سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

با توجه به هشدار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره شیوع پشه آئدس به بررسی بیماری منتقل شونده از این پشه( تب دنگی) پرداختیم عبدالجبار ذاکری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره شیوع پشه آئدس هشدار داده و گفته است: «موظف هستیم موضوع آئدس را به عنوان یک زنگ خطر برای استان و کشور اطلاع رسانی کنیم چرا که در صورت کم توجهی سایر دستگاه‌های متولی و بروز بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس از جمله تب دنگی موج عظیمی از همه گیری در کشور ایجاد می‌شود.»

زنگ هشدار برای پشه آئدس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،تب دنگی و پشه آئدس ،تب دنگی یک بیماری است که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود. این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رخ می دهد. شکل خفیف تب دنگی باعث تب بالا و علایمی شبیه آنفلوآنزامی شود. شکل شدید آن که به خون ریزی دهنده دنگی معروف است، می تواند باعث خون ریزی جدی، افت ناگهانی فشار خون (شوک) و مرگ شود.


علایم


بسیاری از مردم هیچ علامت یا نشانه ای از عفونت دنگی را تجربه نمی‌کنند.
هنگامی که علایم ظاهر می شوند، ممکن است با سایر بیماری ها مانند آنفلوآنزا اشتباه شوند.
این علایم معمولا ۴ تا ۱۰ روز پس از گزیده شدن توسط یک پشه آئدس شروع می‌شوند.
سایر علایم شامل موارد زیر است:
تب شدید40 درجه سانتی گراد
سردرد
درد عضلانی، استخوانی و درد مفاصل
حالت تهوع
درد پشت چشم
تورم غدد
کهیر


چگونه پیشگیری کنیم؟


کارشناسان راهکارهای پیشگیرانه مثل؛ به سازی محیط، استفاده از پشه‌بند در مکان های نامطمئن، استفاده از لباس های آستین بلند هنگام مسافرت به استان های آلوده، نصب توری پنجره و از بین بردن زیستگاه های لارو را به منظور مبارزه با این بیماری پیشنهاد می‌کنند.


درمان


این بیماری درمان اختصاصی ضد ویروسی ندارد، اما استراحت کافی و کنترل تب (مصرف استامینوفن کدئین در هنگام تب) از اقدامات بسیار مهم در زمینه درمان بیماری است.همچنین مایع درمانی در این بیماری بسیار اهمیت دارد که به صورت سرم یا مصرف حداقل 5 لیوان مایعات در روز باید انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha