شورای شهر نیز مربوط به قبل از زمان تصویب این مصوبه است و بنابراین انتصاب این شخص در دفتر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا غیرقانونی محسوب نمی‌شود.» باید گفت که این انتصاب بی‌مورد که ماهی 33 میلیون تومان برای شورا آب خورده، از نظر اعضا غیر قانونی نیست ولی می‌گویند که بهتر است اعضای شورای شهر تهران چنین انتصاباتی را انجام ندهند و از بستگان خود در سمت‌های مدیریتی شورا استفاده نکنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha