سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 351106

ماساژ درمانی در سالمندان می‎تواند فواید زیادی مثل بهبود تعادل و راه رفتن، افزایش جریان خون در اندام ها،کاهش استرس،بهبود خواب و... داشته باشد

معجزه ماساژ درمانی برای سالمندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، همان طور که چهره و سلامت بدن شما در طول سال‌ها تغییر می‌کند، عضلات شما هم با بالا رفتن سن دچار تغییر خواهد شد. ماساژ درمانی در افراد سالمند می‌تواند یک روش درمانی برای بهبود کارکرد عضلات باشد، اما تحقیقات جدید نشان داده است به رغم این که ماساژ درمانی تاثیر زیادی بر سلامت سالمندان دارد این افراد از آن کمتر استفاده می کنند.


ماساژ سالمندان چیست؟

ماساژ نوعی درمان مکمل یا جایگزین است. ماساژ سالمندان به طور خاص برای افراد در سنین بالا انجام می شود. افراد مسن هنگام ماساژ باید ملاحظات خاصی را درنظر داشته باشند و این کار حتما باید توسط یک ماساژ درمانگر انجام شود.یک ماساژ درمانگر هنگام ماساژ، همه شرایط کهولت سن را به همراه وضعیت سلامت خاص فرد درنظرمی گیرد.به خاطر داشته باشید که یک رویکرد یکسان برای ماساژ سالمندان وجود ندارد. هر فردی با شرایط سلامت منحصر به فرد به ماساژ متفاوتی نیاز دارد.


افزایش جریان خون در اندام‌ها


افزایش گردش خون، مهم ترین مسئله برای سالمندان است، گردش خون خوب می‌تواند با افزایش سن به طور فزاینده‌ای دشوار شود و ماساژ درمانی به جریان خون در اندام‌ها کمک می‌کند.


بهبود تعادل و راه رفتن


زمین خوردن به طور مداوم به عنوان یکی از مهم ترین نگرانی‌های سالمندان ذکر شده است، زیرا استخوان ها با افزایش سن ضعیف تر می شود. با توجه به توانایی ماساژ در افزایش جریان خون در اندام ها، باید گفت که ماساژ به بهبود حس موقعیت نسبی اعضای بدن کمک می‌کند، بنابراین تعادل را بهبودمی بخشد و احتمال زمین خوردن را کاهش می دهد.


نرم کردن ماهیچه‌ها و بافت‌های سخت


با افزایش سن، عموماً فعالیت ما کاهش می‌یابد و ماهیچه‌های ما سفت‌تر می‌شود. ماساژ با افزایش جریان خون و در نهایت کاهش تنش کلی عضلات به نرم شدن عضلات و بافت ها کمک می‌کند.


تحریک سیستم عصبی


ماساژ درمانی اندورفین، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند که برای عملکرد سیستم عصبی مفید هستند. تحقیقات نشان می‌دهد ماساژ درمانی به تولید هورمون‌هایی کمک می‌کند که فواید زیادی برای بدن دارند؛ از جمله سروتونین و دوپامین (هورمون شادی).


تسهیل بهبود سکته مغزی


قبلاً پس از سکته مغزی استراحت در بستر تا 48 ساعت تجویز می شد، زیرا ترس از شروع سکته دیگر وجود داشت، اما اکنون پس از سکته مغزی، به سالمندان توصیه می شود دوباره بلند شوند و حرکت کنند و بهترین روش برای این کار ماساژ درمانی است.


بهبود خواب


یکی از بزرگ ترین مشکلات سالمندان خوب نخوابیدن است. ماساژ درمانی به آرامش افراد کمک می‌کند و باعث می‌شود خواب بهتری داشته باشند. همچنین در مواردی دیده شده است ماساژ درمانی به برخی از بیماران مبتلا به زوال عقل کمک می کند که در طول شب بخوابند.


افزایش ایمنی بدن


افرادی که ماساژ می گیرند، بسیار کمتر از افرادی که ماساژ نمی‌گیرند، بیمار
می شوند. ماساژ سموم زیادی را آزاد و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.


تسکین درد آرتریت


ماساژ هرگز آرتروز را درمان نمی‌کند، اما به تسکین شرایط سوزش کمک می‌کند. تمرکز افزایش جریان خون در مفاصل و گرم کردن نواحی آسیب دیده، مزایای اثبات شده ای برای تسکین درد در کسانی است که از آرتریت رنج می برند.


کاهش استرس و اضطراب


ترکیب ماساژ درمانی با فعالیت هایی مانند تای چی و فعالیت های آرامش بخش می تواند به کاهش آثار منفی استرس بر بدن کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha