دکتر فریبرز ناطقی الهی رییس پژوهشگاه زلزله شناسی می گوید ادعای زلزله با اعلام تاریخ دقیق در مرزهای سرزمینی ایران که از سوی فرانک هوگربیتز هلندی بر اساس مطالعات ستاره شناسی را یک بازی توییتری برای رسیدن به فالوور می داند.

پاسخ زلزله‌شناس ایرانی به توییت جنجالی زلزله‌شناس توییتری هلندی درباره خوزستان!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، چهارشنبه گذشته بود که فرانک هوگربیتز هلندی در توییتی جدید درباره وقوع زلزله غریب الوقوع در مرزهای فلسطین ، کرانه باختری و سپس در گسلی در مرزهای شمالی عراق و جنوبی ایران نوشت. ادعایی که دوباره بر اساس یافته و تخمین هایش از صور فلکی و تحت تاثیر تغییرات لایه های زمین پس از زلزله مهیب ترکیه مطرح کرد.

ادعایی که حالا با گذشت چند روزی از آن فریبرز ناطقی الهی استاد دانشگاه تهران و رییس پژوهشگاه زلزله شناسی که خود سال هاست درباره زلزله های شدید در ایران و ضرورت مقاوم سازی شهر ها بخصوص در تهران هشدار می دهد ، می گوید:« این دوست عزیز هلندی که پس از توییتی که درباره زلزله ترکیه داشت به شهرت رسیده و به نظر می رسد از این مدل پیش بینی ها خوشش آمده. من کارش را نکوهش نمی کنم چون دارد از این مسیر فالوور می گیرد اما می گویم گفته هایش یک سری بدیهیات کلی است که بدون پشتوانه علمی و مطالعات اثبات شده بیان می شود.»

او ادامه در نقد این ادعا ها می گوید:« درباره زلزله باید دوره های تسلسل و تکرار گسل ها و عوامل لایه های درونی زمین را بررسی کرد. مثلا ما درباره تهران بر اساس اسناد مستند تاریخی و بررسی گسل ها و فعالیت های شان به این جمع بندی رسیدیم که هر ۱۵۸ سال یک بار زلزله ای بین ۶.۵ تا ۷.۱ ریشتری قابل پیش بینی است اما باز هم هیچ کسی نمی تواند بگوید چه روزی این اتفاق می افتد و مدام از مردم و مسئولان می خواهیم در مقاوم سازی شهر و مسیرهای رخداد پس از بحران آمادگی داشته باشند. آموزش های لازم به مردم را فراموش نکنند. این ها همه مستند به مقالات علمی مشخص اثبات شده هستند. مثل تمام اسنادی که زلزله شناسان بزرگ دنیا به آنها استناد می کنند اما این ستاره شناس محترم هلندی در تخمین و بررسی داده هایش به تحولات فلکی استناد می کند و می گوید بر اساس روابط موجود در تصاویر و یافته های فلکی به این نتایج می رسد. او درباره زلزله ترکیه هم درباره یکی از گسل هایی که زلزله در آن قابل پیش بینی بود چون دوره تاریخی وقوعش رسیده بوده توییتی نوشته و اشاره کرده است دیر یا زود در این نقطه زلزله به وقوع می پیوندد. باز تاکید می کنم او گفته است دیر یا زود یعنی از حالا تا مثلا ۱۰۰ سال دیگر.

تقریبا همان حرفی که دیگران هم زده اند . مثلا او زلزله های ۲۰ سال قبل را که پیش بینی نکرده ، همزمان با این توییت او یک زلزله رخ داده و حالا او صاحب اسم و شهرت شده در حالی که چیزی درباره زمان دقیق نگفته است و اصلا بر اساس مستندات علمی تایید شده مطرح نشده که قابل سنجش باشد ولی همین هیجان شهرت ناگهانی او را ترغیب به پیش بینی های بعدی و بعدی کرده است. این اما در تضاد با یافته ها و مطالعات علمی است و تنها در دل مردم ایجاد وحشت می کند.»

ناطقی درباره پیش بینی های بعدی این زلزله شناس هلندی که در تصاویرش نقاطی از مرزهای سرزمینی ایران و عراق را هم نقاط بحران معرفی کرده است ، می گوید:« ببینید من این توییت را دیدم. او خیلی باز درباره نقاط مختلفی که گسل های معروفی دارند اشاراتی داشته. بله اینکه گسل خوزستان و عراق یا گسل های منطقه فلسطین احتمال تولید زلزله بالای ۶ ریشتر را داشته باشند چیزی نیست که بشود کتمانش کرد. اما آوردن قید زمانی تنها با هدف جذب مخاطب است و در بازه ادعایی اش هم خواهید دید که انشالله اتفاقی نمی افتد . که نیفتاده است. ولی آنچه باید به مردم و مسئولین گوشزد کرد این است که باید اصول شهرسازی در این مناطق رعایت شود چون در یک بازه هر دویست سال یک بار گسل های خوزستان و عراق سابقه لرزش های بالای ۶ درجه ریشتر را داشته اند. اینکه چه روزی این اتفاق ممکن است رخ دهد و با چه قدرتی به وقوع می پیوندد را هیچ کس نمی تواند درست پیش بینی کند.»

ناطقی آیا ادعاهای محقق هلندی را ترویج شبه علم می داند؟ او به خبرانلاین می گوید:« البته من اساسا با واژه شبه علم مشکل دارم چون بیشتر یافته های علمی که امروز علم نام گرفته اند روزی شبه علم بودند و با پژوهش ، توالی و تکرار به اثبات رسیده اند اما ادعاهایی که بشود آنها را تکرار کرد و نتایج یکسان برای شان بدست آورد. من می گویم این ادعاهای مطرح شده هیچ توجیه علمی مستدلی ندارد غیر از یک خوش شانسی که رخ داده و با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی ، جهانی شده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha