سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 351476

تغییر در بوی واژن می تواند نشانه یک بیماری بزرگتر باشد، بیماری که ممکن است به تنهایی قادر به درمان آن نباشید. برای کمک به جلوگیری از بدتر شدن علائم، بهتر است زودتر به پزشک یا متخصصان مراجعه کنید.

چه زمانی بوی واژن طبیعی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، واژن بوی طبیعی دارد. اگر متوجه بوی غیرعادی شدید، ممکن است بتوانید با تغییر شیوه های بهداشتی، محصولات مراقبت شخصی یا رژیم غذایی خود از شر آن خلاص شوید.

بوی واژن می تواند بوی ناشی از ترشح سالم واژن یا بوی نامطبوع و غیر طبیعی ناشی از عفونت باشد. بوی واژن شما ممکن است در طول چرخه قاعدگی یا زمان های دیگر مانند بارداری یا یائسگی تغییر کند.

آیا بوی واژن طبیعی است؟

قرار نیست واژن هیچ بویی نداشته باشد! درست مانند سایر اعضای بدن، از جمله پوست سر، ناف، زیر بغل، واژن نیز دارای بوی خاصی است. سیراه دیساچ، مربی جنسی، صاحب شرکت Early to Bed، یک شرکت تولید محصولات تفریحی در شیکاگو که در سراسر جهان ارسال می شود، می گوید: «واژن قرار نیست بوی گل بدهد، مهم نیست فرهنگ ما چه چیزی را به ما می گوید. رایحه واژن شما بر اساس مواردی مانند سطح هیدراتاسیون، مصرف اخیر مواد غذایی، داروها، وضعیت سلامت کلی و جایی که در چرخه قاعدگی خود قرار دارید متفاوت خواهد بود.»

فلیس گرش، MD، نویسنده کتاب "PCOS SOS: «راه نجات یک متخصص زنان برای بازگرداندن طبیعی ریتم، هورمون ها و شادی شما»، توضیح می دهد که رابطه جنسی ممکن است عطر را برای چند ساعت تغییر دهد، به خصوص اگر تبادل مایعات بدن وجود داشته باشد.

علل بوی بد واژن

ترشحات طبیعی از بافت واژن شما اغلب باعث ایجاد بو می شود و کاملا طبیعی و قابل انتظار است. با این حال، گاهی اوقات این بو می تواند قوی تر از حد معمول به نظر برسد. در اینجا برخی از دلایل بالقوه بوی قوی تر یا غیر طبیعی واژن آورده شده است:

  • تعریق
  • بهداشت ضعیف
  • واژینوز باکتریایی (BV)
  • تریکومونیازیس
  • فراموش کردن تامپون
  • دوش گرفتن
  • رژیم غذایی
  • تغییرات هورمونی (سیکل قاعدگی، بارداری، یائسگی)

در موارد نادر، مشکلات پزشکی جدی تری می تواند باعث بوی واژن شود، مانند: فیستول رکتوواژینال سرطان دهانه رحم، سرطان واژن

چه زمانی بوی واژن طبیعی است؟

درمان های خانگی برای بوی بد واژن

اگر واژن شما کمی بوی بد می دهد و آن بو با علائم دیگری همراه نیست، ممکن است بتوانید علائم خود را به تنهایی تسکین دهید.

1. به طور مرتب دوش بگیرید یا حمام کنید

بوی بد فقط می تواند نشانه ای باشد که شما فقط به دوش نیاز دارید!

گرش می گوید: «این ناحیه می تواند عرق، پوست مرده و کثیفی را جمع کند و همانطور که این چیزها می توانند بر بوی نواحی دیگر بدنتان هم تأثیر بگذارند، می توانند بر بوی واژن شما نیز تأثیر بگذارند. رعایت اصول بهداشتی می تواند به جلوگیری از تجمع عطری که دوست ندارید کمک کند. اما اگر عطر قبلا ریشه دوانده است و وقت دوش گرفتن ندارید، به سادگی یک دستمال گرم بردارید و ناحیه شرمگاهی و لب های بیرونی خود را بشویید.»

او می‌گوید: «حتی استفاده از انگشت خود برای چرخاندن آب گرم در اطراف فرج نیز کافی است.» با این حال لیف ها جایگزین خوبی برای حوله نیستند. لیف ها می توانند باعث پارگی های کوچک در پوست ظریف ناحیه تناسلی شوند و این ناحیه را در معرض عفونت احتمالی قرار دهند.

2. شستشوی داخل واژن خود را متوقف کنید

در حالی که می توانید (و باید) قسمت بیرونی واژن خود را بشویید، نباید با آب، پارچه شستشو یا صابون را وارد سوراخ خود کنید. گرش می گوید: «واژن یک ارگانیزم خود تمیز شونده است. ترکیب طبیعی باکتری ها در داخل کانال واژن به گونه ای طراحی شده است که کانال را سالم و تمیز نگه دارد و این باکتری برای عملکرد بهینه نیازی به کمک شما ندارد. شستشوی داخل کانال واژن نه تنها غیر ضروری است، بلکه کاملاً خطرناک است. شستن داخل کانال واژن (به خصوص با صابون های معطر) می تواند آرایش باکتریایی و pH طبیعی واژن شما را بر هم بزند و زمانی که آرایش باکتریایی طبیعی واژن شما مختل می شود؟ شما خود را در معرض خطر ابتلا به عفونت هایی مانند واژینوز باکتریایی (BV) قرار می دهید که بر بوی واژن شما تأثیر می گذارد.»

3. مواد بهداشتی خود را تعویض کرده اید؟

آیا به تازگی مواد شوینده خود را عوض کرده اید؟ شروع به استفاده از شستشوی بدن متفاوت کردید؟ برند دستمال توالت خود را تغییر داده اید؟ به گفته گرش، همه این موارد می توانند بر واژن شما تأثیر بگذارند. او می‌گوید: «مدتی زمان بگذارید و فکر کنید که چه چیزهایی در روال شما تغییر کرده است. چه صابون هایی استفاده می کردید؟ چه نوع لباس زیری پوشیده اید؟ و چقدر لباس هایتان تنگ است؟ همگی می توانند مقصر باشند.»

روان کننده های جنسی و نوع کاندوم (یا سایر روش های بازدارنده) نیز می تواند مقصر باشد.

4. هیدراته بمانید

نوشیدن آب زیاد فقط برای پوست مفید نیست. دیساچ می‌گوید:« آب با تشویق به تعریق سالم و ترشح مایعات می‌تواند به سلامت کلی واژن شما نیز کمک کند.»

5. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

به عنوان یک قاعده کلی، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی، بوی ملایم تری نسبت به غذاهای چرب و فست فودها ایجاد می کند. همانطور که گرش می گوید:«رژیم غذایی متعادل، بدنی سالم را ایجاد می کند و این شامل واژن شما نیز می شود.»

بعضی از غذاهای با بوی تند مانند مارچوبه، سیر و پیاز می توانند بوی قوی تری ایجاد کنند. بنابراین، اگر اخیراً مقدار زیادی مارچوبه، سیر و پیاز مصرف کرده‌اید، صرفاً حذف این غذاها می‌تواند عطر طبیعی واژن شما را بازگرداند.

درمان های تجویزی برای بوی واژن

گرش می گوید: «هیچ داروی تجویزی برای درمان بوی واژن وجود ندارد.» با این حال، او می‌گوید:« بوی غیرمعمول واژن محصول جانبی اختلالات باکتریایی واژن، عفونت یا اختلالات هورمونی است که همه این موارد را می‌توان با دارو درمان کرد. به عنوان مثال، یک عفونت مقاربتی باکتریایی مانند سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس ،که همگی می توانند بر بوی واژن تأثیر بگذارند، همه را می توان با یک آنتی بیوتیک تجویزی از بین برد.»

آنتی بیوتیک ها همچنین می توانند برای انواع دیگر عفونت ها مانند BV، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت های مخمری تجویز شوند. او می‌گوید: «برای افرادی که دچار یائسگی هستند و تغییرات، بو و سایر علائم مرتبط با تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند، می‌توانید داروهای جایگزین هورمونی موضعی یا خوراکی را تجویز کنید که کمک می‌کند.»

«درمان» بوی واژن که باید از آن اجتناب کنید

نقل قول در تیتر باید شما را راهنمایی کند. در حالی که تعدادی از مقالات و انجمن‌های آنلاین وجود دارد که در مورد «درمان‌های خانگی» و «درمان‌های DIY» اظهار نظر می‌کنند، حقیقت این است که باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کرد. از جمله موارد زیر:

  • دوش
  • اسکراب

یادتان هست وقتی به شما گفتیم که داخل واژن خود را نشویید؟ خوب، این به معنای اجتناب از محصولاتی مانند دوش‌ها و اسکراب‌هایی است که به عنوان شستشوی داخلی به بازار عرضه می‌شوند. اینها ممکن است ادعا کنند که به از بین بردن باکتری های "بد" ایجاد کننده بو کمک می کنند، اما باکتری های "خوب" مبارزه کننده با عفونت را نیز از بین می برند! گرش می گوید: «انجام کارهایی مانند شستن شدید واژن در داخل می تواند نسبت باکتری های شما را از بین ببرد.» نتیجه ی آن چه می شود؟ بوی بد!

هشدار

تحت هیچ شرایطی شما نباید موادی نظیر سیر، پنیر یا ماست را داخل کانال واژن خود قرار دهید! گرش می‌گوید: «ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مملو از توصیه‌های بد است و قرار دادن غذا در کانال واژن شما در این دسته قرار می‌گیرد. غذا کاری جز آسیب رساندن به میکروبیوم واژن شما ندارد.» تعدادی تامپون، پد و دستمال توالت معطر در بازار وجود دارد. از اینها پرهیز کنید گرش می گوید: «واژن یک اکوسیستم بسیار ظریف است که تحت تاثیر منفی این محصولات معطر قرار می گیرد.»

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد

گرش می‌گوید: «اگر نگرانی‌هایی دارید، همیشه بهتر است با [یک] متخصص صحبت کنید. او می گوید که صحبت با یک متخصص به ویژه در موارد زیر مهم است:

  • شما اخیراً شروع به فعالیت جنسی با شریک جدید کرده اید.
  • شما هر گونه علائم اضافی مانند درد، سوزش یا ترشحات بد بو را تجربه می کنید.
  • باردار هستید یا امیدوارید باردار شوید.

حتی اگر هیچ دلیل زمینه‌ای مانند عفونت وجود نداشته باشد، پزشک می‌تواند کمک کند. Deysach می گوید که آنها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید آیا داروهای اخیر، سطح هیدراتاسیون یا سایر عادات سبک زندگی می تواند باعث ایجاد بو شود یا خیر و در مورد اقدامات بعدی توصیه می کند.

چگونه از بوی واژن جلوگیری کنیم

چه به تازگی متوجه رایحه غیرعادی شده باشید، چه به دنبال راه هایی برای جلوگیری از بو گرفتن اندام خصوصی خود در آینده هستید، این نکات می توانند به شما کمک کنند

بوی همیشگی بدن خود را بشناسید

قبل از اینکه بتوانید تشخیص دهید بوی بدی دارید، باید بدانید که عطر معمولی شما چیست! بنابراین، اگر قبلاً یادداشت ذهنی برای بوی واژن خود نگرفته اید، این کار را شروع کنید! گرش توضیح می‌دهد: «شایع‌ترین علامتی که نشان می‌دهد مشکلی در واژن شما اتفاق می‌افتد، تغییر در بو است.»به طور خاص: تغییر رایحه ای که نمی توان آن را با محل چرخه خود توضیح داد.آشنایی نزدیک با طیف بویایی که واژن شما معمولا در آن قرار می گیرد به شما کمک می کند تشخیص دهید که چه زمانی چیزی خاموشوجود دارد.

لباس های پنبه ای انتخاب کنید

وقت آن رسیده است که لباس های پنبه ای خود را به جای لباس های ابریشمی و ساتن قرار دهید. پنبه بسیار بیشتر از مواد دیگر قابل تنفس است و عرق و مایعات را از بدن شما دفع می کند. گرش توضیح می‌دهد که مواد دیگر می‌توانند رطوبت اضافی را به دام بیندازند، که این توانایی را دارد که سطح باکتری‌های طبیعی شما را بر هم بزند و منجر به عفونت شود.

او می گوید: «رطوبت بیش از حد می تواند باعث رشد بیش از حد مخمر شود، که می تواند ترکیب طبیعی باکتری را تغییر دهد و در نهایت عطر طبیعی شما را مختل کند.»

لباس های تنگ را کنار بگذارید

گرش می‌گوید: «جدا از لباس‌های زیر، هر نوع لباس تنگ می‌تواند رطوبت را در ناحیه کشاله ران نگه دارد» ؛ این رطوبت می تواند عوارض جانبی بدبو و تحریک کننده ای داشته باشد. دریافت اکسیژن کافی بین پاها برای سلامت واژن ضروری است. بنابراین، اگر متوجه تغییر بو می‌شوید یا می‌خواهید شانس خود را برای مشاهده تغییر در بو کاهش دهید، او توصیه می‌کند از شلوارهای تنگ دوری کنید.

سوالات متداول علت بوی واژن چیست؟

باز هم، واژن کمی بوی طبیعی خواهد داشت و این بوی طبیعی می تواند بر اساس عواملی مانند رژیم غذایی و چرخه قاعدگی شما کمی متفاوت باشد. در مورد بوی غیر معمول واژن؟ به گفته گرش سه علت اصلی وجود دارد:

  • تغییرات در ساختار باکتریایی کانال واژن

  • تغییرات در هورمون ها

  • عفونت زمینه ای درمان نشده

بوی بد واژن چیست؟

دیساچ می گوید: «اگر متوجه بوی ماهی، پوسیدگی یا فاسد شدید از بین پاهای خود شدید، باید توسط پزشک معاینه شوید. این بوها نشانه عفونت هستند.»

عفونت های قارچی و BV چه بویی دارند؟

در واقع بوی متفاوتی دارند. معمولاً عفونت قارچی باعث می‌شود واژن بویی شبیه یک قرص خمیر ترش بدهد. از طرف دیگر، BV معمولا باعث بوی ماهی می شود.

آیا رابطه جنسی باعث بوی بد واژن می شود؟

منی و انزال دارای pH متفاوتی نسبت به کانال واژن هستند، بنابراین مقاربت می تواند منجر به اختلال در pH و در نتیجه باعث تغییر بوی موقت شود. به همین ترتیب، بیشتر روان کننده ها، کاندوم های روکش دار و سایر موانع دارای مواد شیمیایی هستند که می توانند تحریک کننده باشند و منجر به تغییر رایحه شوند.

چه مدت طول می کشد تا بوی واژن از بین برود؟

در نهایت بستگی به علت دارد. اما زمانی که علت را پیدا کردید نباید بیش از 2 تا 3 روز طول بکشد تا رفع شود.

چگونه از شر بوی واژن خلاص شوم؟

شما نمی توانید به طور کامل از شر بوی واژن خود خلاص شوید. قرار است رایحه ای داشته باشد! با این حال، اگر بوی واژن شما به طور غیرعادی قوی به نظر می رسد، ممکن است بتوانید بو را با موارد زیر کاهش دهید:

  • بهداشت خوب
  • یک رژیم غذایی مغذی
  • به خوبی هیدراته ماندن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha