ممنوعیت واردات برنج به کشور با وجود افزایش نیاز بازار در حالی صورت می‌گیرد که فعالان بخش خصوصی در حوزه برنج معتقدند بازار آماده افزایش قیمت40درصدی این محصول با شرایط مشابه آنچه در سال گذشته به وقوع پیوست و به افزایش قیمت انفجاری این محصول منتهی شد، است.

تبعات ممانعت از واردات برنج / آسیب دهک آسیب پذیر از قطع واردات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،با این حال کارشناسان معتقدند تامین نیاز برنج بازار و صدور مجوز واردات با ارزنیمایی مرغوب از اختلال در بازار برنج در آستانه سال نو و ماه رمضان جلوگیری می‌کند.

مقابله به مثل با ممنوعیت واردات برنج

مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون تامین‌کنندگان برنج کشور در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: آذرماه سالجاری به دنبال ارجاع برخی از محصولات صادراتی ما به هند تصمیم گرفته شد تا محدودیت‌هایی برای واردات برنج اعمال شود این در حالی است که حدود 60 درصد از برنج‌های وارداتی به منظور تعدیل بازار از کشور هند وارد می‌شود، بنابراین طی رایزنی‌های صورت گرفته با کمیسیون کشاورزی مجلس بر انجام واردات این محصول از کشور هند به منظور تعادل بخشی به بازار برنج تاکید کردیم تا بتوانیم برنج مورد نیاز مردم را تا عید و ماه مبارک رمضان تامین کنیم، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و در این راستا تراز تجاری ایران و هند نیز به هم ریخت.

او ادامه داد: به دنبال این محدودیت واردات برنج از هند به منظور ممانعت از آسیب بازار برنج و صدمه خوردن مصرف کنندگان از افزایش قیمت احتمالی برنج، درصدد واردات این محصول از پاکستان برآمدیم که پس از واردات حجم کمی از این کشور، باز هم به دلایل مختلف واردات برنج از پاکستان نیز با افزایش قیمت مواجه شد این در حالی است که ما به دنبال تبعیت از قانون نمی‌توانیم اقدامی خاص در این حیطه انجام دهیم و تاحد زیادی بازار برنج را از دست داده‌ایم.

ثبت سفارش واردات برنج؟!

کشاورز اضافه کرد: محدودیت دنباله‌دار برنج تا جایی ادامه داشت که معاونت تنظیم بازار وزارت جهاد چند روز قبل از ثبت سفارش یکصد هزار تن برنج خبر داد در حالی که هیچ سفارش جدیدی برای این محصول صورت نگرفته است و خبر مذکور مربوط به سفارش‌های موجود در کارتابل معاونت بوده است که در گمرک موجود و در انتظار ترخیص بوده‌اند ولی هیچ اقدامی برای تامین ظرفیت مورد نیاز تا پایان سال و ماه رمضان انجام نشده است و سفارش یکصد هزار تن برنج سفارش جدیدی نیست و این امر کاملا از طریق پیگیری‌های سفارش‌های اعلام شده این معاونت قابل پیگیری است.

بازار در انتظار

دبیر کمیسیون تامین کنندگان برنج کشور توضیح داد: با وضعیت کنونی بازار مواجه با کمبود برنج و در نهایت افزایش قیمت است و بحرانی در این حوزه مشابه وضعیتی که در سال گذشته رخ داد و به گرانی انفجاری برنج شد، است. کشاورز بیان کرد: عدم تخصیص ارز مرغوب برای واردات برنج و کوتاهی در این زمینه به پیامدهای منفی می‌انجامد که آسیب آن درمرحله نخست متوجه مردم و گرانی‌های این محصول خواهد شد، در حالی که با بررسی کارشناسی و اقدامات منطقی می‌توان بازار برنج را کنترل و مدیریت کرد.

بدیهی است چنانچه کوتاهی و تاخیری در این خصوص انجام شود از فصل عرضه و برداشت این محصول در کشورهای دیگر فاصله می‌گیریم و به ناچار ظرفیت‌های خالی توزیع برنج داخل کشو را نمی‌توانیم پوشش دهیم علاوه بر این ممنوعیت واردات برنج و ضرورت واردات این محصول در زمانی که باید تن به بسیاری از اجبارها دهیم، ما را ناچار به خرید برنج در حجم زیاد و قیمت بیشتر می‌کند که مطلوبیتی برای دولت و مردم نخواهد داشت.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته چنانچه به نیاز بازار در این حوزه برای واردات پاسخی داده نشود افزایش 40 درصدی قیمت برنج تا پایان سالجاری حتمی خواهد بود. اخوان اکبری رئیس انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به توقف واردات برنج خارجی از هند گفت: مصوبه وزارت کشاورزی مبنی بر توقف برنج وارداتی بازار برنج را آشفته خواهد کرد. تجربه بازار نشان داده است که همواره پیش از آغاز ماه رمضان، ماه محرم و عید نوروز میزان مصرف در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند.

خلأ ضروری واردات برنج

او با بیان اینکه 2 پیک مصرف مصادف با پایان سال شده است بیان کرد: حدود 250 هزار تن تا پایان سال باید وارد شود تا در پایان سال بازار احساس کمبود را حس نکند و کمبود برنج خارجی بر بازار برنج داخلی نیز تاثیر می‌گذارد که بدون تردید شاهد افزایش نرخ برنج داخلی خواهیم بود. رئیس انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این پرسش که وزارت کشاورزی با چه هدفی این مصوبه را در پایان سال اعمال کرد گفت: به واردکنندگان اعلام شد به دلیل منفی شدن تراز تجاری با هندوستان باید واردات برنج از هند متوقف شود و مرجوع کردن کیوی و سیب ایران از سوی هند باعث منفی شدن تراز تجاری بین دو کشور شده است، اما برای بالانس تجاری معقول نیست که واردات یک کالای اساسی متوقف شود، حذف کیوی از سبد خانوارها فشار چندانی به سفره مردم وارد نمی‌کند اما حذف برنج از سفره مردم سخت است.

آسیب دهک آسیب پذیر از قطع واردات برنج

اکبری قیمت برنج خارجی را یک سوم برنج داخلی دانست و گفت: شش دهک پایین جامعه مصرف کننده اصلی برنج خارجی هستند و برای خیلی‌ها این پرسش مطرح است که آیا باید در آستانه ماه رمضان و عید نوروز برنج خارجی هم از سفره مصرف‌کنندگان حذف شود این درحالی است که سالیانه باید 5/1 میلیون تن برنج وارد شود که تا به امروز یک میلیون 274 هزار تن برنج وارد شده است و حدود 250 هزار تن باید تا پایان سال وارد کشور شود که اگر این حجم وارد نشود بدون تردید شاهد افزایش نرخ برنج داخلی و خارجی خواهیم بود.

این مقام مسئول توضیح داد: لغو ممنوعیت واردات برنج در سالجاری موضوع آرامش را در بازار برنج حاکم کرد و نوسان‌های قیمتی مانند سال گذشته تکرار نشد، اما با این تصمیم تنش‌های قیمتی در اسفند با اوج خواهد رسید از یک هفته پیش در هر کیلو حدود 5 هزار تومان قیمت برنج ایرانی افزایش نرخ را تجربه کرد.

اکبری با تاکید بر نوسان‌های نرخ دلار و تاثیر آن در قیمت برنج داخلی و خارجی اضافه کرد: تاثیرپذیری کالاها از نرخ ارز بالاست از این‌رو کشاورز ایرانی نیز ترجیح می‌دهد که کالای خود را نگه دارد، چراکه به این اطمینان رسیده است که برنج وارد نخواهد شد در حال حاضر بر بازار برنج داخلی رکود تورمی حاکم شده است و این رکود به تولید داخلی ضربه وارد می‌کند، چراکه کشاورز می‌بیند محصول‌اش خریدار نداشت از این‌رو بخشی از شالیزار برای ویلاسازی می‌فروشد و بخشی دیگر را به باغ می‌کند و در آن مرکبات می‌کارد.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج بیان کرد: امکان اینکه برای تامین برنج داخلی به جای هندوستان نیاز خود را از بازار کشورهای دیگر مانند تایلند جبران کنیم یا خبر می‌توان گفت حدود 60 درصد نیاز بازار داخلی از هند تامین می‌شود و در کوتاه مدت نمی‌توانیم بازار را جایگزین کنیم، چراکه به دلیل تحریم‌ها تجار با اعتبار خود کار می‌کنند و نمی‌توانند به‌زودی کشوری را جایگزین کنند و حداقل 6 ماه زمان لازم است که کشور دیگر را جایگزین کنیم. همچنین ذائقه مردم با برنج هندی عجین شده است و هر کالایی که وارد کننده در بازار وارد کند مردم از آن استقبال نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha