سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

شامگاه شنبه زلزله‌ای به بزرگی 5.9ریشتر شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند و خسارات قابل توجه و مشاهده‌ای به این شهر و روستاهای اطراف آن وارد کرد.

مردم خوی را دریابیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، از همان زمان رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های دولتی با پوشش اخبار و اقدامات انجام شده توسط تیم‌های اعزامی از سوی دولت و سایر نهادهای مرتبط براقدام عاجل و رسیدن به موقع مسئولین بر بالین شهر زلزله زده خبر دادند. آمار و ارقامی هم از کمک‌های ارسالی، چادر و اقلام خوراکی، وسایل گرمایشی و غیره هم ارائه شد. همزمان تصاویری که توسط شهروندان با گوشی‌های موبایل برداشته شده بود، در فضای مجازی منتشر شد. باید گفت که این تصاویر از اوضاع خوبی در کمک رسانی به مردم زلزله زده حکایت نمی‌کردند.

توزیع نامناسب یا تصویری از آب پاشیدن بر سر مردمی که درمحوطه انبار هلال احمر شهر خوی جمع شده بودند. البته مسئولان توضیحاتی دراین باره داده‌اند و همین‌طور در مواردی اذعان کرده‌اند که علی‌رغم کمک رسانی‌های به موقع و ارسال همه اقلام مورد نیاز مردم، نحوه توزیع و مدیریت اشکال داشته. در توضیح استفاده پلیس از ماشین آب‌پاش در تجمع مردم خوی، نوشته که «اخیرا در برخی کانال‌های خبری، مطلبی مبنی بر «استفاده از آب‌پاش پلیس علیه زلزله زدگان در شهر خوی» منتشر شده است که پیگیری‌ها حاکی از آن است که مردم برای دریافت کمک به محوطه انبار هلال احمر شهر خوی مراجعه کرده بودند و کمک‌های زیادی هم از جمله پتو و چادر میان آنها توزیع شده بود اما به دلیل ازدحام جمعیت در انبار در حال شکسته شدن بود. همچنین هجوم برخی به سمت اقلام کمکی باعث پخش شدن وسایل در محوطه شده بود.

تعدادی نیز با نیروهای هلال احمر درگیر شده بودند که به همین دلیل پلیس برای متفرق کردن این افراد از آبپاش استفاده کرده است.» براساس آنچه ایسنا گفته، «در سطح شهر هم برخی افراد سودجو حضور دارند و پتو و چادر را به زور از مردم یا نیروهای امدادی می‌گیرند و باعث شده‌اند که بخشی از این کمک‌ها به شکل شایسته به دست مردم نرسد.

بنا بر مشاهدات همین تعداد معدود به همه سازمان‌ها مراجعه می‌کنند و باعث شده‌اند که در توزیع کمک‌ها میان مردم اخلال ایجاد شود.» بنا به آخرین آمار، زلزله خوی یک‌هزار و 167 مصدوم و 3 فوتی داشته؛ آماری که محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی ارائه می‌دهد و با اشاره به خسارات وارده از زلزله به مساکن شهرستان، می‌گوید: زلزله شهرستان خوی سبب آسیب رسیدن 20 تا 80 درصدی به واحدهای مسکونی در 70 روستا شده است.

البته معتمدیان از تلاش جمعیت هلال احمر استان هم یاد کرده که به گفته او، 29 اردوگاه و کمپ اسکان اضطراری در سطح شهرستان خوی ایجاد کرده؛ او با بیان اینکه تاکنون 6 هزار دستگاه چادر در مناطق مختلف وقوع زلزله در بین زلزله زدگان توزیع شده است، گفته: در کنار تامین برخی از نیازمندی‌ها از جمله 4 هزار تخته پتو و 3 هزار تخته موکت و زیر انداز، بیش از 4 هزار بسته غذایی 72 ساعته توزیع شده است.

توزیع اقلام کمکی

همزمان که نگرانی‌هایی میان مردم زلزله زده از ادامه سرما و پس لرزه‌ها وجود دارد، یک فعال مدنی در آذربایجان غربی طی صحبتی که با خبرگزاری ایلنا، انجام داده، از مردم خواسته همکاری کنند. به گفته جوادنجارپور، حدود 80 درصد مردم آواره شدند و حدود 40 درصد جمعیت شهرستان به شهرهای همجوار از جمله ارومیه، تبریز، ماکو و مرند در خانه اقوام و بستگان و یا در مساجدی که در اختیارشان قرار دادند اسکان یافتند. او ادامه داده: امدادرسانی در حال انجام و چادرها پشت‌سر هم با تریلی در حال وارد شدن به منطقه هستند.ولی به علت هوای بسیار سرد و همچنین بارش هرازگاهی برف و پس لرزه‌های پی درپی مردم به‌شدت استرس دارند.

نجارپور تاکید کرده که «چادرهای زیادی به منطقه ارسال می‌شود اما به دلیل عدم مدیریت بین مردم درگیری پیش می‌آید. ابتدا مردم صف می‌کشند و کار توزیع چادر خوب پیش می‌رود ولی همین‌که صف به آخر می‌رسد کاملا نظم به هم خورده.»او گفته «در حال حاضر 21 کمپ در شهرستان خوی برپا شده و قرار است تعدادشان را افزایش بدهند و چادرها را به صورت انفرادی در بین زلزله زدگان توزیع نکنند. داخل کمپ‌ها مشکل برق وجود ندارد و بخاری برقی داخل چادرها گذاشته‌اند اما چادرهایی که مردم در محله‌ها و در داخل منازل ویلایی‌شان برپا کرده‌اند به دلیل نبود برق برای گرم کردن‌شان مجبور شده‌اند آتش روشن کنند.»

این فعال مدنی، عنوان کرده «اقلام غذایی هم اینجا از خواسته‌های ضروری مردم است و در سطح شهر باید کلی بگردیم تا مغازه‌ای را پیدا و مواد غذایی مورد نیازمان را تهیه کنیم. چرا که اکثر مغازه‌ها یا تخریب و یا تعطیل هستند. البته هلال احمر اقلام غذایی توزیع می‌کند اما بیش از 260 هزار نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند.»

نجارپور ادامه داده «وسایل گرمایشی از جمله پتو، بخاری و چادر از شهرهای همجوار از جمله تبریز، ارومیه، ماکو، مرند و سلماس برای شهرستان خوی ارسال می‌شود و کمک‌های مردمی هم مدام در حال ارسال است. اما این امداد رسانی‌ها و کمک‌ها متأسفانه سازماندهی نشده‌اند. مثلا یکشنبه شب، 7 کامیون کمک‌های مردمی از تبریز ارسال شده بود اما به دست مردمی که واقعا نیازمند بودند نرسید.این کمک‌ها حتما باید سازماندهی‌شوند.»

این فعال اجتماعی اضافه کرده که «تاکنون بیش از 60 الی 70 پس لرزه هم که تعدادی از آنها بالای چهار ریشتر بوده و در عمق کمی هم از زمین رخ داده است و باعث ترس مردم و همچنین باعث می‌شود منازلی که 30 الی 40 درصد آسیب دیده‌اند بیشتر تخریب و میزان تخریب‌شان به بیش از 70 الی 80 درصد برسد و احتمال ریزش خانه هم وجود دارد.»

در خصوص فرآیند امدادرسانی، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی کشور درباره وضعیت مددجویان سازمان بهزیستی در مناطق زلزله‌زده توضیحاتی را ارائه کرده. او گفته 1700 مددجوی بهزیستی در خوی درگیر زلزله شده‌اند و از انتقال کودکان‌ زلزله‌زده 4 مرکز نگهداری به شهرستان‌های سلماس و ارومیه خبر داده. محمدرضا کاظم‌زاده، افزوده که «تیم‌های اورژانس اجتماعی و محب همچنان در منطقه زلزله‌زده حضور دارند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

همچنین چنانچه سایر مردم نیازمند به مشاوره باشند، می‌توانند از طریق این تیم‌ها که در منطقه مستقر هستند، خدمات لازم را دریافت کنند.» همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران درباره وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده توضیحاتی ارائه و از برپایی 25 اردوگاه برای استقرار زلزله‌زدگان خوی و توزیع بیش از 8 هزار چادر خبر داده.

محمدحسن نامی، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده در خوی گفته: در حال حاضر ادامه کارهای اسکان اضطراری و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان غربی و خوی در حال انجام است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره استقرار کانکس در مناطق زلزله‌زده، تصریح کرده که «باتوجه به اینکه اردوگاه‌ها را برپا کرده‌ایم و مسقف هستند و وسایل گرمایشی در آنجا وجود دارد، نیازی به استقرار کانکس نیست در روستاها نیز با توجه به اینکه مردم تمایل دارند تا در کنار منازل‌شان مستقر شوند از همین‌رو اردوگاه‌ها برپا نشده است و چادر و وسایل گرمایی و جیره‌های غذایی بین آن‌ها توزیع شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha