چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 351460

زندگی امروزی به یک جاده پرفراز و نشیب شبیه است که همه ما را با موقعیت‌های دشوار و چالش‌برانگیز متعددی روبه‌رو می‌کند. حقیقت این است که هیچ فرقی میان افراد مختلف وجود ندارد؛ هر یک از ما به نوعی با مشکلات خود دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. با این حال یاد گرفته‌ایم که همیشه قدردان داشته‌هایمان باشیم؛ مثلاً بدانیم که هیچ نعمتی ارزشمندتر از سلامتی نیست. حال به نظر شما سلامتی تنها در سلامت جسم خلاصه می‌شود؟ آیا نداشتن بیماری‌های جسمی دلیل بر سلامت کامل هر یک از ماست؟ طبیعتاً جواب این سوال «خیر» است.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

در واقع سلامتی در تعریف صحیح خود، تمام ابعاد جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی را شامل می‌شود. در واقع حتی اگر روابط اجتماعی یا جایگاه درستی در اجتماع نداشته باشیم، نمی‌توانیم سلامت کامل را برای خود در نظر بگیریم؛ بنابراین واژه «سلامتی» بسیار گسترده‌تر از جسم انسان است. یکی از ابعاد مهم سلامتی، سلامت روح و روان ماست که اتفاقاً تا حدود زیادی نیز مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. با توجه به نقش مهم و اساسی این بعد از سلامت در کیفیت زندگی، این مقاله را با بررسی علت مراجعه به روانشناس و آثار مراجعه دنبال کنید.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

روانشناس کیست؟

روانشناسی حوزه بسیار گسترده‌ای است که هر یک از شاخه‌های آن را می‌توان به طور جداگانه معرفی و تعریف کرد. با این حال ما به یک معرفی جامع و قابل درک از رشته روانشناسی خواهیم پرداخت. همان طور که گفته شد، سلامت روح و روان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که می‌تواند کیفیت زندگی را کاملاً تغییر دهد. خودتان را در شرایطی تصور کنید که دائماً اضطراب دارید و برای انجام کوچک‌ترین کارها ذهنتان تا مدت‌ها درگیر خواهد بود. آیا می‌توانید زندگی راحت و آسوده‌ای داشته باشید؟ در شرایطی دیگر ممکن است احساس غمی دائمی در وجودتان حس شود که به هیچ طریقی از بین نمی‌رود. آیا می‌توانید با این شرایط از لحظات شاد زندگی به قدر کافی لذت ببرید؟ بدیهی است که باوجود چنین مسائلی نمی‌توان زندگی مطلوبی داشت. حال برای آنکه بتوان چنین مواردی را درمان کرد، افرادی در رشته روانشناسی تحصیل می‌کنند تا با پرداختن به الگوهای ذهنی و رفتاری و بررسی فرایندهای مغزی، این مسائل را برطرف کنند. به طور کل روانشناسان ممکن است وظایف مختلفی داشته باشند که خلاصه آن‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • بررسی الگوهای رفتاری و ذهنی

  • شناسایی اختلالات روحی و روانی

  • روان‌کاوی و روان‌درمانی

  • انجام آزمایش‌هایی در زمینه سلامت روان

  • تحقیق و پژوهش در این حوزه

  • آموزش روانشناسی به دانشجویان

چیزی که در ذهن اغلب افراد به عنوان روانشناس شکل گرفته است، در واقع همان روانشناس بالینی است که با مراجعین در ارتباط است و سعی در درمان اختلالات و مشکلات آن‌ها دارد. برخی از روانشناسان ممکن است تنها در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت داشته باشند و به بالین وارد نشوند. در ادامه با ویژگی‌های بهترین روانشناس و همچنین علل مراجعه به یک روانشناس را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت روانشناس با روانپزشک

یکی از سوالات رایجی که برای افراد ایجاد می‌شود، تفاوت روانشناس و روانپزشک است. باید بدانید که روانشناس، دانش‌آموخته کارشناسی روانشناسی است و پس از آن می‌تواند در مقاطع بالاتر به تحصیل بپردازد. روانشناسان تلاش می‌کنند تا با استفاده از تکنیک‌های درمانی مثل گفت‌وگو، تجزیه و تحلیل داده‌ها مراجعین را درمان کنند. از طرف دیگر، روانپزشک کسی است که پس از دوره هفت ساله پزشکی عمومی، در رشته روانپزشکی تحصیل می‌کند تا بتواند با استفاده از داروها و روش‌های درمانی دیگر، بیماران را مداوا کند. به طور کلی قدم اول برای درمان مشکلات روانی مراجعه به روانشناس بوده و پس از آن، ممکن است مراجعه به روانپزشک نیز الزامی باشد. در بسیاری از مواقع مراجعه به هر دو به صورت هم‌زمان نیاز است.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

چه زمان‌هایی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

یکی از مشکلات اساسی که در جوامع و به خصوص جامعه ما وجود دارد، تصور اشتباه درباره مراجعه به روانشناس است. بسیاری از افراد معتقدند که تنها افرادی با مشکلات حاد روانی باید به بهترین روانشناس‌ها مراجعه کنند. این در حالی است که مراجعه تمام افراد خانواده به یک روانشناس خوب می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تا حد زیادی بالا ببرد. روانشناس به شما کمک می‌کند تا گره‌های ذهنی‌تان را باز کنید و مسائل و افکار آزاردهنده را از خودتان دور نگه دارید؛ بنابراین مراجعه به روانشناس نباید باعث شرم و خجالت یا از دیگران مخفی شود؛ چرا که کاملاً طبیعی است و هیچ برچسبی را نیز روی شما نمی‌چسباند. بیایید چند مورد از شرایطی که باید به روانشناس مراجعه کنید را با هم مرور کنیم.

بروز مشکلاتی در خواب، اشتها و عملکردهای فیزیکی

بسیاری از درگیری‌های ذهنی می‌توانند تأثیر مستقیم بر وضعیت فیزیکی افراد داشته باشند. حتی در موارد متعددی مشکلات روحی در نهایت باعث بروز مشکلات شدید جسمی خواهند شد. تغییر در خواب و اشتها دو نشانه مهم برای تشخیص چالش‌های روحی و مشکلات روانی هستند. افرادی که دچار تنش و اضطراب بیش از حد هستند، عمدتاً زیاد نمی‌خوابند و ممکن است شب‌های متوالی را بیدار باشند. همچنین تمایل زیادی به خوردن غذا نشان می‌دهند. در مقابل، افراد دچار افسردگی میل زیادی به خوابیدن دارند؛ اما تا حد امکان کم غذا می‌خورند. با بررسی این موارد می‌توان مشکلات روحی افراد را تشخیص داد.

ترومای روحی

اگر به تازگی یک ترومای روحی را تجربه کرده‌اید، بهتر است این شرایط دشوار را با کمک بهترین روانشناس‌ها بگذرانید. مشورت با یک روانشناس به شما کمک می‌کند تا ظرف مدت زمان کوتاهی دوره سوگواری را بگذرانید و به زندگی عادی برگردید.

عدم توانایی ارتباط با افراد جدید و حفظ روابط

اگر نمی‌توانید ارتباط سالم و مؤثری با دیگران داشته باشید، حتماً به متخصص روانشناس مراجعه کنید. عدم توانایی برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات رفتاری و روحی باشد که با جلسات روان‌درمانی بهبود می‌یابند. مشکل در ارتباط با دیگران می‌تواند تأثیر مضاعف بر تنش‌های روحی داشته باشد.

دشواری در تنظیم احساسات

اگر عواطف مختلف در وجود شما ب صورت تقویت‌شده بروز پیدا می‌کنند، ممکن است با مشکلاتی در طول زندگی مواجه شوید که ناشی از همین مسئله هستند. خشم بیش از حد و عدم توانایی در کنترل خشم یک عامل مخرب در روابط است که بسیاری از عزیزانتان را از شما می‌رنجاند. اگر دائماً ناراحتید و غصه می‌خورید نیز باید با مراجعه به مراکز روانشناسی مشکل را حل کنید.

چند موردی که در این قسمت بیان شدند، از جمله مشکلات و نشانه‌های رایج برای چالش‌ها و مشکلات روحی و روانی بودند که در بسیاری از افراد نیز دیده می‌شوند؛ اما ممکن است جدی گرفته نشوند. علاوه بر این موارد، قطعاً نشانه‌های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید.

ویژگی‌های یک روانشناس خوب

تا به این جای مقاله به اهمیت مراجعه به روانشناس و مواقع ضروری برای این امر پرداختیم. حال بد نیست با شناخت ویژگی‌های یک روانشناس خوب، در نهایت بتوانیم بهترین روانشناس را پیدا و به او مراجعه کنیم. در ادامه چند مورد از این ویژگی‌ها را به اختصار بیان کرده‌ایم:

  • یک روانشناس خوب پیش از هر چیز باید خودآگاهی خوبی داشته باشد. تا زمانی که روانشناس نتواند از پس مشکلات خودش بر بیاید، نمی‌تواند دیگران را راهنمایی و آن‌ها را درمان کند. همواره برای پیدا کردن بهترین روانشناس، به دنبال روانشناسان موفق بگردید.

  • روانشناسی خوب است که دائماً آموزش‌های به‌روز حوزه تخصصی خود را فرا بگیرد. اطلاعات و دانش بیشتر می‌تواند به افزایش توانایی‌های روانشناس برای درمان مراجعین کمک کند.

  • یک روانشناس خوب باید با مراجعین خود همدل باشد و به دور از تعصب خاصی با آن‌ها رفتار کند.

  • روانشناسان نباید مراجعین خود را قضاوت کنند؛ بلکه باید حرف‌های آن‌ها را به خوبی بشنوند و شرایط را درک کنند.

  • روانشناسی خوب است که هنر گوش دادن فعال را بلد باشد. او باید بتواند مکالمه را طوری پیش ببرد که مراجع، به ادامه صحبت علاقه نشان دهد و تمام گره‌های ذهنی خود را بیان کند.

چگونه یک روانشناس خوب و با تجربه پیدا کنیم؟

اگر به دنبال کسی هستید که تمام ویژگی‌هایی که در قسمت قبل ذکر شد را داشته باشد و پس از گوش دادن به حرف‌هایتان، با دانش خود شما را راهنمایی کند، بهتر است همین حالا به دنبال یک روانشناس خوب باشید. اگر روانشناس خوبی را نمی‌شناسید، وب‌سایت دکتر یاب می‌تواند به شما در پیدا کردن بهترین روانشناس کمک کند. در وب‌سایت دکتریاب می‌توانید با مشخص کردن تخصص پزشک یا روانشناس مورد نظر خود و همچنین شهر محل سکونت، لیستی از بهترین روانشناس‌ها و پزشکان را در اختیار داشته باشید.

هر یک از پزشکان و روانشناسان در این وب‌سایت صفحه مخصوص به خود را دارند که اطلاعات، شماره تماس، آدرس مطب و نظرات مراجعین در آن ثبت شده است. پس از انتخاب روانشناس می‌توانید به صورت اینترنتی و تنها با چند کلیک، نوبت خود را ثبت کنید و از دردسرهای مربوط به رزرو نوبت رها شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha