بر اساس تحقیقات اولیه یک برنامه گوشی هوشمند جدید به نام FAST.AI به افرادی که دچار سکته مغزی شده اند یا خانواده و مراقبان آنها علائم رایج سکته مغزی را در زمان واقعی تشخیص دهند، کمک می کند تا آنها را به سرعت با اورژانس  تماس بگیرند.

اپلیکشنی هوشمند برای شناسایی زودهنگام علائم سکته مغزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیجیتال هلث نیوز بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، سکته مغزی علت شماره 5 مرگ و میر و علت اصلی ناتوانی در ایالات متحده است. حدود 85 درصد از سکته های مغزی در ایالات متحده سکته های ایسکمیک هستند که در اثر لخته شدن خون در رگ خونی ایجاد می شوند. جریان خون به مغز را مسدود می کند.

FAST.AI یک برنامه گوشی هوشمند کاملاً خودکار است برای تشخیص سکته مغزی شدید با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تشخیص عدم تقارن صورت (افتادگی ماهیچه‌های صورت)، ضعف بازو و تغییرات گفتار که همه علائم رایج سکته مغزی است.

برنامه تلفن هوشمند از یک فیلم از چهره بیمار برای بررسی 68 نقطه برجسته صورت استفاده می کند. حسگرهایی که حرکت و جهت گیری بازو را اندازه گیری می کنند و ضبط صدا تغییرات گفتار را تشخیص می دهد. اطلاعات هر آزمون برای تجزیه و تحلیل به سرور پایگاه داده ارسال می شود.

بیشتر بخوانید : فردابانک ، نئوبانک هوشمند

محققان عملکرد FAST.AI را با آزمایش نزدیک به 270 بیمار با تشخیص سکته مغزی حاد (41 درصد زنان؛ میانگین سنی 71 سال) طی 72 ساعت پس از پذیرش در بیمارستان در چهار مرکز بزرگ سکته مغزی در بلغارستان (بیمارستان دانشگاه سنت آنا در صوفیه) تأیید کردند. بیمارستان دانشگاهی هاسکوو بیمارستان دانشگاهی در پلوودیو و بیمارستان دانشگاهی "پروفسور دکتر استویان کرکوویچ از ژوئیه 2021 تا ژوئیه 2022. متخصصان مغز و اعصاب که بیماران را معاینه کردند، برنامه را آزمایش کردند و سپس نتایج FAST.AI را با برداشت های بالینی خود مقایسه کردند.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد:

  • اپلیکیشن تلفن هوشمند تقریباً در 100 درصد بیماران، عدم تقارن صورت مرتبط با سکته مغزی را به دقت تشخیص داد.
  • این اپلیکیشن در بیش از دو سوم موارد ضعف بازو را به دقت تشخیص داد.


به گفته محققان، در حالی که ماژول گفتار باید به طور کامل تایید و آزمایش شود، تجزیه و تحلیل های اولیه تایید کرد که ممکن است بتواند به طور قابل اعتماد گفتار نامفهوم را هم تشخیص دهد.

داروی مختص به بیمارانی که سکته مغزی کرده اند باید در عرض سه ساعت (در برخی بیماران واجد شرایط تا چهار ساعت و نیم) پس از شروع علائم تجویز شود و هر چه درمان سریع‌تر انجام شود، احتمال بهبودی بیشتر می‌شود.

به گفته انجمن سکته مغزی آمریکا، بخشی از انجمن قلب آمریکا، به‌طور متوسط، 1.9 میلیون سلول مغزی در هر دقیقه که سکته درمان نشود، می‌میرند. تحقیقات قبلی نشان داده است که بیماران سکته مغزی که در عرض 90 دقیقه پس از اولین علائم خود تحت درمان قرار می‌گیرند، در مقایسه با افرادی که بیش از 90 دقیقه پس از شروع علائم درمان دریافت کرده‌اند، تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد که با ناتوانی کم یا بدون ناتوانی بهبود یابند.

رادسلاو ریچو استاد بالینی نورولوژی و متخصص مغز و اعصاب عروقی در دانشگاه کالیفرنیا نویسنده این مطالعه گفت: «بسیاری از بیماران سکته مغزی برای درمان به موقع به بیمارستان نمی‌روند، این یکی از دلایلی است که تشخیص علائم سکته مغزی و تماس فوری با اورژانس ضروری است.

وی همچنین افزود : "این نتایج اولیه تأیید می کند که برنامه به طور قابل اعتماد علائم سکته مغزی حاد را با دقت یک متخصص مغز و اعصاب شناسایی کرده است و به بهبود دقت برنامه در تشخیص علائم و نشانه های سکته کمک می کند."

این اپلیکشن راه مناسبی برای ارزیابی آسان علائم سکته مغزی و درخواست فوری مراقبت ارائه می‌دهد. این برنامه به افراد کمک می کند تا علائم سکته مغزی را بدون نیاز به یادآوری علائم هشداردهنده ارزیابی کنند.

لازم به ذکر است این مطالعه ادامه دارد و اپلیکیشن موبایل هنوز در حال توسعه است و در دسترس عموم نیست.

انجمن نورولوژی بلغارستان در سازماندهی مطالعه کمک کرد. ایوان میلانوف، نویسنده ارشد این مطالعه، رئیس انجمن نورولوژی بلغارستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha