چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 351468

اعتیاد به یک فرد می تواند خطرناک باشد و ممکن است برای هر کسی در زندگی اتفاق بیفتد. با این حال لازم است زمانی که متوجه این اعتیاد و وابستگی بیش از حد شدید، روش های درمانی را در پیش بگیرید.

آیا می توان به یک فرد معتاد شد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، بیایید بررسی کنیم که آیا واقعاً ممکن است انسان به فردی دیگر اعتیاد پیدا کند، چرا ممکن است رخ دهد و اگر در موقعیتی هستید که احساس می‌کنید به کسی معتاد هستید، چه باید کنید.

آیا واقعاً ممکن است به شخص دیگری معتاد شوید؟

به طور خلاصه، کاملاً ممکن است به انسان دیگری معتاد شوید.

اعتیاد یک اجبار برای انجام کاری است که به شما احساس خاصی می دهد؛ معمولاً چیزی که مغز شما را با مواد شیمیایی شادی آور مانند دوپامین یا اکسی توسین پر می کند.

روان پزشکان اعتیاد بر این باورند که اعتیاد با هر چیزی ممکن است رخ دهد و فرد متعاقباً می تواند از اعتیاد ناسالم به هر چیزی یا هرکسی رنج ببرد.

تفاوت بین عشق و اعتیاد

اعتیاد به یک فرد ممکن است برای شما مانند عشق باشد، اما به روش های ناسالم ظاهر می شود. بیایید به تفاوت های یک رابطه عاشقانه و یک رابطه اعتیاد آور نگاه کنیم.

ویژگی های یک رابطه عاشقانه

  • حفظ مرزهای سالم آسان است.
  • در مورد احساسات خود با آنها صحبت می کنید.
  • هر دوی شما برای تنهایی وقت می گذارید و گردش ها و فعالیت های انفرادی یکدیگر را تشویق می کنید.
  • شما به حریم خصوصی آنها احترام می گذارید.
  • عزت نفس شما به افکار شریکتان در مورد شما بستگی ندارد.
  • هیچ کس در زندگی شما نگران سطح درگیری شما با آنها نیست.

ویژگی های یک رابطه اعتیاد آور

  • شما احساس ناراحتی می کنید یا وقتی آنها نیستند زندگی را به سختی تحمل می کنید.
  • شما فکر می کنید که آنها تنها کسی هستند که همیشه دوست خواهید داشت.
  • از آنها انتظار می رود تمام نیازهای شما را برآورده کنند.
  • اگر کاری خارج از رابطه انجام دهند، احساس حسادت یا ناراحتی می کنید.
  • دوستان و عزیزان، قبل از این شخص نگران شما هستند.
  • همچنین ممکن است کمتر با اطرافیانتان در تماس باشید.

چرا ممکن است به یک فرد معتاد شوید؟

اکنون که فهمیدید چگونه بین عشق و اعتیاد تفاوت قائل شوید، احتمالاً از خود می پرسید که چرا اعتیاد به شخص دیگری ممکن است رخ دهد. در اینجا برخی از دلایل اصلی اعتیاد به فردی دیگر آورده شده است:

شما به دنبال تایید او هستید

افراد جدید می‌توانند بسیار هیجان‌انگیز باشند و تعامل با کسی می‌تواند مغز ما را با مواد شیمیایی مسئول احساس خوب پر کند. اگر با کسی ملاقات کردید و او باعث شد که احساس کنید نسخه بهتری از خودتان هستید، تمایل بیشتر به این احساس می تواند اعتیادآور شود.

تحسین شدن توسط شخص دیگری که از شما نسبتا برتری دارد می تواند احساس عجیبی در شما ایجاد کند، درست مانند احساسی که یک ماده مخدر به شما می دهد. ممکن است به سادگی به دنبال راهی باشید که احساس خوبی به شما بدهد.

شما مستعد اعتیاد هستید

فردی با شخصیت اعتیاد آور کسی است که با اعتدال چالش هایی دارد که لزوما فقط در رابطه با مواد مخدر و الکل نیست. افرادی که مستعد اعتیاد هستند ممکن است بیشتر دچار نوسانات خلقی، تکانشگری، رفتارهای هیجان طلبانه و عزت نفس پایین شوند.

از آنجایی که اعضای حوزه سلامت روان از این ایده که برخی از افراد شخصیت اعتیادآور دارند انتقاد کرده‌اند، مهم است که عوامل فردی را که ممکن است منجر به رفتار اعتیاد آور شوند تجزیه کنیم تا همه افراد را در یک دسته قرار ندهیم.به عنوان مثال:

  • پیشینه ژنتیکی اعضای خانواده که از اعتیاد رنج می برند ممکن است خطر اعتیاد شما را افزایش دهد.
  • علاوه بر این، عوامل محیطی مانند فقر نقش موثری دارند.
  • در نهایت، شرایط سلامت روان می تواند خطرات اعتیاد را افزایش دهد.

شما هرگز ندیدید که یک رابطه سالم چگونه به نظر می رسد

اگر هرگز نمونه ای از یک رابطه سالم را در زندگی خود ندیده اید که می تواند بر نحوه هدایت روابط شما در بزرگسالی تأثیر بگذارد؛ اگر یکی از والدین شما در تربیت و یا احساس شما غفلت می کرد، اگر در روابط ناسالم بود، یا اگر نقطه کانونی زندگی آنها رابطه آنها بود، ممکن است شما یک الگوی ارتباط سالم را مشاهده نکرده باشید.

چرا اعتیاد به یک فرد می تواند مضر باشد؟

ممکن است آهنگ‌های پاپ آن را سرگرم‌کننده جلوه دهند، اما اعتیاد به شخص دیگری می‌تواند خطرناک باشد.

دلایل این خطر موارد زیر می باشند:

  • شما ممکن است با کسی در یک رابطه بمانید حتی اگر او به شدت با شما بدرفتار شود.
  • بقیه جنبه های زندگی شما، مانند کار یا مدرسه، ممکن است دچار مشکل شود، زیرا زمان و انرژی کمتری به آن اختصاص می دهید.
  • افرادی که در روابط سالم هستند ممکن است دیگر در کنار شما نمانند.
  • ممکن است برای مقابله با مشکلات در رابطه از مواد مخدر استفاده کنید.
  • اگر رابطه به پایان برسد، ممکن است احساس کنید که نمی توانید با زندگی کنار بیایید.

اگر فکر می کنید به شخصی معتاد هستید چه باید کنید؟

معتاد شدن به کسی از نظر روانی، اتفاقی ناسالم است اما لازم نیست دائمی باشد. شما می توانید برای بهبود رابطه و زندگی خود قدم هایی بردارید.

این امکان وجود دارد که خود را آموزش دهید و کمک بگیرید تا بتوانید تغییر کنید.

درباره اعتیاد بیاموزید

اعتیاد می تواند مادام العمر باشد، بنابراین اگر آن را به عنوان یک مشکل زندگی تجربه می کنید، بسیار مهم است که برای درک چیستی آن و عوامل خطر شخصی خود تلاش کنید.

برنامه‌های بازیابی اعتیاد، معمولاً در بخش‌های وب‌سایت‌هایشان، مطالب قابل توجهی در مورد مسائل مربوط به اعتیاد ارائه می‌دهند. آموزش اینکه اعتیاد چیست و چگونه در زندگی شما نقش داشته است، می تواند گامی کلیدی برای بهبودی شما باشد.

درباره هم وابستگی بیاموزید

اعتیاد و وابستگی ممکن است در هم تنیده باشند. وابستگی مشترک پویایی رابطه را تعریف می کند که در آن افراد به میزان ناسالم به یکدیگر متکی هستند. این هم وابستگی، مخصوصاً اگر در رابطه ای هستید که هر یک از شما احساس می کند به دیگری معتاد شده است، کاملا مشخص می شود.

گام‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای متوقف کردن وابستگی مشترک انجام دهید، زیرا امکان بهبودی کامل وجود دارد. مراقبت از نیازهایتان، ایجاد مرزهای سالم‌تر و برقراری ارتباط با اشخاص دیگری که آنها نیز مانند شما هم‌وابستگی را تجربه می‌کنند، همگی می‌توانند به شما در تغییر الگوهایتان کمک کنند.

به دنبال کمک حرفه ای باشید

آموزش دادن به خود می تواند به طور بالقوه به شما کمک کند تا از رفتار اعتیاد آور دور شوید، اما اغلب اینطور نیست.

بسیار طبیعی است که به کمک متخصص نیاز داشته باشید. بسیاری از انواع متخصص ممکن است برای شما مناسب باشد، از یک درمانگر رابطه گرفته تا یک متخصص و روانپزشک اعتیاد.

اعتیاد به یک فرد ممکن است سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد. با این حال، شایان ذکر است که همیشه تعاملات سرگرم کننده و هیجان انگیزی با دیگران در زندگی شما وجود خواهد داشت و می توانید شادی و لذت را تجربه کنید، بدون اینکه فردی همه کاره زندگی شما بشود یا در کارهای روزانه شما دخالت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha