تحقیقات جدید نشان می دهد لوزالمعده مصنوعی ممکن است به میلیون‌ها نفری که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند کمک کند.

لوزالمعده مصنوعی می تواند به افراد دیابتی کمک کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، دیابت نوع ۲ شایع‌ترین شکل دیابت است و ارتباط نزدیکی با چاقی دارد.

لوزالمعده (پانکراس) انسولین تولید می‌کند، هورمونی که به قند خون (یا گلوکز) کمک می‌کند تا وارد سلول‌ها شود تا از آن به عنوان انرژی استفاده شود. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین کمی تولید می‌کنند یا اصلاً انسولین تولید نمی‌کنند. وقتی انسولین کم باشد، گلوکز تجمع می‌یابد و باعث خستگی مفرط، تاری دید، کاهش وزن و سردرگمی می‌شود. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز برای کنترل قند خون خود نیاز به مصرف روزانه انسولین دارند.

دکتر «شارلوت بوتون»، مدرس بالینی در دانشگاه کمبریج در انگلستان، می‌گوید: «حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از انسولین درمانی برای مدیریت دیابت خود استفاده می‌کنند و ما نشان داده ایم که این روش تحویل انسولین با یک سیستم حلقه بسته بسیار مؤثرتر از تزریق انسولین فعلی در دستیابی به اهداف گلوکز است.»

در سیستم‌های حلقه بسته برای دیابت نوع ۱، کاربر چندین بار در روز اطلاعاتی را در مورد زمان و اندازه غذای دریافتی خود وارد می‌کند، اما تحویل انسولین بین وعده‌های غذایی و در طول شب به صورت خودکار انجام می‌شود. در مقابل، سیستم جدید برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یک حلقه کاملاً بسته است. این بدان معناست که کاربران مجبور نیستند هیچ اطلاعاتی را وارد کنند.

این دستگاه با استفاده از دستگاه‌های بدون نسخه، از جمله نمایشگر قند خون و پمپ انسولین با اپلیکیشنی به نام CamAPS HX ساخته شده است. این نرم افزار میزان انسولین مورد نیاز برای حفظ سطح قند خون را در محدوده هدف پیش بینی می‌کند. بوتون گفت: «افراد از حسگر قند خون و پمپ انسولین استفاده می‌کنند و با همراه داشتن یک گوشی هوشمند، این سیستم کار کند.»

محققان دریافتند زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از سیستم جدید استفاده می‌کردند، دو برابر بیشتر از زمانی که قند خون را آزمایش می‌کردند و برای خود تزریق انسولین داشتند، با سطح گلوکز در محدوده هدف سپری می‌کردند.

بوتون گفت: «این مدت معادل هشت ساعت اضافی در روز است و بدون افزایش خطر کاهش خطرناک سطح گلوکز به دست آمد.»

وی افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که بهبود در کنترل گلوکز ممکن است خطر عوارض دیابت مانند بیماری چشم، بیماری کلیوی و قطع عضو را کاهش دهد، اما برای بررسی این موضوع نیاز به یک مطالعه بسیار بزرگ‌تر با پیگیری طولانی‌تر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha