رییس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام آخرین وضعیت بازار دارویی و کمبودهای این حوزه، درباره پرداخت تسهیلات بانکی مصوب به صنعت داروسازی کشور، گفت: هنوز تقاضایی که برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد داشتیم، انجام نشده و امیدواریم در بهمن ماه با قول‌هایی که دادند، مشکل مرتفع شود.

صنعت دارو همچنان در انتظار تسهیلات بانکی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در حاشیه چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فراورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته، با حضور در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت کمبودهای دارویی، گفت: با تسریع تولید و وارداتی که انجام شد و افزایش شیفت‌های کارخانجات داروسازی، عموما کمبودهای زیر یک ماه دارو رفع شده است. حدود ۱۰۰ قلم کمبود دارویی برای زیر یک ماه داریم که عمدتا مشکل نقدینگی دارند. قول دادند که مشکل نقدینگی رفع شود. سایر اقلام هم موجودی‌شان بالای یک ماه است. بیشترین موجودی ما درباره اقلام بالای شش ماه است که بیش از ۶۰ درصدند و امیدواریم موجودی اقلام زیر یک ماه را هم به محدوده سه ماه برسانیم که این امنیت در بازار دارویی ایجاد شود.

وی گفت: عموما کمبودهای دارویی را کلی اعلام می‌کنیم. بخش عمده کمبودهای دارویی برای بیماران خاص نبوده است؛ زیرا مصرف‌شان زیاد نیست، عمدتا کمبود در اقلام عمومی بود که بعد از کرونا مصرف‌شان زیاد شد که مربوط به داروهای مربوط به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، مسکن ‌و... بود که مرتفع شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت داروسازی کشور، گفت: تسهیلات بانکی هنوز آنطور که مورد انتظار است، داده نشده است. اکثر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، عمدتا تمدید تسهیلات قبلی است. انتظارمان این است که علی‌رغم مشکلات شبکه بانکی، حوزه دارو و تجهیزات را خاص ببینند. هنوز تقاضایی که برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد داشتیم، انجام نشده است. البته امیدواریم در بهمن ماه با قول‌هایی که دادند، مرتفع شود.

محمدی درباره بودجه دارویاری نیز گفت: خبرهای خوشی که از کمیسیون تلفیق می‌رسد، این است که ان‌شاءالله روی محدوده پیشنهادی ما مصوب شود. پیشنهاد ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که اعلام کردند در این محدوده برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی در ادامه نیز با اشاره به همایش برگزار شده در حوزه آرایشی و بهداشتی، گفت: از سال ۱۳۹۷ واردات این اقلام به صورت کامل قطع شده و آنچه به صورت رسمی در بازار داریم، فراورده‌های داخلی است که به صورت خوب و با تکنولوژی جدید تولید می‌شود و برخی از این اقلام توانستند بازار صادراتی خوبی ایجاد کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در این حوزه قاچاق اقلام آرایشی و بهداشتی خارجی است که راهکار پیشنهادی ما بحث واردات بالک برای ایجاد رقابت است. یکی از بحث‌های مطرح این بوده که کشورهای خارجی به صورت تحت لیسانس در کشور ما تولید کنند که این امکان فراهم شده و با هماهنگی با وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد شده، قرار است به واردات بالک فراورده‌های آرایشی و بهداشتی مجوز داده شود تا در کنار تولید داخلی، یکسری از برندهای خوب بیایند و تحت لیسانس در کشور تولید شوند.

محمدی گفت: یکی از اقداماتی که برای پیشگیری از قاچاق و تقلبات این حوزه پیش‌بینی شده، بحث مربوط به شناسه‌گذاری این فراورده‌هاست که امسال هم سرعت خوبی گرفته است و اکثر فراورده‌های آرایشی و بهداشتی ما شناسه‌گذاری شده و از این طریق رصد می‌شوند. توصیه ما به مردم این است که فقط اقلامی که شناسه‌گذاری شدند و مجاز هستند را تهیه کنند و فقط از اماکن مجاز خریداری کنند.

محمدی با بیان اینکه میزان دقیق قاچاق در این حوزه مشخص نیست، گفت: متاسفانه میزان قاچاق در اقلام آرایشی و بهداشتی بالاست و توصیه ما این است که مردم خریداری نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha