با توجه به ابعاد بسیار پر مخاطره تجارت اقلام تقلبی به ویژه در حوزه فراورده‌های سلامت محور، تعیین اصالت این کالاها بسیار ضروری است. در کشورمان با سه روش می‌توانیم از تقلبی یا اصل بودن محصولات سلامت محور مطمئن شویم.

۳ روش بررسی «اصالتِ» محصولات سلامت‌محور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی سالم یکی از بزرگترین دغدغه‌های جامعه امروز است. با توجه به این که بخش زیادی از این کالاها از کشورهای دیگر وارد کشور ما می‌شوند، کنترل و نظارت سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت است.

یکی از راه‌های اطمینان از اصالت و سلامت اینگونه کالاها، وجود برچسب‌های اصالت بر روی کالا است. بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو و با توجه به ابعاد بسیار پر مخاطره و گستره جانی، مالی، اقتصادی، امنیتی و ...، تجارت اقلام تقلبی بویژه در حوزه فراورده‌های سلامت محور، طرح کنترل اصالت و رهگیری و ردیابی فراورده‌های سلامت طراحی شده است. طرح برچسب اصالت با هدف تشخیص کالای واقعی از کالای قاچاق روی محصولات سلامت محور با آرم سازمان غذا و دارو نصب شده است و خریداران محصولات سلامت محور باید اصالت کالا را از طریق این برچسب با استفاده از سامانه مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت محور استعلام کنند.

در صورت استعلام برچسب اعلام شده، همه اطلاعات نشان‌دهنده اصالت یک محصول مانند نام کالا، تاریخ تولید، انقضا، نام تولیدکننده، واردکننده و اصل یا تقلبی بودن محصول مشخص خواهد شد.

بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، جهت کنترل اصالت فراورده‌های سلامت محور، پس از کنترل برچسب از توجه به مخدوش و پاره نبودن آن، باید به دقت قسمت قابل خراش را خراشید تا عدد ۱۶ رقمی کد اصالت که زیربرچسب قرار دارد، نمایان شود. مردم می‌توانند سلامت و اصالت فراورده‌های سلامت محور را از طریق روش‌های زیر استعلام کنند:

- کنترل اصالت از طریق پیام کوتاه: در روش پیام کوتاه یا همان (SMS)، باید کد ۱۶ رقمی را با تلفن همراه به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کرد. سپس پیام مربوط به کنترل اصالت فراورده به تلفن همراه ارسال می‌شود.

- کنترل اصالت از طریق سایت: برای کنترل اصالت فراورده از طریق سایت اینترنتی سامانه غذا و دارو به نشانی www.ttac.ir می‌توان اقدام کرد و پس از مراجعت به این سایت باید روی لینک استعلام کد رهگیری کلیک کرده و کد اصالت ۱۶ رقمی یا UID مورد نظر را به طور کامل و با دقت وارد کرد. آن گاه پیام مربوط به کنترل اصالت فراورده قابل رویت است.

- کنترل اصالت با استفاده از نرم افزار موبایل: ‌با استفاده از نرم افزاری که برای موبایل طراحی شده (دانلود از سایت اینترنتی سامانه غذا و دارو) نیز می‌توان به اصالت فراورده و کاتالوگ الکترونیکی دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی - دارویی، فراورده‌های طبیعی، گیاهی و سنتی، مکمل های غذایی - دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی، فراورده‌های غذایی و سایر فراورده‌های سلامت محور دست یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha