دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 351635

دریای سرخ و دریای مدیترانه دست در دست یکدیگر سامانه‌های بارشی خوبی به ایران ارسال کردند و در نخستین سامانه تلفیقی از دریای سرخ و دریای مدیترانه که از روز یکشنبه و از جنوب غرب و غرب کشور وارد ایران شد و به سمت شمال و شمال شرق حرکت کرد، موج سنگین بارش برف نصیب ایران شد.

سنگین‌ترین برف سال

به گزرش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، در این میان تهران نیز با سنگین‌ترین بارش برف در سال‌جاری مواجه شد. بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای مشخص کرد که بارش روز گذشته تهران، ناشی از پرحجم‌ترین بارش برفی بود که پایتخت در سال‌جاری به‌خود دیده است و بیشترین برفی که تهران در بارش‌های سال‌جاری کسب کرده از همین سیستمی بوده که بارش شدید آن تا دیشب هم ادامه داشت.


به‌دلیل سرمای موجود در سطح زمین، بارش سیستم مدیترانه‌ای و سودانی که از دریای سرخ نشأت گرفته است در تهران به‌صورت برف نمایان شد و میزان بارش برف براساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی در جنوبی‌ترین نقاط تهران تا 5سانتی‌متر و در مناطق شرقی و شمالی و برخی نقاط شهرستان شمیرانات و ارتفاعات پایتخت و دماوند تا یک متر تخمین زده شد.


حجم بارش برف در تهران اگرچه در سال‌های گذشته بیش از این میزان بود، اما در سال‌جاری تا بامداد امروز چنین حجمی از بارش برف در پایتخت سابقه نداشت؛ برهمین اساس میزان بارش برف در سطح شهر تهران نیز بین 7تا 10سانتی‌متر پیش‌بینی شد.اگرچه صبح امروز سامانه سودانی و مدیترانه‌ای تهران را ترک کرده است، اما این سامانه همچنان فعالیت خود را در دیگر استان‌های کشور حفظ کرده و بارش برف در زاگرس مرکزی و شمال شرق کشور همچنان ادامه دارد.


در زاگرس مرکزی بارش برف قطع نمی‌شود و تا اواخر روز چهارشنبه و بامداد پنجشنبه بارش در شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و شرق خوزستان ادامه خواهد یافت و سپس بارش‌ها در شرق ادامه دارد و سپس کشور را ترک خواهد کرد. براساس نقشه‌های ماهواره‌ای پیش‌بینی هواشناسی، ارتفاع برف در برخی از این مناطق همچون کوهرنگ، چلگرد، فارسان و بروجرد در چهارمحال‌وبختیاری، شمال‌غرب کهگیلویه و بویراحمد، شمال لردگان و حتی سمیرم می‌تواند به 2متر و نیم هم برسد و حتی تا 300میلی‌متر هم بارش باران ثبت شود. حتی پیش‌بینی می‌شود تا نیم‌متر برف در برخی مناطق اراک، قم و قزوین بر زمین بنشیند. در بعضی مناطق کردستان نیز براساس اطلاعات ماهواره‌های هواشناسی پیش‌بینی بارش یک متر برف دور از انتظار نیست.


سامانه بارشی فعال در کشور اما تنها بارش برف به همراه ندارد و بارش شدید باران نیز در مرز بین لرستان و خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و چلگرد و کوهرنگ تا فارسان نیز ثبت شده است. در بروجن، لردگان، سمیرم، سی‌سخت کهگیلویه تا یاسوج نیز احتمال بارش ۲۵۰تا مثبت ۳۰۰میلی‌متر باران دور از انتظار نیست و حتی ممکن است سطح هشدار هواشناسی در برخی از این مناطق به سطح قرمز برسد.


مناطق سردسیر نوار شمالی کشور نیز با بارش سنگین مواجه خواهند بود و بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد جاده چالوس به‌دلیل حجم بارش‌ها برای مدتی مسدود باشد. براساس اطلاعات ماهواره‌ای، حجم بارش‌ها سنگین خواهد بود و به جز مناطق جلگه‌ای، باقی مناطق با بارش برف نیمه‌سنگین مواجه خواهند شد.مناطقی همچون فیروزکوه و شمیرانات نیز با احتمال بارش 65تا حدود یک متر برف مواجه خواهند شد. این احتمال نیز وجود دارد که بارش شدید برف در زاگرس مرکزی، زاگرس غربی و نوار ساحلی کشور رخ دهد.


صبح سه‌شنبه اما پایان بارش در ایران نخواهد بود و سیستم دوم بارشی که از همین روز وارد کشور می‌شود و تا بامداد پنجشنبه ادامه دارد، مناطق بیشتری از کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که تهران از سیستم وارد شده در روز سه‌شنبه از دریای مدیترانه، حتی کمتر از سیستم فعلی باران کسب کند؛ چون سیستم دوم بیشتر از زاگرس به سمت شمال شرق و شرق حرکت خواهد کرد اما این پایان کار نخواهد بود و اواخر بهمن به سمت هفته اول اسفند، سیستم تلفیقی دیگری وارد کشور می‌شود و روزهای پربرکتی را در پیش خواهیم داشت.

از پایان هفته اول اسفند کم‌کم بارش‌های فراگیر کشور در جنوب آغاز خواهد شد و یک‌ماه تا۴۰روز بارش فرانرمال در کشور مخصوصا در جنوب پیش‌بینی می‌شود. البته بارش‌های شمال‌غرب و حوزه البرز کمی کمتر از نرمال خواهد بود که از ۱۰فروردین تا خردادماه جبران خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدیا IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    عالی بود♥️♥️