یک متخصص مغز و اعصاب گفت: یکی از راه های مهم برای پیشگیری از آلزایمر، ورزش فکری و تمرین کردن است اما برای فردی که علائم آلزایمر دارد توصیه به تمرین فکری نمی کنیم، چون فایده ندارد.

فراموشی ربطی به آلزایمر ندارد/ راه های پیشگیری از آلزایمر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهدی وحید دستجردی، در گفتگو با رادیو سلامت، افزود: بیماری آلزایمر یکی از انواع زوال عقل است. عقل شامل گفتار، حساب کردن، و…، است که حافظه جزئی از آن است. در آلزایمر چون اولین علامت از دست دادن حافظه است بیشتر به حافظه بر می‌گردد. زیر پنجاه سال آلزایمر زودرس است و خاص و کم است.

وی ادامه داد: آلزایمر به سن مربوط است. در ۹۰ سالگی درصد بیشتری است و هرچه سن بالاتر برود شیوع این بیماری بیشتر می‌شود. البته بحث ژنتیک هم تا حدودی نقش دارد. خود شخص آلزایمر را متوجه نمی‌شود و یکی از علامت‌های آن این است که خود شخص باور نمی‌کند و حتی برای پوشش این اختلال هم افسانه بافی می‌کنند. فرد به خاطر ندارد اما داستان می‌سازد. کسی که خیلی از اختلال حافظه شاکی است، آلزایمر ندارد. اطرافیان متوجه می‌شوند شروع آن هم با مسائل خیلی کوتاه مدت است اگر به هیچ طریقی یادش نیاید، آلزایمر دارد.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه بیان کرد: فراموشی هیچ ربطی به آلزایمر ندارد و به آن می‌گویند زوال عقل کاذب که هرکسی ممکن است فراموشی بگیرد در دورانی. آلزایمر بحث بسیار پیچیده‌ای است. یک سری آلارم هایی وجود دارد که می‌شود دقت کرد ببینیم فردی اگر فراموش کرده است دیروز چه اتفاقی افتاده است و به طور کلی یادش نیاید، به او اگر وقت هم بدهیم، هم یادش نیاید، آلارم است، البته باز هم لزوماً آلزایمر نیست.

دستجردی ادامه داد: یکی از راه‌های مهم برای پیشگیری از آلزایمر، ورزش فکری و تمرین کردن هست ولی کسی که علائم آلزایمر دارد دیگر توصیه به تمرین فکری نمی‌کنیم چون دیگر فایده‌ای ندارد و یک بار روحی شدید دارد. اضطراب، استرس و افسردگی فرد را شدید می‌کند.

وی اظهار داشت: تغذیه سالم هم برای پیشگیری از آلزایمر نقش دارد ولی اینکه بتوانیم با خوراکی و تغذیه آلزایمر را درمان کنیم اصلاً امکان پذیر نیست و فقط می‌توانیم آلزایمر را کنترل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha