دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

بازهم سرما، بازهم بحران. ظاهرا قرار نیست که مدیریت بحران در زمان های بروز سیل، زلزله و حتی سرما به کار بیاید و دردی را از مردم دوا کند. پس از 15 سال یک موج سرما کشور را فرا گرفت و از هفته های قبل پیش بینی چنین سرمایی می شد، اما این مردم هستند که بار مشکلات را بردوش می کشند.

ستادی که خودش یک بحران است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، امروز شاهد یکی از ناهماهنگ ترین عملکردهای ستادهای بحران نیز هستیم.برای مثال – تا زمان تهیه این گزارش – معلوم نیست که تهران امروز (دوشنبه) تعطیل است یا خیر، اما از آنجایی که مدیران در زمان های بحران هایی مانند سرما، برف، آلودگی هوا و... راهکار دیگری ندارند، اصلا بعید نیست که امروز و فردا و پس فردا تعطیل باشد. فقط لحظه اعلام این خبر، ساعت های پایانی روز است که شاید مردم فکر کنند پس از جلسات مختلف به این نتیجه و تعطیلی تهران رسیده اند.

مشکل گاز برروی دریای ذخایر گازی

با چند روز بارش برف و باران، ایران که دومین ذخایر گازی جهان را دارد، آنچنان با مشکل روبه رو شده که ادارات و حتی شرکت های بخش خصوصی را تعطیل و باعث شده تا گاز در برقی از نقاط کشور قطع شود. اما وزیر نفت مدعی است که وضعیت گاز کشور پایدار و مشکلی وجود ندارد!. البته ایشان چند روز پیش گفته بود: «ما در وزارتخانه دما سنج داریم و لباس گرم می پوشیم!» همچنین وضعیت گازی در استان های خراسان باعث سفر جواد اوجی به شهرهای آنجا شد.

او در جریان این سفر گفته است: «اکنون خوشبختانه شبکه گاز در سراسر کشور پایدار است و تنها 17 هزار مشترک در شهرستان تربت جام از نعمت گاز بی‌بهره شدند که کارکنان شرکت‌های گاز و پالایش و پخش در تلاش برای خدمت‌رسانی هستند. از روز شنبه (24 دی‌ماه) هم در این شهر توزیع نفت سفید و کپسول گاز به‌صورت رایگان آغاز شده و نزدیک به 17 هزار بخاری برقی و نفتی از امروز ازسوی شرکت گاز توزیع می‌شود.»

ادعای وزیر نفت در مورد عادی بودن شرایط گازی کشور در حالی مطرح می شود که رئیس جمهور گفته است: «تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری.» در حقیقت به نظر می رسد تعطیلی تهران و خراسان راهکار دولت برای تامین کمبود گاز شبکه سراسری گاز بوده است. راهکاری که باعث شده تا قلب کشور (تهران) عملا چند روز از تپش بیافتاد و دومین استان بزرگ کشور نیز به خواب زمستانی برود.

اختلال در شبکه های خدمات رسانی

بارش برف چند روزه اما به جز قطعی گاز و کاهش فشار آن در شهرهای مختلف عواقب مختلف دیگری را نیز به همراه داشت. در برخی از شهرها عرضه گاز CNG قطع شده و در برخی دیگر کهگیلویه وبویراحمد، اردبیل، کردستان ، زنجان و.... به دلیل قطع گاز نفت سفید توزیع شود. همچنین تعطیلی نانوایی‌ها هم به یکی از مشکلات مردم تبدیل شده است، در شرایطی که احمد وحیدی، وزیر کشور هم به این موضوع اشاره دارد و وی مشکلات نانوایی‌ها را یکی از مهمترین موضوعات چند روز اخیر دانست و گفت: «حفظ تداوم کار نانوایی‌ها حائز اهمیت است و دوسوخته‌ کردن وسایل اقدام ارزشمندی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.» اینها اما تنها بحران های ناشی از بارش برف در روزهای گذشته نبوده است.

طبق آخرین اطلاعیه مرکز مدیریت راه‌های کشور محور قدیم خرم‌آباد-پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم‌آباد-پل زال و محور خرم‌آباد-کوهدشت انجام می‌شود. محور شریانی ریگان–ایرانشهر و محورهای غیرشریانی پونل-خلخال، جاسک-بشاگرد و ابهر-خدابنده مسدود است. همچنین محورهای لاسم-ارجمند، وازک-بلده، سروآباد–پاوه، سی‌سخت–پادنا، جدید هشتگرد–طالقان و گنجنامه-تویسرکان دارای انسداد فصلی است. ضمن آنکه در سایر جاده های برف خیز نیز به خاطر تعلل در پاکسازی جاده ها تردد به کندی صورت می گیرد و برای همین پلیس از شهروندان خواسته تا از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

اطلاع رسانی به سبک عهد عتیق

اما شاید جالب تر از موضوع بحران گاز در کشور، شیوه اطلاع رسانی ستادهای بحران در مورد اقدامات صورت گرفته، به خصوص تعطیلی ها باشد. به عنوان مثال در حالی که از روز پنجشنبه زمزمه هایی در مورد احتمال تعطیلی چند روزه تهران در فضای مجازی شنیده می شد، استانداری تهران درآخرین ساعت های روزهای شنبه و یکشنبه خبر از تعطیلی پایتخت داد تا مردم تا آخرین ساعت های روز همچنان در مورد وضعیت کاری خود در روز بعد، سردرگم باشند! همچنین بارش برف موجب یخ زدگی و حرکت کند ماشین ها در خیابان شد و اکثر اتوبان ها و خیابان ها دچار ترافیک های سنگین و نیمه سنگین شدند. مجموعه این شرایط اما باعث شد تا علاوه برتعطیلی های یاد شده، عملکرد ستادهای بحران با موجی از انتقادها از سوی مسئولان همراه باشد.

ستادی که خودش یک بحران است!

ناهماهنگی بین سازمان های متولی در ستاد بحران حتی داد بسیاری از مسئولان را هم به هوا برده است. نماینده تربت‌جام در مجلس با گلایه از قطعی گاز 16 هزار مشترک گاز در حوزه انتخابیه‌اش گفته در این منطقه شرایط سختی وجود دارد و کسی پاسخگوی مردم نیست. او با انتقاد شدید از ستاد مدیریت بحران گفته این ستاد خودش یک بحران است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با انتقاد از وضعیت کمبود گاز کشور، در توئیتر نوشت: «16 هزار مشترک گاز در تربت جام در این سرما گاز ‌ندارند و بچه و پیرزن و پیرمرد در معرض سرما قرار دارند و هرچه تلاش می‌کنیم از قول‌های وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز و ستاد بحران هم خانه‌ای گرم نشده است. مردم منتظر حل بحرانند.»

اما به نظر می رسد بعد از چند گفت و گوی جنجالی موضع وی در کمتر از چند ساعت تغییر کرده باشد! چرا که جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت و گو با «آرمان امروز» گفت : «من هر آنچه باید می گفتم را در مصاحبه هایم مطرح کردم و دیگر حرفی ندارم. الان وزیرنفت اینجاست. بگذارید ببنیم چه خواهد کرد تا بعد در مورد عملکرد آنها صحبت کنیم!»

قطعی خاصی نداشتیم

اما در عین حال شرکت ملی گاز معتقد است که عملکرد خوبی در مواجهه با موج سرمای اخیر داشته است. عباس اعظمی ، مدیرکل روابط عمومی این شرکت در گفت و گو با خبرنگار «آرمان امروز» گفت: «قطعی گاز ترکمنستان از یکسو و بالا رفتن بی سابقه میزان مصرف گاز باعث شد تا شبکه گاز ما زیر فشار سنگینی قرار گیرد که می توانست منجر به قطعی گاز در شهرهای زیادی شود.»

وی با ذکر اینکه تلاش های کارشناسان و مدیران گاز باعث شد تا قطعی چندانی در شبکه گاز کشور نداشته باشیم، افزود: «با این حال با تلاش شبانه روزی همکاران ما، نه تنها به جز در یکی دو شهر کوچک، قطعی گاز نداشتیم بلکه با وجود کاهش فشار گاز موقت در برخی مناطق، این مساله نیز به سرعت حل شد.»

بیرون نروید!

مدیریت بحران در تهران اما، جالب تر از سایر شهرها بوده است. در حالی که انتظار می رفت با تعطیلی ادارات دولتی و بخش های خصوصی معابر پایتخت خلوت تر از همیشه باشد، نقشه های سازمان کنترل ترافیک نشان می دهد که در برخی از ساعت ها، دیروز بخش زیادی از معابر همچنان قفل باشد و شهروندان به خاطر غافلگیری پلیس راه ساعت ها در ترافیک بمانند. شرایطی که باعث شد تا در نهایت پلیس راه تهران از مردم بخواهد تا برای کاهش بار ترافیک در خانه بمانند و بیرون نروند!

تداوم بارش برف و باران

در چنین شرایطی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تقویت فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، گاهی همراه بارعدوبرق، وزش باد شدید موقت در روز سه‌شنبه(27 دی‌ماه) در بوشهر، جنوب خوزستان، فارس و جنوب کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. عواملی که به گفته سازمان هواشناسی می توان باعث ایجاد آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی و البته قطعی های مجدد شبکه گاز دور از انتظار نخواهد بود.

اطلاعیه ای که می تواند دستورالعملی باشد برای مسئولان تا لااقل در روزهای روزهای بارانی و سرد آینده، غافلگیر نشوند. گرچه به نظر نمی رسد به جز ادامه تعطیلی ها، ستاد بحران راهکاری برای برون رفت از وضعیت بحرانی نداشته باشد و کماکان باید منتظر نابسامانی های ناشی از بی تدبیری ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha